Директорката на Лувъра Лоранс дьо Кар иска да се въведе специален билет за разглеждане на най-прочутата картина в света – „Мона Лиза“ на Леонардо да Винчи, който посетителите ще трябва да купуват допълнително към входа на парижкия музей. Дьо Кар обяви това днес по радио „Франс интер“, съобщи БТА, цитирайки и АФП.
„Идеята е да има билет за Лувъра, който да дава достъп до постоянните колекции и изложби, а ако искате да видите „Мона Лиза“ – това ще става с допълнителен билет за достъп до „Мона Лиза“, каза тя. Засега не е ясно на каква цена ще бъде той.
След като Лоранс дьо Кар предупреди с писмо министъра на културата на Франция Рашида Дати, че състоянието на музея е много тревожно, в края на януари президентът Еманюел Макрон направи няколко съобщения за предстоящо обновяване на Лувъра. Той посочи, че работата трябва да приключи през 2031 г., за да се осигури ново самостоятелно пространство и отделен вход за достъп до „Мона Лиза“. Сега тя е в най-голямата зала на музея редом с още много шедьоври на изобразителното изкуство.
Картината на Леонардо да Винчи ще бъде „достъпна независимо от останалата част на музея и поради тази причина ще има собствен билет за достъп“, заяви Макрон.
На въпрос на радио „Франс интер“ Лоранс дьо Кар обясни днес, че „Мона Лиза“ вероятно ще бъде инсталирана в специално пространство, което ще позволява на посетителите най-накрая да разгледат тази картина на спокойствие. „Нашето предложение е да се приеме изключителен статут за „Мона Лиза“, подчерта тя и определи творбата като „благословия за Лувъра“.
„Публиката се стича към нея в големи количества, без да получи ключ за разбиране на работата и художника, като по този начин поставя под въпрос мисията на музея за обществена услуга“, коментира още Дьо Кар, цитирана от кореспондента на британския Sunday Times. Той добавя, че държавата е реагирала много бързо на оплакванията от Лувъра: само шест дни след писмото на директорката на музея президентът Макрон е обявил „нов ренесанс“ за Лувъра, който ще е на приблизителна цена от най-малко 675 милиона паунда (около 808 милиона евро).
През 2024 г. според френски оценки 80 процента от 8,7 милиона посетители на двореца, който Макрон нарича „епицентър на историята на изкуството“, са дошли само за да видят Мона Лиза (и да си направят селфи пред картината). Това са 7 милиона души годишно, които гледат шедьовъра на Леонардо да Винчи и си казват: „Той е много по-малък, отколкото си мислех“, иронично коментира Крис Хеслъм от британското издание.
Влизането на „Мона Лиза“ в списъците на милиони хора със задължителни обекти за посещение в Париж започва, след като тя е открадната от Лувъра през 1911 г. и остава в неизвестност в продължение на две години. Според Робърт Хюз, покойния австралийски арт критик, нейната слава нараства още повече, когато тя пътува до Ню Йорк през 1963 г. Посрещната от президента Кенеди, картината прекарва един месец в „Метрополитън“, където повече от милион американци се стичат, за да я видят. „Те не са дошли да гледат „Мона Лиза“, те дойдоха, за да се каже, че са я видели“, коментира тогава Хюз.