Митичният варненски фонд "Култура", в който десетки години пари се разпределяха на принципа "мои-твои хора", се обогати с ново 20 - най-официално ще финансира фестивали, конкурси и събития за "гастрономия, напитки и др.". Това едно към едно значи за култура да минава хапване и пийване, опаковани като гурме или сходен лайфстайл продукт. И досега се финансираха подобни неща, например базари, но по-завоалирано, например чрез "културната им програма". Друга особеност е, че подобни прояви често са платени за посетители, тоест с парите на данъкоплатците се финансира нечий бизнес.
Новите насоки за финансиране на фонда са публикувани на сайта на общинската дирекция по култура. Те не са одобрявани от общинския съвет, защото промяна преди няколко години в правилника позволява да се утвърдят само от ресорната комисия. Така преди седмица с гласовете на едва 6 съветника се определиха правилата за 2025 г., по които ще се разпределят между 2 и 4 млн. лв. (още не се знае рамката).
"Сега" запита общинската администрация по каква житейска или философско-мирогледна трактовка гастрономията и напитките са приравнени с културата. Опитахме да узнаем какво значи "и др." - що за чудо е този словесен и мисловен конструкт като критерий в състезание. Два дни не стигнаха за отговор. Всъщност, по време на комисията по култура Светослава Георгиева, директор на едноименната дирекция, дава разшифровка на гастрономията. Съветникът Биляна Раева (ГЕРБ) протестира, че вратичката е отворена за кебапчета, а Георгиева обяснява: "Споровете са научни, те са стигнали до своя край. Приема се антропологичното определение за култура, където начина на живот е включен вътре. Това, което наричате кебапчета, може да бъде съвсем друга посока на един фестивал". Добавя мъдро, че и хлябът може да е в самата същност на един фестивал, а може и не - в крайна сметка оценяващите решавали за финансирането.
За протокола - гастрономия означава "правила на стомаха". Те са точно толкова култура, колкото примерно и забиване на гвоздей в дъска. Истина е обаче, че реално и гвоздеят може да мине за култура, понеже всичко на този свят е материална или духовна култура. Кое точно какво е, зависи от субективното решение на преценяващия. И никакви научни спорове не са стигнали своя край, никаква антропология не се е произнесяла "вътре" или вън. В случая общинската администрация просто решава, че правилата на стомаха струват колкото музиката, рисуването, театъра.
Колкото до "и др."... - там вече не само администрацията мълчи. И науката, всички мълчим.
Любопитен факт: варненският кръжец на ПП-ДБ (представители на формацията населяват администрацията) е пълен с шеф-готвачи и други майстори на мезета и отбрани питиета. Това, естествено, няма никаква, абсолютно никаква връзка (да не си помислите, че има?) с новите правила на фонда. За гастроном-проявите е записано, че преференции ще получават проекти, развиващи туризма на града. Реално към общината съществува и фонд "Туризъм" - но технически одобряването става по трудно - и не щеш ли, за туристически проекти вратичка е отворена и във фонд "Култура".
Всичко това е само дребен щрих от огромните дългогодишни нечистотии по фонда. И по времето на ГЕРБ, и на ПП-ДБ (макар конкретно общинската комисия да не се е оглавявала от техни хора) проекти се финансират непрозрачно, без да се обявяват класирания (2024 г. например нямаше). Отпускат се пари и на вече проведени прояви, след като очевидно организаторът знае, че ще бъде одобрен. Съмнителна са компетенцията на оценяващите, на вземащите решения. Но местната културна общност (и не само тя) мълчи, понеже всички се надяват на бахура (хранилката тоест). Миналото лято на композитора Доно Цветков му кипна: "Одобряват се проекти, обслужващи лични интересни и връзки. Решенията се вземат при закрити врати, оценките за проектите не са публични. В състава на експертния съвет (оценяващата комисия - б.а.) няма мандатност. Най-много гласове при избора на съвет получиха тези, които имаха добра агитка и допълнителна подкрепа в цедката в общинската комисия". Това бе само част от публичното негодувание на Цветков, той описа още парашутирането на калинки, партийно-административните им обвързаности и т.н.
Още един любопитен факт: ключов момент от оценяването на проектите e съдържателната оценка на двама т.нар. външни експерти (реално хич не са външни, което и Цветков описва). Понеже нещата наистина не са публични, мнозина от кандидатстващите мислят, че тия експерти решават съдбата им. Но не - защото допуснатите от експертите проекти се дават на целия експертен съвет. Той е доминиран от съветници и членове на администрацията - и те, а не експертите, вземат решенията на кого, дали, колко. Съветниците са от партиите, ясно е. А какви хора са от квотата на администрацията, освен Георгиева? "Счетоводител и технически сътрудник", обяснява отново Цветков. Оценяването също е най-легална процедура, разписана в правилника на фонда - но и витиевата, за да може наистина и пирони да се промъкнат.
Документалистика не може, понеже не е култура. Базар може, понеже е култура. На прохождащ млад творец ще дадем малко, защото е малък. Но голям всестранно финансиран фестивал ще дадем много, защото е голям. Такива чудесии са се случвали в годините. И точно на този фон дойде "гастрономия, напитки и др". Но това не е всичко. Чудесиите най-вероятно ще се увеличат. Защото в новите правила като критерии за финансиране се появяват думичките "значими, мащабни" (събития), "утвърдени" (фестивали) - без да е ясно какво точно означават определенията.
Щеше да бъде прекрасно, ако написаното по-горе е фейлетон. Ама не е.
ЮНЕСКО И ДР.
Малко след публикуването на статията "Сега" все пак получи отговор от общинската управа. "Храната се счита за част от нематериалното културно наследство, начин на живот, който се предава от поколение на поколение. Традиционните рецепти, техниките за готвене и етикетът за хранене могат да отразяват ценностите и вярванията на различните общности и са жизненоважни части от културното наследство”, се казва в него. Изреждат се дефиниции и концепции за култура, основно на ЮНЕСКО. "Обособяването на направление, свързано с гастрономията като аспект на нематериалното културно наследство има за цел да категоризира търсената представителност на все по-разнообразни културни форми в съгласие с определенията на ЮНЕСКО", се казва още в отговора. Също и: "Ако проекти, попадащи във въпросната категория бъдат одобрени за финансиране през 2025 г., те няма да са първите проекти, свързани с кулинария, гастрономия, напитки или развитие на специфични умения и хобита, финансирани по фонда – фестивали и събития от този тип са получавали подкрепа нееднократно в предишни сесии".
Отговор какво точно означава "и др." не получихме.
Всъщност, както е видно, дори и без гастрономията храната се промъква в правилата за финансиране - чрез кулинарията. И, ако приемем, че кулинарията е култура, то остава открит въпросът защо е нужна гастрономията, тоест защо се привнася "колбасарски" аспект на нещата. На фона на всичко случило се през годините голямата тема остава - какви проекти се промъкват, какви вратички се отварят, по принцип ли се отварят или за някой конкретно.