Спектакълът „Оръжията и човекът“ под режисурата на Джон Малкович е покрил всички направени разходи за продукцията. Приходите от продадените билети, включително за предстоящите до края на месец януари 2025 г. представления, са в размер на 277 830 лева, съобщават от мениджърския екип на Народния театър във връзка с постъпили запитвания по темата и с цел „недопускане на разпространяване на неистински данни и дезинформация“.
Интересът към пиесата е голям, което води до заключението, че публиката вече даде своя отговор дали „Оръжията и човекът“ има или няма място в репертоара на Народния театър, пишат оттам. Настоящата система на финансиране на културните институти, от която Народен театър „Иван Вазов“ не прави изключение въпреки статута си на национален театър, предполага, че приходите от спектакъла определят доколко той е успешен театрален продукт.
„В случая с „Оръжията и човекът“ отбелязахме рекорден темп на продажбите още след първите 3 представления през ноември. Както съобщихме и преди седмица, билетите за следващите четири дати – 26 и 27 ноември и 8 и 13 декември, са разпродадени. Свободни места до края на годината засега има само за новогодишната вечер – 31 декември“, уточняват от Народния театър. През 2025 г. първите планирани представления са на 16 и 17 януари.
„Важно е да се отбележи, че в споменатия приход от 277 830 лева от продажба на билети влизат и 20 015 лева, които се наложи да върнем на публиката, която беше възпрепятствана да влезе в салона от „мирния“ протест във вечерта на премиерата. Така щетата за театъра се равнява на 77 890 лева, които бихме получили, ако върху тези продадени билети се начисли и субсидията от страна на Министерството на културата“, изчисляват от мениджмънта на трупата.
По отношение на многото спекулации в публичното пространство колко е платено на режисьора на постановката Джон Малкович, от Народния театър още веднъж подчертават онова, което обявиха и на пресконференция по време на подготовката на спектакъла: сумата не се различава от обичайния хонорар, по който Народния театър работи с гостуващ режисьор за представление на Голяма сцена. Самият Джон Малкович бил поставил така въпроса за сумата. „Размерът ѝ не е никак сензационен – дори напротив. Хонорарът многократно е покрит от приходите на представлението и представлява едва 0,53% от разходите за възнаграждения на театъра към 31 октомври 2024 г.“, уверяват оттам.
Както във всички останали подобни случаи, конкретната сума е обект на договорни отношения, които са защитени с клаузи за конфиденциалност. Оповестяването на подобна информация противоречи на европейската и българската практика по отношение на договорните отношения в сценичните изкуства. Въпреки че сумата не представлява сензация, обявяването ѝ би ни поставило в неетична, неудобна и вероятно юридически уязвима ситуация от гледна точка на правните взаимоотношения между театъра с гостуващите творци“, изтъкват от Народния. И добавят: „По-важното е, че така бихме създали прецедент с неблагоприятен ефект върху доверието на творците, с които активно търсим възможност да работим“.
„Относно друга коментирана тема и в името на пълната прозрачност, отново заявяваме, че към 31 юли 2024 г., края на театрален сезон 2023/2024, извършените разходи на театъра са в рамките на предоставения утвърден първоначален бюджет за 2024 година. Поради спецификата и особеностите на дейността на сценичните културни институти, театралните сезони обхващат два отчетни периода (две календарни години), като резултатите от 2023 г. са напълно покрити към 30 юни 2024 г. Реализираните приходи от началото на 2024 г. до момента са над 2 400 000 лева, като от тях приходите от началото на октомври и ноември са над 560 000 лева“, отчитат се от най-голямата трупа.
В началото на новия сезон обичайно се трупат повече разходи поради работата по нови спектакли, а приходите се засилват с наближаване на техните премиери. Това не е новина, а факт вече 13 години поради методиката на финансиране с прилагане на делегирани бюджети, обясняват от мениджмънта на трупата. И в заключение подчертават, че всяко друго твърдение за финансовото състояние на Народен театър „Иван Вазов“ е опит за подвеждане на публиката.