Коронавирусната пандемия направи невъзможно провеждането на Евровизия през 2020 г. - любимо забавление на милиони хора, които въпреки всички тенденции и моди в културата, продължават да защитават правото на поп музиката да бъде пълен кич и да гласуват за нея по национален признак. За тяхно щастие отмяната до известна степен е компенсирана от новата комедия „Песенен конкурс Евровизия: Историята на “Огнена сага”. Това, че филмът на “Нетфликс” с Уил Ферел е направен с благословията и съдействието на конкурса, не му е попречило особено да го покаже като триумф на абсурда.
Сюжетът на романтично-музикалната комедия с абсурдни елементи е следният: през 1974 г. 9-годишният Ларс (Уил Ферел) гледа Евровизия по телевизията. Изпълнението на Waterloo на АББА (с което Швеция печели състезанието), освен че му помага да преживее смъртта на майка си, и запалва в него голяма мечта — един ден да участва в прочутия музикален конкурс и да го спечели. Благодарение на същата песен неговата най-добра приятелка Сигрид (Рейчъл Макадамс) пропява и проговаря за първи път в живота си. Доколкото бащата на Ларс (Пиърс Броснан) е спал с всички жени в околността, Сигрид може би му е полусестра (но по-скоро не, казва винаги Ларс). Двамата, разбира се, са влюбени, макар и да не си го признават.
В наши дни двамата вече са дует, наречен „Огнена сага“ и продължават да се опитват да стигнат до „Евровизия“, въпреки циничните насмешки на съгражданите си. Но всичко е безуспешно, докато поради едно особено стечение на обстоятелствата, и може би с малко помощ от местните елфи, въпреки че са най-слабите кандидати за участие, точно те заминават за Единбург (където според филма се провежда „Евровизия 2020“).
В Единбург Ларс и Сигрид ще се сблъскат с различни злополуки и съблазни в лицето на руския фаворит в конкурса Александър Лемтов (красавеца Дан Стивънс от „Имението Даунтън“, с плътен руски акцент и облечен с дрехи от гардероба на Филип Киркоров) и още куп истински евровизионни звезди като Салвадор Собрал, „Лорди“, Александър Рибак, Джамала, Кончита Вурст, Нета…
В „Песенен конкурс „Евровизия“: Историята на „Огнена сага“, има толкова смешни, абсурдни и умилителни ситуации, колкото и в почти всеки филми с Уил Ферел. Той, както винаги, играе общо взето добронамерен полуидиот възрастен мъж с детски акъл и непредвидими реакции, а Рейчъл Макадамс е очарователна, забавна и толкова влюбена, колкото беше в „Тетрадката“, но по по-весел начин. Малко изненадващо за музикална романтична комедия, но във филма се случва и едно масово убийство с десетина трупа на парчета.
Руският сайт Лента.ру отделя специално внимание на представянето на руския участник в „Песенен конкурс Евровизия: Историята на “Огнена сага”:
„Комедията като цяло е жанр, може би по-политически от всички останали, макар и само защото хуморът често има свойството да разкрива истинската същност на нещата (включително връзките между социалните норми и морала, механизмите на функциониране на човешките общности). Най-силният политически елемент в „Историята на „Огнена сага“ е, разбира се, Александър Лемтов, съчетаващ едновременно черти на руските попзвезди Киркоров, Билан и Басков. Лемтов, пеещ омагьосващ хомохимн за себе си като лъв, тръгнал за търси плътска любов, заобиколен от полуголи жигола както на сцената, така и в живота, без да пести червилото и очната линия - но принуден да отговори на директния въпрос не е ли гей: „Не, не, не - разбира се, че не съм гей. Аз съм руснак. Няма гейове в Русия, не сте ли чували?“
Показателно е обаче, че не тази убийствена подигравка с официалната руска реторика - a отношението на Феръл към героя на Стивънс - противно на сюжета и каноните на жанра, той отказва да го направи карикатурен злодей, като вместо това избира да се отнесе към горкия руснак, живеещ в лъжа… със съжаление. Това впрочем е по темата как гледат на Русия в чужбина“.