Произведения на изкуството и културни паметници са изложени на риск от унищожение след нахлуването на Русия в Украйна, а един музей вече е изгорен до основи, алармира световната организация за изкуствата ''Гети''. Застрашените обекти представляват векове история от византийския до бароковия период и много от тях са квалифицирани като материално световно наследство от ЮНЕСКО.
Федир Андрощук, директор на Националния музей за история на Украйна в Киев, се опитва да го защити от нападение и грабеж заедно с двамата си колеги. ''Музеят се намира в средата на район с богато културно наследство, близо до три прекрасни църкви, но и близо до някои възможни цели - украинската служба за сигурност и граничните сили'', казва той.
Вече е съсипан историческият и етнографски музей
в град Иванков, на около 80 км северно от Киев, който съхранява ценно украинско народно изкуство. Министерството на външните работи на Украйна съобщи, че 25 творби на Мария Примаченко, съхранявани в музея, са били унищожени. Произведенията на Примаченко, която няма художествено образование, изобразяват приказни митологични животни и се коренят в народните легенди и приказки, както и в скорошни исторически събития - например аварията в Чернобил. Нейната дарба завладява дори Пабло Пикасо. След като посетил изложба на Примаченко в Париж, той възкликнал: ''Прекланям се пред художественото чудо на тази брилянтна украинка''. В знак на признание за нейния принос в областта на изкуството ЮНЕСКО обяви 2009 г. за година на Примаченко. Когато музеят в Иванков започва да гори, местен мъж се втурнал в горящата сграда. Според медиите той е спасил около 10 големи картини от пламъците, но още не е ясно кои.
В Украйна има седем обекта на ЮНЕСКО,
сред които катедралата ''Света София'' в Киев, в която се намират красиви мозайки и стенописи от началото на XVI век, и Киевско-Печорската лавра, разположена по гористите склонове на река Днепър. Създадена през 1051 г., тя продължава да е действащ мъжки православен манастир. Старият квартал на Лвов, датиращ от XIII век, също е обект на ЮНЕСКО.
В украинската столица остава Олеся Островска-Люта, за да пази Мистецкия арсенал. ''Ситуацията с музеите и културните институции не се различава от тази на болниците, училищата и жилищните райони - всички сме под обстрел'', казва тя за ''Гаридън''. Мистецкият арсенал съхранява украински авангардни и съвременни произведения. Да ги защитава в момента е най-важната мисия на Островска и тя казва, че ще остане в Киев, докато има възможност да бди над музея.
Одеса също е жертва на ракетни обстрели от страна на Русия. Директорът на Музея за изящни изкуства в града Александра Ковалчук
бяга в България заради едногодишния си син
''Чувствам се като предателка'', казва тя за Би Би Си. ''Разочаровах служителите си. Разбира се, че се чувствам виновна. От много години Одеският музей на изящните изкуства е като мое дете, така че трябваше да взема решението за кое дете да се погрижа. И аз избрах сина си'', казва Ковалчук.
Изкуствоведът Константин Акинша разказва, че няколко седмици преди войната Министерството на културата и информационната политика издава насоки за защита и евакуация на музейни колекции. ''Нашият президент е герой, но насоките бяха издадени в момент, когато той казваше, че няма от какво да се паникьосваме, че Русия няма да нахлуе. Властите предотвратиха евакуацията на произведения на изкуството, защото се страхуваха, че това ще създаде паника", казва той. Усилията, които в момента полагат останалите в Украйна куратори, галеристи и музейни работници, включват бързо създаване на пълен дигитален опис на произведенията, в случай че попаднат в руски ръце и бъдат унищожени, преместване на тайни места и дори музейни служители, които спят барикадирани в мазета с най-ценните арт творби до тях.
''Докато руските войски са в Украйна, ние
не можем да защитим не само музеите, но и хората'',
казва кураторката Катерина Тейлър. Говорейки за ''Евронюз'' от Ужгород, на границата на Украйна със Словакия, тя отбеляза, че на семейството ѝ са били необходими три дни, за да стигнат до граничния град. ''Бяхме абсолютно сигурни, че ще напуснем Украйна, но когато стигнахме тук, разбрахме, че не можем'', казва тя за решението си да остане и да помогне с хуманитарната криза. ''Знам, че някои от европейските музеи с удоволствие ще приемат колекциите с украинско изкуство, но повярвайте ми - няма начин да бъдат транспортирани'', казва Тейлър.''Колите и автобусите, които излизат от страната, са пълни с хора. Няма място за изкуство. Не можете да сравните човешкия живот с произведение на изкуството". Катерина създава страницата artists.support.ukraine в Инстаграм, за да споделя творби на художници от цял свят в подкрепа на Украйна.
Много художници в цялата страна сега търгуват своите платна, четки и бои срещу хуманитарна помощ. Павло Маков трябваше да представи Украйна на 59-ото биенале във Венеция през април. Вместо това сега 63-годишният художник
се укрива в бомбоубежище в Харков
Маков е етнически руснак, роден в Санкт Петербург, но прекарва голяма част от живота си в Украйна и учи изобразително изкуство и графика в Крим. Работите му са излагани в музея "Виктория и Албърт" в Лондон и ''Метрополитън'' в Ню Йорк. ''Аз съм гражданин на Украйна и за мен гражданството е много по-важно от етническата ми идентичност'', казва Павло пред Артнет.
За биеналето във Венеция художникът създава актуализирана версия на своята работа от 1995 г. ''Фонтанът на изтощението''. Триметровата стенна инсталация с вода, падаща по 78 бронзови изваяни фунии, първоначално е посветена на "липсата на жизненост в обществото след Съветския съюз". ''Сега, толкова години по-късно, ситуацията се променя и става дума за глобално изтощение. Изправени сме пред много екзистенциални проблеми, не само с природата, но и чрез фалшиви новини и политика'', казва художникът.
Наскоро Маков подписа писмо, призоваващо Русия да бъде отстранена от биеналето. Художниците и кураторите, представляващи Русия, се оттеглиха в мълчалива демонстрация на неодобрение на войната на Путин.