Медия без
политическа реклама

Още намусено постсоц кино в "Сестра"

Като „Ирина“, но по-груб, пошъл и с по-плаха надежда в края

Моника Найденова в семейната работилница за грънци.
снимка: Арт фест
Моника Найденова в семейната работилница за грънци.

"Сестра" е сред първите филми от програмата на злополучния 24-ти „София филм фест“, които достигат до зрителите, макар и с три и половина месеца закъснение. Премиерата му на голям екран бе в събота на открито, а до края на онлайн изданието на фестивала (19 юли) той може да се гледа срещу заплащане на online.siff.bg. Колцина ще посмеят да посегнат към този продукт на новото българско кино, пристигащ с награди от Сан Себастиан, Котбус и Варна?

"Сестра" е и вторият пълнометражен филм на Светла Цоцоркова, дебютирала със също тъй фестивално (но не и зрителски) успешния „Жажда“. И както в него, главната роля се изпълнява от младата Моника Найденова. Синеоката актриса е откритие на режисьорката и специално за нея заедно със съавтора и на двата филма Светослав Овчаров пишат сценария на "Сестра". Тя е по-малката сестра в дисфункционално семейство от социалната периферия (аман, нали?): мечтателка, фантазьорка и патологична лъжкиня, Пипи Дългото чорапче без плитки и Барон Мюнхаузен без чизми. В българското кино се родее с "Аве".

Граденето на персонажа на Райна, поетичните близки планове и безмълвно сменящата се публика на семейната сергия за грънци – тази импровизирана сцена за нейните опашати лъжи, са най-успешната част от филма. Представленията й завършват с "аплодисменти" – тъкмо те продават евтините сувенири, които Райна вае от глина заедно с кака си и самотната им майка. За разлика от скалъпените надве-натри грънци, образът й е изваян от режисьорката и оператора Веселин Христов с нежност. Обагрен в златистотопли тонове, той контрастира с естетиката на грозното, която преобладава и в този нов български филм. („Намусено постсоц кино“, както крайно сполучливо определи този жанр талантливата ни преводачка и чат-пат кинокритик Нева Мичева.)

От целия малък свят на екрана единствено Райна владее някаква тайна красота, нещо близко до изкуството – думите, историите. Майка й (Светлана Янчева), сестра й, любовникът на сестрата (автомонтьорът Миро - банален Асен Блатечки), епизодиците (лекари, полицаи) са едносрични, груби, често вулгарни. 

Това противопоставяне работи до един момент, но накрая пошлостта побеждава: няма кой знае каква драма, нито кой знае какъв катарзис. Сестринството между двете момичета, важно за развръзката, е показано неубедително и повърхностно. Просто хора, които се държат зле един с друг, докато не осъзнават, че единственото, което имат – това е другият до тях. Сблъсъкът между реещата се върху облаците на фантазията си Райна и истинския живот е челен; но в момента, в който момичето започва да говори истината, въображението зад филмовия разказ се оказва крайно оскъдно.

„Сестра“ много напомня на скорошния „Ирина“ - заради поставянето на ангелски русо създание с несретен живот в центъра на разказа, заради бита на героините, заради донякъде щастливата развръзка. Не по-малко и заради факта, че и двата сценария пише проф. Овчаров, макар Цоцоркова да заявява автобиографична нотка: именно тя е вдъхновила героинята, която обича да разказва небивалици.

Надежда Косева и Мартина Апостолова (в ролята на Ирина) се справиха по-добре; в „Сестра“ има някаква пасивност и безразличие, които карат зрителя да си остане дистанциран от драмите на героите. Естетически обаче филмът е на много високо ниво, особено в първата си половина. Цоцоркова загатна за това още в „Жажда“, където се вееха белите криле на едни чаршафи над морето. Този път е още по-добре: камерата на Веселин Христов създава перфектно хармонични кадри, в които светлосиният цвят е на особена почит - не само защото е цветът на очите на Моника Найденова.  

Любопитно ще е да видим това интересно лице при друг режисьор, в друга тематика, където може и да й дадат актьорска задача да се усмихне поне веднъж.

Малък град в България, в наши дни. Майка и двете й дъщери се борят за оцеляването си. Малката сестра е отвеяна и често си измисля обстоятелства в живота, за да й е по-интересно. Без да иска, попада в капана на собствените си лъжи и разрушава стройния материалистичен свят на голямата сестра. В борбата за истината сестрите разбират истината за Майка си.

Posted by Sister / Сестра on Monday, September 23, 2019

 

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата

ОЩЕ ОТ КИНОПРЕМИЕРА

В какво се превръщат мечтите (на Копола)

06 Ноем. 2024

"Гладиатор" отново излиза на арената

14 Ноем. 2024

Изборът на папа като трилър

10 Ноем. 2024

Чудесата на Аличе Рорвахер продължават

29 Окт. 2024

"Сватба" връща на екран Хайтов

21 Ноем. 2024