Една голяма тревога е обзела мъжете от българските градове, села и паланки тия дни - ще има ли ледено хоро на Йордановден, или няма заради пандемията. Притесненията най-добре личат в столицата на традицията. Кметът на Калофер Румен Стоянов описа преди два емоционалното състояние на местните мъже така: "Разтревожени са. По всичко си личи, че са разтревожени, защото този ден се очаква от всички. Най-емоционално. От преди два-три месеца започват да ме питат какво ще правим. Това значи, че тези хора са емоционално притеснени.” (Нова телевизия).
Но дори и днес не стана ясно под каква форма ще протече празникът в Калофер. Преди ден бе съобщено, че хоро няма да има. Днес Стоянов все пак каза пред местни медии, че мъжете отново ще да влязат в Тунджа. Готов бил да плати глобата. Все пак точната форма на ритуала не е ясна. Със сигурност ще бъде хвърлен кръстът в реката и ще бъде осветена икона. Знае ли човек наистина как ще протече... - в последните седмици люти мъже заплашваха, че и да бъде забранено хорото, пак ще го изиграят; винаги е възможна спонтанна реакция. Стоянов призова да не прииждат туристи от други места. Дори рече, че многото гости в последните години "замърсявали чистотата на традицията". Той очевидно се надява сега само калоферци да защитят изконните български традиции чрез топване в ледената река.
Разбира се, в социалните мрежи и някои медии отново се разгоряха дискусии колко точно изконна традиция е хорото. Нека да е народовластие - щом мнозинството смята, че е, да е.
А че постоянно все нови и нови български мъже се пристрастяват към ритуала, е факт. Хорото отдавна не се играе само в Калофер. Но новините от цяла България са също тъй объркващи. В пернишкото село Кладница хоро няма да има. И във врачанското Зверино се отменя, но пък кръстът ще бъде хвърлен. Във Видин и Харманли - нито хоро, нито кръст. И в Поморие няма да се хвърля кръст. В София, Пловдив и Варна ще се хвърля; и в Бургас, но без публика... Неяснотите идват от многото организатори - църквата си отговаря за църковната част от ритуалите, общините - за честването на рождението на Ботев, което също е на 6 януари, понякога заедно отговарят за ледените хора, барабар с частни лица, ангажиращи гайди и тъпани.
А че никой не може да спре български мъже, жени и общини да празнуват, щом им се празнува, го доказа и Габрово съвсем скоро. Глобата също е ясна предварително. Очевидно предстои много емоционален празник.
Още по темата: