По случай 24 май, един от най-светлите български празници – Деня на Светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура, Международното триенале на сценичния плакат – София, представя изложби в Италия, Унгария, Южна Корея, Турция и България
Международната плакатна акция “Буквите на България – азбука на Европа” обединява идеите на 30 художници от 20 страни за създаване на колекция от постери, посветени на България и нейната култура през темата за уникалността и универсалността на българската азбука – една от трите писмености на Европа.
Колекцията се състои от 30 плаката, колкото са буквите на българската азбука. Всеки художник е автор на един плакат – буква, определена чрез жребий. Акцията на Международното триенале е първи опит за активиране на широк кръг изявени артисти от цял свят за създаване на цялостна съвременна художествена визия, популяризираща българската култура, използвайки една от нейните емблеми – буквите. 30-те плаката са мащабна визуализация на идеята за създаване на положителен образ на страната ни у нас и по света. Съставът на авторите е обещаваща заявка за подобаващо присъствие в различни публични пространства и галерии, както и вълнуваща възможност за бъдещи срещи с най-разнообразна публика.
В Ладисполи, Италия, близо до Рим, със специално тържество ще бъде отбелязан Денят на българската просвета и култура в училище „Абагар“. Акцент в празника е експонираната върху оградата на училището международна плакатна акция „Буквите на България – азбука на Европа“. Един от най-успешните проекти на Триеналето е гостувал в повече от 35 града по цялата планета, но за пръв път е представен върху ограда на българско училище извън страната.
В Дегу, Южна Корея, стана традиция в чест на 24 май посланикът на България Петко Драганов да открива изложби в различни градове на азиатската страна. След внушителните прояви в Сеул (2020) и в Градската бибилотека на най-големия пристанищен град Бусан (2022), тази година гостува е ред на град Дегу. Събитието е част от дългосрочен българо-корейски проект, който акцентира върху силата и значението на буквите, които както у нас, така и в Южна Корея са почетени със специален празник. Плакатната изложба „Хангъл и кирилица“, организирана от Триеналето през 2020 г. в столичната галерия „Сан Стефано“, пък беше първата демонстрация на съвременен южнокорейски графичен дизайн в България.
В Будапеща, Унгария, от края на миналата година върху великолепната ограда на българското посолство по инициатива на посланик Христо Полендаков са представяни различни конфигурации, създадени от плакатите букви, включени в акцията „Буквите на България – азбука на Европа“. Така в сърцето на града периодично се появяват изложби послания – „Успех, България“, „Добруване“, „Пробуждане“...
В Анкара, Турция, по инициатива на посолството ни изложбата също гостува. „Буквите на България – азбука на Европа“ е първата изложба в новооткрития пресклуб на БТА в Анкара и ще бъде последвана от художествени намеси в други пространства.
В това празнично шествие на българската култура по света подкрепата на домакините и дипломатическите мисии в съответните страни е безценна, а в ролята на символични „водещи“ влизат плакатистите от държавите домакини, които участват със свой плакат в акцията.
Художествената Галерия „Илия Бешков“ в Плевен е първото публично пространство, което обедини и показва двете плакатни серии на Триеналето, посветени на буквите: пълната версия на колекцията „От А до Z и Я“ – съвместно начинание с най-прочутото студио за графичен дизайн „Пентаграм“, и „Буквите на България – азбука на Европа“.
Международното триенале на сценичния плакат – София, е създадено през 1994 г. от Божидар Икономов (1943-2016), Божидар Йонов и Албена Спасова. Понастоящем чуждестранни експерти поставят Триеналето сред петте най-влиятелни световни платформи за плакат. То е единственото изложение, фокусирано върху културната сцена.