„Бриджъртън“, сериалът, за който се говори най-много тези дни, не се препоръчва за лица под 16 години - заради еротичните сцени. Гледан от 63 милиона домакинства в САЩ, той стана много популярен и сред българските абонати на платформата Netflix, която го представя така: „Осемте силно свързани братя и сестри от семейство Бриджъртън търсят любов и щастие във висшето общество в Лондон. Вдъхновен от романите на Джулия Куин“. Романтичните романи на Джулия Куин за английското семейство от началото на XIX век са издавани и у нас.
Този текст обаче е не толкова за сериала, колкото за секссцените и за новата реалност в отразяването на някои брачни, предбрачни и извънбрачни практики във филмите от постхарви-уайнстийновската епоха.
За заснемането на горещите сцени в "Бриджъртън" отговаря Елизабет Талбът. Тя е
"координатор по интимността" - съвсем нова професия.
Талбът работи по снимачните площадки в Обединеното кралство и е основател и директор на Intimacy for Stage and Screen (Интимност за сцена и на екран), официално IDI-UK. Сертифицирана и в САЩ от професионалната организация Режисьори и координатори на интимност, която се обявява за „пионер в най-добрите практики за художествена интимност, симулиран секс и голота за театър, представления на живо, телевизия и кино“.
Десетилетия след заснемането на „Последно танго в Париж" на Бернардо Бертолучи изпълнителката на главната роля Мария Шнайдер признава, че се е почувствала „унижена“ и „малко изнасилена“ - защото след уговорка с режисьора, Марлон Брандо я изненадал със сексуален контакт, който не бил описан в сценария. По онова време тя е била на 19 години. В интервю през 2013 г. Бертолучи заяви, че не съжалява, защото изненадата на младата актриса е била от полза за филма.
Лизи Талбът иска да направи всичко възможно подобни унижения и
„малки изнасилвания" да не се случват никога повече
Това е и една от основните цели на интимните координатори и тяхната професионалната организация. Координаторът по интимността е член на филмовия екип и осигурява безопасността и комфорта на актьорите, когато участват в сцени със секс и голота в театрални, филмови и телевизионни продукции.
Талбът влиза в киноиндустрията като хореограф на бойни сцени. Започва да изучава координирането на по-романтичните физически контакти през 2015 г., десетилетие след като Тоня Сина става първият специалист, който помага на актьорите да изпълняват по най-сигурния и най-безопасен начин сцени със секс и голота пред камерата или на сцената.
В интервюто си за Си Ен Ен Талбът разказва, че ѝ направило впечатление как, когато става въпрос за батални сцени, има много правила и много репетиции, така че всичко да бъде добре изпипано и да няма изненади и гафове пред камерата. „А що се отнася до интимността, първоначално нямаше никакви правила - просто с идването на актьорите на снимачната площадка им казваха да започват".
Много хора мислят, че
секссцените не са трудни за актьорите,
но изобщо не е така. „Една от заблудите е, че след като ласките и голотата са нещо обикновено в личния живот, лесно е да ги покажеш и пред публика. Но това са две много различни неща“, обяснява Талбът. Координаторката работи с актьорите, за да определи техните граници по време на секссцени. Тя подготвя писмен документ, в който е описано какво е готов актьорът да направи пред камерата. „Работим с концепцията за предварително съгласие, като по всяко време изпълнителят може да заяви: „Размислих, не искам да правя това“, и никой няма право да настоява", казва тя. В нейната работа влиза също и задължението да застане пред режисьора и да го уведоми, ако прецени, че актьорите правят нещо, което не биха желали, но не смеят да повдигнат въпроса поради неопитност или други притеснения. „За щастие съм имала късмета да работя с големи режисьори и продуценти, така че това никога не се е случвало“.
В сериала "Бриджъртън" 26-годишната Фийби Дайневор изпълнява ролята на Дафни и първата сцена, която заснема за филма, е от типа "горещи". В интервю за списание Grazia младата актриса приветства работата на Талбът: „…Беше страхотно, защото се чувствах в безопасност и се забавлявах: имахме
хореография като при каскада или танц"
„Сега ми изглежда лудост, че в миналото сме работили без координатор за интимност. Снимала съм секссцени и преди, и сега не мога да повярвам, че съм го правила. Беше преди само пет или шест години“, твърди Дайневор.
Талбът казва, че с възхода на движението #MeToo нейната професия е придобила по-голямо значение, а при снимане на откровено сексуални сцени фокусът е върху уважението и съгласието.
„Много е важно да освободиш актьорите от онази неловкост, която се появява, ако имат различни представи с какъв интензитет да изпълняват сцената и докъде могат да стигнат. Ние първо се уверяваме, че всички сме съгласни с това какво и как ще правим, и тогава снимките започват", обяснява жената с необикновена професия.