Медия без
политическа реклама

В годината на чумата "Златният лъв" е лъвица

Женско жури награди женски филми на кинофестивала във Венеция

Снимка: ЕПА/БГНЕС
Ванеса Кърби с наградата за най-добра актриса от Венеция 2020.

Макар и без обичайния светски блясък, фанфари и червени килими, най-старият кинофестивал в света - този във Венеция, проведе физически и навреме (2-12 септември) своето 77-мо издание. Въпреки че Италия бе една от най-засегнатите от коронавируса страни в света, артистичният директор Алберто Барбера настоя, че форумът няма да бъде нито отменен, нито да се състои онлайн.

Наградените филми също са в съзвучие с пулса на времето. Голямата награда "Златен лъв" журито с председател Кейт Бланшет присъди на "Номадска земя" (Nomadland) - филм на китайската режисьорка Клои Жао, която работи в САЩ. Филмът бе показан паралелно във Венеция и Торонто на 11 септември, а звездата Франсис Макдорманд и режисьорката Жао присъстваха и на двете прожекции виртуално. В това road movie в документална стилистика любимката на братя Коен (и съпруга на единия) играе жена, която след икономическия колапс на родното си градче в Невада започва да обикаля Америка с миниван и намира живот извън традиционното общество.

Прожекцията на филма във Венеция бе посрещната с овации и още в предпоследния ден стана ясно кой е фаворитът, въпреки силната конкуренция преди това. Жени печелят рядко на "Мостра"-та - последно това е правила София Копола с "Някъде" през 2010 г., а единствената цветнокожа жена, която го е постигала преди, е индийката Мира Наир през 2001-ва. Така Клои Жао става петата в престижната дамска компания със "Златна палма" (останалите са вече покойните Аньес Варда и Маргарете фон Трота).

Предвид високото качество на този нетрадиционен уестърн и в тенденцията на новите настроения и квоти при "Оскарите" се очаква Жао да стане първата небяла жена, номинирана за "Оскар" за най-добра режисьора през 2021 г. Това е и вторият пореден американски филм, който печели "Златна палма", след като през 2019-а това направи "Жокера" (а през 2017-а - и "Формата на водата").

Призът за сценарий и наградата на ФИПРЕССИ отидоха също в дамски ръце - на индийката Чайтаня Тамане за The Disciple. 

В светлината на прожекторите попадна и надпреварата за най-добра актриса, като критиката във Венеция отбеляза, че тя бе много по-интересна и оспорвана от тази за най-добър актьор (в Берлин, както знаем, от другата година те вече ще се състезават заедно). Спечели Ванеса Кърби с ролята на жена, чието домашно раждане завършва трагично. Филмът "Жена на парчета" е на унгареца Корнел Мундруцо и веднага бе закупен за дистрибуция по света от "Нетфликс". Кърби участваше и с още една роля в конкурсната програма - в "Светът, който предстои" на Мона Фастфолд.

Наградата на Венеция за мъжка роля спечели италианецът Пиерфранческо Фавино, когото можем да гледаме по нашите екрани в мафиотския "Предателят", със сходна тема и роля - в базирания отново на действителни събития трилър за терористи "Padrenostro". "Сребърен лъв" за режисура отиде у японеца Киоши Куросава за "Съпруга на шпионин". 

Другото силно мъжко присъствие сред лауреатите осигури на руския ветеран Андрей Кончаловски, който спечели Специалната награда на журито със своята разтърсваща съветска драма "Скъпи другари"

Тази година председател на журито и във втората по важност програма "Хоризонти" бе дама - френската режисьора Клер Дени. Водената от нея комисия удостои с призове филми от Иран и Филипините. Наградата за млад режисьор "Лъв на бъдещето" спечели португалската актриса Ана Роша де Соуза със своя режисьорски дебют "Слушай".

Още по темата