Уволненият от Народния театър главен режисьор Александър Морфов ще започне в края на април репетиции в Драматичен театър „Н.О. Масалитинов“ – Пловдив, на пиесата на Михаил Булгаков „Съзаклятието на лицемерите“, съобщи местният сайт Trafficnews. С този проект известният режисьор първоначално е планирал да се завърне на сцената на Народния театър, но той така и не е получил зелена светлина. Междувременно бе отстранен дисциплинарно от директора Васил Василев като апотеоз на скандала с надраскването на вратата на свързаната с ДПС пиарка Велислава Кръстева, започнал още в края на 2022-ра.
Пиесата е създадена от Булгаков през 1929 г. и привидно се фокусира върху сложните отношения на комедиографа Молиер с крал Луи XIV, но всъщност авторът има предвид себе си и своите отношения с властта и по-специално тези със Сталин. Текстът е поставен за пръв път едва през 1936 г. в МХАТ, но след няколко представления спектакълът е свален. Историята в него е за творец, първоначално подкрепян от властта, а по-късно безжалостно смазан от нея. Нестандартният подход на Александър Морфов към текстовете може би ще заложи акцента върху днешната ситуация с културата в България, в която талантливият творец много често става жертва на бюрократи и некадърници.
Директорът на Пловдивския театър Сузанна Арутюнян определя бъдещия спектакъл на Морфов като „черешката на тортата“ за сезона, ето защо премиерата ще бъде насрочена за самия му край. Дотогава обаче Драмата предлага още интригуващи премиери.
Мултижанров театрален спектакъл „Влюбеният дирижабъл“ по класически български любовни поеми ще реализира суперуспешният театрален тандем на драматурга Александър Секулов и режисьора Диана Добрева. Към тях се присъединяват и македонски творци – музикантът Сашко Костов и хореографът Олга Панго, с които двамата работиха в спектакъла „Без кръв“, копродукция с театър „Йордан Хаджиконстантинов – Джинот“ от Велес, Северна Македония, която откри последното издание на фестивала „Сцена на кръстопът“. Участват актьори от трупата на Пловдивския театър, както и най-новите носители на стипендията на името на основателя на фестивала Стефан Данаилов: Николай Станоев и Александра Свиленова, вече позната с ролята на Лита от филма „Гунди – Легенда за любовта“. Тази премиера също ще бъде почти през лятото. Идеята е спектакълът да се играе и в различни алтернативни пространства.
В началото на март репетиции започва режисьорът Стоян Радев, който ще постави пиесата „Берлин, Берлин“ от Жералд Сиблеряс и Патрик Одекоор, отличена с награда „Молиер“ за най-добра комедия. Сценограф е Никола Тороманов, костюмограф – Елица Георгиева, хореограф – Теодора Попова, композитор – Милен Кукошаров. Ролите са поверени на Радина Думанян, Иван Горанов, Тодор Дърлянов, Мария Сотирова, Алексей Кожухаров, Добрин Досев, Ивайло Христов и Красимир Василев. Спектакълът – съвременна политическа сатира за падането на Берлинската стена, трябва да излезе в средата на май. Действието се развива в Източен Берлин, а главните герои Ема и Лудвиг искат да избягат в Западен. За целта Ема е наета да се грижи за стара дама с апартамент, в който има таен проход, извеждащ от другата страна на стената. Единственият проблем е, че внукът на дамата е агент на ЩАЗИ и се влюбва лудо в Ема…
БНР припомня, че Стоят Радев се връща за пръв път на пловдивска сцена 15 години след своя паметен спектакъл там – „Братя Карамазови“ по Достоевски. Той му донесе номинация за награда „Аскеер“ за режисура, а на Камен Донев – „Икар“ за водещата роля на Дмитрий Карамазов.
Премиерното заглавие, с което Драматичен театър – Пловдив, започна годината, е „Рекс Регис 2084“ от 27-годишния руски историк, журналист и драматург Кирил Фокин, обявен в родината си за чуждестранен агент. Режисьор е македонецът Деян Пройковски, възпитаник на НАТФИЗ, който вече поставя в цяла Източна Европа. В антиутопията, хвърляща препратки към „1984“ на Джордж Оруел, за пръв път играят заедно гост-звездата Малин Кръстев и талантливият му син Борис Кръстев от пловдивската трупа. Спектакълът показва какво би станало, ако всичко в един „щастлив нов свят“ бъде управлявано от един генерален секретар. Малин Кръстев е в образа на 130-годишния цар на царете, който ще накара хората да се замислят дали е добре светът да бъде управляван от един-единствен човек, както и какво би могло да се случи тогава, посочва Арутюнян пред БНР. Борис Кръстев е в ролята на андроид, който поддържа живота на царя по изкуствен път в продъжение на 129 години и 11 месеца. Премиерата на „Рекс Регис 2084, или последният цар на света“ беше на 16 януари, а втората премиерна дата е 31 януари.
„С всеки ден на фона на световната политика пиесата ставаше все по-актуална. Всичко се случва в 2084-та, а говори за абсурди, в които живеем днес – войните, безсмислието на човешкото съществуване“, коментира режисьорът Пройковски.
Друг интересен проект имаше премиера в Пловдив този месец, а на 1 февруари ще е софийската му премиера в „Театро отсам канала“ – „Венецианска загадка“ под режисурата на проф. Здравко Митков. По пиесата на Джузепе Берто през 1970 г. е създаден едноименният филм на Енрико Мария Салерно с Флоринда Болкан и Тони Музанте, който се превърна в международен хит. В пловдивската постановка участват Калин Врачански и Мария Сотирова (тв сериалите „Братя“, „Аз и моите жени“, „Лъжите в нас“, „Алея на славата“, филма „Браженият“ и др.). Мъж и жена – бивши съпрузи, търсят път един към друг след 8-годишна раздяла. Енрико на Калин Врачански е първи обоист на Филхармонията във Венеция и неуспял диригент, Валерия на Сотирова има нов другар в живота – по-улегнал и преуспял мъж. През цялото време някаква мрачна тайна насища с напрежение и без това конфликтното им общуване. Примесва се и друга загадка: тайнствен музикален шедьовър, чийто автор тъне в неизвестност 300 години… В останалите роли са Павел Сапунджиев и Мина Каукова.