Медия без
политическа реклама

Иван Радоев се компрометира като „мъж със значение“

В спектакъла се разкрива непримиримата авторова позиция към така наречения "елит"

Бракът е тайнство за онези, които се обичат, осъзнават героите.
Снимка: Театър
Бракът е тайнство за онези, които се обичат, осъзнават героите.

Режисьор: Стоян Радев

Участват: Анастасия Ингилизова, Георги  Къркеланов и други

 

След като в началото на театралния сезон афишът на сатириците се обогати с пиесата на Оскар Уайлд „Ветрилото на лейди Уиндърмиър” (режисьор е Бойка Велкова), наскоро в Театър „Българска армия“ Стоян Радев приветства публиката на премиерата на друга драматургична творба на ненадминатия в остроумията си писател – „Жена без значение“. Акцентът сега е върху все по-задълбочаващата се у мъжа криза, причина за която е застрашително нарастващият брой еманципиращи се Евини щерки. Само един пример за това е фриволното изказване на мисис Алънби, че „мъжът й е като кредит, който й е писнало да връща“. Убедителна в образа е носителката на „Икар“ Гергана Плетньова.

С различния си стайлинг се откроява още в първата сцена героинята на Евелин Костова – младата американка мис Хестър Уърсли, пристегната в костюм и вратовръзка (костюмите са дело на Елис Вели). С разкрепостените си възгледи за морала и ценностите тя скандализира, като не оставя безучастно снобското общество, събрало се на лъскав прием в имението на лейди Хънстънтън (Елена Райнова). С помощта на сценографското оформление, направено от Никола Тороманов, в спектакъла отчетливо се прокарва и друга разделителна линия. Второто ниво от двуетажната конструкция е отредено за гостите с благородническо потекло, челно място сред които заема лорд Илингуърт. Идеално приляга на Иван Радоев ролята на покварения, язвително духовит представител на горната камара. Определено едно от най-съществените изпитания, пред които се изправят актьорите в тази пиеса, е да уловят чуждата на нас, българите, с оглед обективните исторически обстоятелства психология на аристокрацията. Считана за недотам достойна да „дели мегдан“ с хората със синя кръв, героинята на Анастасия Ингилизова – мисис Арбътнът – е принизена да пребивава през повечето време в пространството долу. Както впрочем подобава на една „жена без значение“. Същинската завръзка на постановката е яростната й съпротива срещу предложението на лорд Илингуърт, отправено към сина й, да стане негов личен секретар, независимо от скромното му потекло. В ролята на Джерълд Арбътнът, „гневен и красив“, успешно дебютира Ясен Атанасов.

Освен проблема за взаимоотношенията между силния пол и наследничките на Ева, които също като нея „искат да избягат от рая“, спектакълът засяга и две вечни теми: конфликта родители – деца и силата на любовта. „Без нея всичко губи стойността си. Затова, вместо да търсим признание и богатство другаде, си струва да се посветим на нейната тайна и да се жертваме заради нея”, казва режисьорът.

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата