Медия без
политическа реклама

"Смъртта може да почака" може да е касов провал

От началото на пандемията досега няма голяма кинопродукция, която да е излязла на печалба

07 Авг. 2021
Леа Сейду и Даниел Крейг чакат премиерата на „Смъртта може да почака“ вече 18 месеца.
Eon
Леа Сейду и Даниел Крейг чакат премиерата на „Смъртта може да почака“ вече 18 месеца.

По правило, за да стане един филм финансово успешен, трябва да изкара от билети доста повече пари, отколкото са похарчени за създаването му, а понякога дори огромните суми от касите могат да се донесат съвсем малка печалба. "Отмъстителите: Краят" например събра около 2,8 милиарда долара в световното си разпространение (за известно време той бе и най-касовият филм в историята, преди бившият първенец "Аватар" да дръпне отново пред него заради нови прожекции в Китай), но чистата му печалба беше около $ 900 милиона. Не че сумата е малка или че хазната на Disney се е опразнила, но почти 2 млрд. долара приходи от билети не влязоха в нея.

На свой ред епохата на Даниел Крейг донесе най-високите доходи в 60-годишната история на Джеймс Бонд, но 880-те млн. долара на „007: Спектър“ бяха солиден спад в сравнение с 1,1 милиарда, заработени от „Скайфол“. Вече съвсем скоро, със закъснение от 18 месеца, излиза новият проект във фрачайза – и последен с Крейг в ролята – „Смъртта може да почака“, но според отчета на посветения на филмите за Бонд сайт MI6 HQ, перспективите не са оптимистични. Филмът, който вече е станал най-скъпият от поредицата 007, трябва да продаде билети най-малко за 928 млн. долара, за да излезе на нула.

Премиерата на "Смъртта може да почака" е насрочена за 30 септември 2021 г. Първоначално тя беше планирана за началото на април 2020-а. Според сайта бюджетът е нараснал с повече от 300 млн. долара, защото разходите за реклама и промоция също се увеличиха, след като част от кампанията вече беше стартирана в началото на миналата година и стопирана след избухването на пандемията от COVID-19. Като се има предвид, че MGM ще раздели приходите от билети 50/50 с киносалоните, това означава, че сумата от приблизително 450 милиона долара, които студиото и продуцентската компания Eon са похарчили, ще трябва да се удвои. Изглежда почти невъзможно, особено в ерата на пандемията, която все още продължава, въпреки масовите ваксинации по цялата планета.

От февруари 2020 г. насам не е имало голяма кинопродукция, която да излезе на чиста печалба. Като изключим две китайски заглавия, които не са разпространявани в западния свят, най-касовият филм за последните 18 месеца е "Бързи и яростни 9" с приходи от 643 милиона долара в световен мащаб. Това е отличен резултат за коронавирусните времена и пети поред в сагата, включваща 10 филма, но е над 2 пъти по-малко от най-успешните "Бързи и яростни" - 7 и 8, които инкасираха над 1 милиард всеки. При бюджет от 225 милиона долара и нараснали заради отлаганията разходи за промоция обаче парите едва ще избият похарченото от Universal. Засега това е единственото голямо холивудско студио, което не обвързва продукциите си със стрийминг платформа.

Съответно на другите резултатите от кино са още по-ниски - "Черната вдовица", първият филм на Marvel от година и половина насам, е спечелил едва $ 346 милиона благодарение на факта, че бе пуснат паралелно в Disney+ (а студиото вероятно ще трябва да се охарчи и за обезщетение на звездата си Скарлет Йохансон, която в момента ги съди за нарушаване на договора по този параграф).

Малко по-добър е резултатът на "Годзила срещу Конг" - 467 милиона долара, спечелени главно благодарение на азиатския пазар. Чудовищата също имаха хибридно разпространение в САЩ, където заедно с прожекциите в кината дебютираха по HBO Max (както и всички останали филми на Warner тази година). 

Кажи-речи единственият печеливш от пандемията дотук е хорър продукцията "Нито звук 2" - с бюджет около 60 милиона долара, тя е спечелила от билети близо 300 млн. Филмът имаше късмета да дебютира през май, когато за пръв път от много време кината в САЩ бяха масово отворени; а и повсеместният страх и неизвестност напълно логично доведоха до енергично експлоатиране на жанра на ужасите през последната година. 

Но дали и кога отново големите кинопродукции ще носят пари - много пари, както беше преди коронавируса - предстои да разберем.

 

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата