Изборът на песента Espresso Macchiato да представлява Естония на песенния конкурс „Евровизия 2025“, който ще се състои от 13 до 17 май в швейцарския град Базел, предизвика остра полемики в социалните мрежи и медиите в Италия. Песента, изпълнявана от 33-годишния рапър Томи Кеш (псевдоним на Томас Тамеметс), един от най-популярните и следвани певци в музикалната панорама на неговата страна, за няколко часа буквално заля Мрежата, но породи и множество негативни коментари. И текстът, и видеото на парчето бяха обругани, че съдържат обидни клишета за Италия и италианците, предизвикващи разочарованието на много граждани и организации, информира Il Mattino.
Codacons – движение за защита на правата на потребителите в Италия, реши да се намеси, като представи официална жалба до Европейския съюз за радио и телевизия (EBU), организатор на конкурса. В изявлението се подчертава, че „макар да зачитат свободата на артистично изразяване, е необходимо да се вземе предвид въздействието, което подобен текст може да има върху международната общественост“. По-конкретно, според движението, въпросната песен съдържа „негативни стереотипи, свързани с италианската култура, като връзката между Италия и мафията, и препраща по клиширан начин към символи като кафето и спагетите“. „Песен, която представя изкривени и обидни образи на Италия, не е приемлива в глобален контекст като „Евровизия“ – събитие, следвано от милиони зрители по целия свят“, казва се в прошението.
От Codacons припомнят как в недалечно минало са били предприемани мерки срещу сексистки и обидни към жените текстове, като настояват за същото отношение и към песен, която според тях може да накърни репутацията на цяла нация. „След като песните със сексистко съдържание са били изключвани, не би ли било подходящо да се изключи и песен, която обижда цяла култура и рискува да разпространи неправилни послания?“, питат от Codacons. Поради това организацията предлага EBU да проучи възможността да изключи Espresso Macchiato от конкурса, като оцени културните и социални последици, които участието на тази песен може да предизвика.
Внезапният възход на Espresso Macchiato настъпи в нощта между събота и неделя, 15 и 16 февруари, когато парчето спечели убедителна победа на Eesti Laul 2025, националния фестивал на Естония, излъчващ представителя за „Евровизия“, и с впечатляващите 83% от гласовете Томи Кеш си осигури билет за Базел.
Това, което подхранва дискусията, със сигурност не е забързаният ритъм на песента, базиран на денс звучене и електронни влияния (въпреки че клишетата за Италия присъстват широко и в самата композиция, която започва с взрив от мандолини), а преди всичко текстът, написан в комбинация от английски и съзнателно развален италиански, коментират от телевизия Sky TG24. В него националната идентичност на италианците се свежда до поредица от клишета, свързани с кафе и спагети, но преди всичко с мафията и показността на лукса, което излъчва послание за „народ, свързан в двоен възел с организираната престъпност“, подчертават от потребителското движение. Обектът на протеста на Codacons – и като цяло на онези, които в момента изразяват възмущение от естонската песен –е настойчивото натрупване на клишета, които, макар и отдавна познати в панорамата на международната поп култура, в този случай придобиват прекомерни и потенциално обидни тонове.
Междувременно и заместник-председателят на италианския Сенат Джанмарко Чентинайо призова да се санкционира участието на Естония на конкурса. "На всеки, който обижда Италия, трябва да се забрани да участва на "Евровизия", написа той в Инстаграм. Според Чентинайо песента е за някого, който е забогатял, пиейки кафе, и се изпълнява на "ужасен италиански". "Той трябва да дойде в Италия, за да види как работят достойните хора, преди да си позволи да пише толкова глупави песни, пълни с клишета", предлага сенаторът.
Докато дебатът продължава разгорещено между онези, които защитават песента като обикновена иронична провокация, и тези, които я смятат за обида към италианската култура, топката сега преминава към EBU, който ще трябва да разгледа жалбата на Codacons и да реши дали да предприеме действия. Междувременно феноменът Espresso Macchiato продължава да се разраства, гонейки близо 2,5 милиона гледания в YouTube и превръщайки песента в една от най-обсъжданите теми на тазгодишната „Евровизия“ още преди началото на конкурса. Дали медийният шум ще доведе до реално изключване на песента, или напротив – до още по-голяма популярност, предстои да видим.