Медия без
политическа реклама

Шарли Ебдо: Никога няма да се предадем

07 Септ. 2020
Снимка EPA/BGNES
Стенопис с образите на убитите карикатуристи от „Шарли Ебдо“ от френския уличен художник Кристиян Гюеми пред бившата редакция на сатиричното издание в Париж.

Във Франция започна процесът срещу съучастниците на терористите, нападнали редакцията на сатиричното издание “Шарли Ебдо” в началото на 7 януари 2015 г. При атаката загинаха 17 души - както служители на “Шарли Ебдо”, така и странични наблюдатели. Нападателите бяха застреляни от полицията, а на подсъдимата скамейка сега са техните съучастници, помогнали при организирането на атаката. По-важната новина е, че в новия си брой, който излиза в продажба едновременно с началото на процеса, “Шарли Ебдо” публикува отново карикатурите с пророка - за първи път след убийствата. И само два дни по-късно в Пакистан започнаха масови протести срещу публикацията. 

На първата страница, под думите „Всичко това заради това“ („Tout ça pour ça“), е карикатурата на пророка от художника Жан Кабу, който загина при терористичната атака на преди пет години. В изданието са включени и 12-те известни карикатури, които първоначално бяха публикувани от датския вестник Jyllands-Posten през 2005 г., а през 2006 г. се появиха и на страниците на “Шарли Ебдо”. Според редакторите тези карикатури „сега принадлежат на Историята, а Историята не може да се пренаписва и - което е още по-важно, не може да бъде изтривана“. Публикуването на тези рисунки, сметнато за богохулство от много мюсюлмани, стана мотив за клането на 7 януари от убийци, които на излизане от помещенията на “Шарли Ебдо” крещяха „Отмъстихме за пророка".

Следователно тези рисунки са експонати - пише в редакторския текст в новия брой. - За нас беше недопустимо тази процес да започне, без да ги покажем отново на читателите и гражданите. Защото от 2006 г. насам са изминали 14 години и младите французи, родени оттогава, ще бъдат свидетели на процес, който не биха разбрали, тъй като тези рисунки никога не са били преиздавани. Необходимостта от информираност налага публично да представим тези документи, които имат както историческа, така и съдебна стойност“.

Във Франция свободата на изразяване, на присмеха и сатирата имат дълга традиция, с която страната се гордее. Тази свобода е част от националната идентичност на французите, които, за разлика от други народи, не са готови лесно да се разделят с нея.

От 2015 г. насам карикатуристите на “Шарли Ебдо” многократно са получавали молби да публикуват нови рисунки с пророка, но досега вестникът е отказвал. „Не защото е забранено - законът ни позволява да го правим. Но защото се нуждаехме от причина. Причина, изпълнена със смисъл, която би допринесла с нещо към публичния дебат“ - се казва в текста. Сатириците смятат, че  критиките и несъгласията с решението им са резултат от политическо или журналистическо малодушие.  

Искаме ли да живеем в държава, която се гордее, че е велика, свободна и модерна демокрация и която в същото време се отказва от отстояването на най-дълбоките си убеждения - пита директорът на изданието, художникът Рис. - От наша страна не може да става и дума. … Никога няма да се откажем, никога няма да се предадем“.

***

Още няколко факта, свързани с “Шарли Ебдо”

През 2006 г., когато “Шарли Ебдо” препечата карикатурите с пророка Мохамед, няколко френски мюсюлмански организации заведоха дело срещу седмичника. Но съдът възприе позицията на редакцията, че карикатурата, в която пророкът е нарисуван с бомба в чалмата, осмива радикалните ислямисти, а не религията като цяло.

През 2011 г. “Шарли Ебдо” обяви публикуването на специален брой, в който като гост-главен редактор бе посочен… пророкът Мохамед. Той бе представен като добродушния глас на разума, който призовава за разделение между политиката и религията, и смята, че ислямът е съвместим с хумора. Този път списанието не успя да се отърве само със съдебни дела: неизвестни лица взривиха офиса му и на главния редактор Стефан Шарбоние беше назначена денонощна полицейска охрана. В резултата на бомбардировката вестникът вдигна тиража си с над 400%.

Може да изглежда, че “Шарли Ебдо” умишлено публикува ислямофобски изображения, но това не е напълно вярно. Проверка на “Льо Монд” показва, че само 1,3% от всички карикатури за периода 2005-2015 г. са били посветени на мюсюлманска тематика, а преобладаващото мнозинство от тях са били свързани с френската политика.

В началото на 2015 г., скоро след клането в редакцията на “Шарли Ебдо”, ръководството на Би Би Си взе решение да отмени (като остаряла) своята дългогодишна забрана за създаване на изображения на пророка Мохамед. 

На 14 януари 2015 г., седмица след трагедията, Доналд Тръмп коментира в Туитър: „Шарли Ебдо ми напомня за "сатиричното" списание-парцал Spy, което беше много нечестно и гадно и фалира.  Шарли също е свършен!“. Три минути по-късно още веднъж: „Ако дебилите, които убиха онези хора в Шарли Ебдо бяха изчакали малко, списанието щеще само да фалира - няма пари, няма успех!

Още по темата