Кои са най-горещите изложби, планирани през току-що започналата година, които си струва да посетим? Сайтовете Artprice.bg и Dailyartmagazine предлагат няколко идеи в рамките на Европа.
КОЙ: Анселм Кийфер/Ван Гог
КЪДЕ: Музеите Stedelijk и Van Gogh, Амстердам
КОГА: 7 март до 9 юни
Sag mir wo di Blumen sind е поетичното заглавие на обширната изложба на Анселм Кийфер, която ще обхване две от най-престижните институции в Амстердам: музеите Stedelijk Museum и Van Gogh. Изложбата взема заглавието си от немската версия на антивоенната фолклорна балада на Пийт Сигър Where Have All the Flowers Gone? — станала известна в изпълнението нат Марлене Дитрих на гала на УНИЦЕФ през 1962 г. — и представя стари и нови творби на Кийфър, чието творчество се занимава с теми като памет, руини, история, война, митология и пейзаж.
Нова инсталация със същото име, създадена специално за пространството, ще заеме голямото стълбище на Stedelijk, докато галериите представят нови и невиждани досега творби на Кийфър от внушителната колекция на музея, заедно с други акценти от 60-годишнината му кариера. На две минути пеша, Музеят на Ван Гог ще се съсредоточи върху връзката на Кийфър с живота и изкуството на холандския художник Ван Гог, съпоставяйки творби на двамата — включително многобройните слънчогледи, представляващи живота и смъртта, и изкуството като вечен мост.
КАКВО: Сиена 1300-1350 г. — "Възходът на живопистта"
КОГА: От 8 март до 22 юни
КЪДЕ: Национална галерия — Лондон
Изложбата в момента се намира в музея "Метрополитън" в Ню Йорк, но скоро тя ще кацне в Европа. Събитието е финал на честванията на 200-ия рожден ден на Националната галерия.
Тази изложба разглежда изключителен момент в зората на италианския Ренесанс и централната роля на сиенските художници Дучо, Симоне Мартини и братята Пиетро и Амброджо Лоренцети в дефинирането на западната живопис. Въпреки че нито един от тези художници не оцелява след чумата от около 1350 г., техните постижения оказват неизмеримо влияние върху артистите и теоретиците през следващите векове.
Флоренция е смятана за люлка на Ренесанса, но в десетилетията преди катастрофалната поява на заразата Сиена е място на артистични иновации и творческа дейност. Въпреки името си, изложбата включва не само живописни платна, но и скулптури, метални изделия, текстил - общо над 100 творби.
Някои от панелите на Maesta на Дучо например са събрани и изложени заедно за пръв път от столетия. Изложбата се осъществява благодарение на изключителните колекции на Метрополитън и Националната галерия в Лондон, както и на колекционери.
КАКВО: Биенале на архитектурата във Венеция
КЪДЕ: Венеция, Италия
КОГА: 10 май до 23 ноември
В красивия, но потъващ град Карло Рати, кураторът на 19-ото Международно биенале на архитектурата във Венеция, носи "intelligens" (10 май до 23 ноември), изложба, която разглежда как архитектурата може да използва естествения, изкуствения и колективния интелект за борба с изменението на климата. "За да се изправи пред горящ свят, архитектурата трябва да впрегне целия интелект около нас", каза Рати, добавяйки, че строителната индустрия е един от най-големите замърсители допринасящи за атмосферните емисии и това спешно се нуждае от промяна.
Твърде късно ли е? Можем ли да се адаптираме? Наред с експозиции, които ще подчертаят някои възможни решения - вариращи от съживяване на традиционни строителни практики до ИИ, който спестява, вместо да изразходва енергия — Биеналето на архитектурата 2025 има за цел да изпълни собствения си "манифест на кръговата икономика", намалявайки отпадъците, за да се съсредоточи върху устойчивостта. Изложбата курирана от Рати ще бъде допълнена от 29 национални павилиона, само няколко от които са предварително обявени - но е логично да очакваме (или дори да се надяваме), че те ще последват примера му и ще погледнат към бъдещето, каквото и да донесе то. Пространството, в което ще се помещава българския павилион отново ще бъде зала Тициан, а победителят от конкурса за кураторски проект на Министерството на културата ще бъде обявен утре, 13 януари.
КОЙ: Сюзан Валадон
КЪДЕ: Център Помпиду, Париж
КОГА: 15 януари до 26 май
През 1894 г. Валадон става първата жена-художник приета в Société Nationale des Beaux-Arts. Преди да шокира парижката публика от началото на века като първата европейска жена-артист, представила мъжко голо тяло в цял ръст, Сюзан Валадон работи като сервитьорка, прави погребални венци, продава зеленчуци и лети във въздуха като цирков акробат. Едно падане слага край на кариерата й на трапец, когато е само на 15, което я води до ателиетата на Монмартър. Там намира работа като модел на импресионистите, включително Едгар Дега, Берта Моризо, Пиер-Огюст Реноар и Анри дьо Тулуз-Лотрек, който и дава уроци по рисуване.
Дега насърчава Валадон да вземе четката и да премине от другата страна на платното, а Тулуз-Лотрек я нарича Сюзана (тя е родена под името Мари-Клементина) като от сюжета за къпещата се библейска девойка, привлякла погледите на похотливите старейшини. Така Валадон става автор на стотици поразителни портрети. Най-забележителните са нейните жени: уверени и в непринуден покой, неидеализирани и необезпокоени от чуждите погледи. Центърът Помпиду организира обширна ретроспекция, включваща нов архивен материал, който описва смелия личен живот на Валадон.
КАКВО: "Вселената на Кандински"
КОГА: 15 февруари 2025 - 18 май 2025
КЪДЕ: Музей "Барберини", Потсдам
Пълното заглавие на изложбата е всъщност "Геометрична абстракция през ХХ век". В началото на миналия век руският художник Василий Кандински е водещ глас в търсенето на нов визуален език в изкуството. От февруари 2025 г. изложбата в музея "Барберини" в Потсдам, Германия, ще бъде посветена на шест десетилетия художествено развитие - почит към авангардното изкуство на Кандински и неговите съвременници.
Тя включва творби на над 70 артисти, сред които Пиет Мондриан, Барбара Райли и Франк Стела. Стартовата точка обаче е именно Василий Кандински и по-точно неговото теоретично есе "Точка и линия в равнината", създадено през 1926 г. В него той се опитва да установи нов, непредметен език на изкуството, който по-ефективно да изрази духовните и метафизични идеи, които преди това е изследвал като експресионист.
КАКВО: Gothic Modern: От мрак към светлина
КЪДЕ И КОГА: Национален музей, Осло, Норвегия, 28 февруари - 15 юни 2025 г.
Albertina, Виена, Австрия, 19 септември 2025 г. - 11 януари 2026 г.
Интригуваща изложба, която позиционира символизма редом с творби от Средновековието и Северния ренесанс. Тя вече е показана в Музея на изкуствата "Атенеум" в Хелзинки (до 26 януари 2025 г.) и ще продължи да пътува до "Албертина" във Виена.
Мунк и Холбайн, Колвиц и Кранах: това не са художници, които обикновено се появяват един до друг. Има смесица от живопис, принтове, рисунки и скулптура, организирани в тематична структура, обединяваща различните творби под заглавия като "От любов към страдание" и "Срещи със смъртта".
Изложбата е доста обширна — 250 творби от 60 автори. В нея има достатъчно място за по-малко познати имен като финландката Аксели Гален-Калела и белгийският скулптор Джордж Мине. И ако това ви се струва малко мрачно и депресиращо, изложбата обхваща и движението "Изкуства и занаяти" от края на XIX в., което насърчава традиционните занаятчийски умения.
Резултат от голям международен изследователски проект, Gothic Modern: From Darkness to Light обещава нов поглед върху едно често пренебрегвано движение в изкуството.
КОЙ: Пол Сезан
КЪДЕ: Musée Granet; Екс ан Прованс, Франция
КОГА: 28 юни до 12 октомври
Величествената къща от 18-ти век Jas de Bouffan с кремава фасада, сини капаци и наклонен покрив от теракота е мястото, където Сезан работи в продължение на 40 години. Тя се появява в много от картините му - наблизо, надалеч, скрита от гъсталаци и дървета. Понякога в картините се виждА гледка от къщата, към алеи с кестенови дървета, сенчести пътеки и златни полета. Друг път къщата е домакин на приятели за портрети или нейната територия поражда въображаеми гледки.
Това лято в Musée Granet изложбата Cézanne au Jas de Bouffan ще събере 100 картини, рисунки и акварели, за да покаже специалната връзка, която художникът е имал със семейния си дом и околностите му във френския Юг. Като част от пътуването в Прованс, можете също да посетите наскоро реновираната къща и последно студио на художника, Les Lauves, където той работи от 1901 г. до смъртта си през 1906 г.
КОЙ: Фра Анджелико
КЪДЕ: Palazzo Strozzi и Museo di San Marco, Флоренция
КОГА: 26 септември до 25 януари 2026 г.
След смъртта му през 1455 г. наричат невзрачния Фра Анджелико, "Ангелският художник". "Животът на художниците" на Вазари го описва като "рядък и перфектен талант", който е "толкова смирен и скромен във всичко, което правеше и казваше, и чиито картини бяха рисувани с такава лекота и благочестие".
Както често се случва с художниците от началото на 15-ти век в Италия, само части от биографията на Фра Анджелико са известни: роден като Гуидо ди Петро около 1395 г., той се присъединява към Доминиканския орден на ранна възраст и се мести многократно в различни манастири. Но кариерата му е плодотворна и той бързо печели репутация с удивителното си майсторство на перспективата и с ефирните си фигури, облицовани със злато. "Анджелико", съвместна изложба между Palazzo Strozzi и Museo di San Marco (последният включва все още действащ доминикански манастир, в който се съхраняват най-известните фрески на Fra Angelico), обединява произведения на благочестивия художник, които са били разпръснати повече от 200 години.
КАКВО: "От Одеса до Берлин"
КОГА: 24 януари - 22 юни 2025 г.
КЪДЕ: Gemäldegalerie, Берлин
Може би това не са най-известните картини, които ще бъдат показани в Европа идната година, но е трудно да се сетим за по-прочувствена изложба. 60 картини на украински бежанци, евакуирани от домовете си в Одеса в началото на войната, ще бъдат показани заедно с творби от берлински колекции, като това включва религиозно изкуство, натюрморт, портрет и пейзаж, организирани в серия от девет теми.
Въпреки че много от художниците не са известни имена, кураторите умишлено са подбрали творби, които подчертават културните и стиловите връзки между двете колекции. Идеята е да се подчертаят историческите връзки между Украйна и Западна Европа и да се представи изложбата като жест на солидарност с украинския народ.
Понякога изкуството се оказва по-силно от думите. От Одеса до Берлин: Европейска живопис от XVI до XIX в., Gemäldegalerie, Берлин, Германия, 24 януари - 22 юни 2025 г.