Медия без
политическа реклама

Съвременното изкуство отдава почит към Украйна във Венеция

България отбелязва второ поредно национално участие на започващата утре световна изложба

22 Апр. 2022
Павло Маков пред творбата си "Фонтанът на изтощението".
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Павло Маков пред творбата си "Фонтанът на изтощението".

59-ото Венецианско биенале на съвременното изкуство, което беше отложено с една година заради коронавирусната пандемия, отваря врати утре. То е повлияно от войната в Украйна, разказа кураторът Чечилия Алемани. 

Голяма, обгорена дървена конструкция бе издигната в средата на парковото пространство "Джардини“ като алегория на продължаващата руска война в Украйна. Временната инсталация е подобна на пергола и се появи в началото на седмицата, като преди откриването на Биеналено бе достъпна само за журналисти и официални лица, съобщава"Арт Нюзпейпър". Тя се издига точно пред американския павилион, конструирана е от светло дърво, а екипът използва малки горелки, за да обгори материала. "Техниката горене с огън изглежда агресивна – коментира Дана Козмина, украински архитект и инициатор на идеята. – Но всъщност това прави дървото по-устойчиво и го запазва от влиянието на околната среда. Такава е символиката на войната в Украйна." Встрани от конструкцията се издига голяма конусовидна купчина, изградена от чували – препратка към начина, по който украинците се опитват да опазят статуите и паметниците на културата в градовете си от руските бомби. Инсталацията е дело на кураторите на украинския павилион на Биеналето Борис Филоненко, Лизавета Герман и Мария Ланко.

В самия павилион Украйна е представена от Павло Маков. Художникът обаче каза пред ДПА във Венеция, че "съдбата ни се решава на фронта, не тук". Маков заяви, че не може да постигне мир с творбата си и добави: "Мога само да я продам и да дам парите на армията". 63-годишният Маков, който е етнически руснак от Санкт Петербург, представя актуализирана версия на своята работа от 1995 г. ''Фонтанът на изтощението''. Триметровата стенна инсталация с вода, падаща по 78 бронзови изваяни фунии, първоначално е посветена на "липсата на жизненост в обществото след Съветския съюз". ''Сега, толкова години по-късно, ситуацията се променя и става дума за глобално изтощение. Изправени сме пред много екзистенциални проблеми, не само с природата, но и чрез фалшиви новини и политика'', казва художникът.

Руският павилион ще остане празен, след като избраните творци Кирил Савченко и Александра Сухарева, заедно с куратора Раймундас Малашаускас, анулираха участието си в знак на протест срещу инвазията в Украйна.

От събота до 27 ноември повече от 1500 творби на 213 артисти от 58 държави ще бъдат показани в изложението, чиято тема е "Млякото на мечтите", каза още тя.  Заглавието е препратка към детска книга на сюрреалистичната авторка Леонора Карингтън (1917-2011), в която тя описва магичен свят, който непрекъснато се преоткрива чрез въображението.

80 държави имат свои павилиони на Биеналето, което се счита за най-важното изложение на съвременното изкуство, заедно с "Документа" в германския град Касел. Фокусът тази година е върху жените художнички, припомни Алемани. 

За пръв път в над стогодишната история на арт форума България ще има национално участие в две поредни издания. Михаил Михайлов ще представи в Българския павилион в Спацио Рава проекта си “Ето къде си”, куриран от Ирина Баткова. 

До официалното откриване на 59-ото Венецианско арт биенале остават по-малко от 10 дни.
Историята на един от най-важните и най-големи форуми за съвременно изкуство започва в края на XIX в. с решение на Венецианския градски съвет.  На 19 април 1893 г.

 

НА УХО

Откриването на Биеналето съвпадна и с дебюта на новия български подкаст за съвременно изкуство "Говори артистът" на Маргарита Доровска и Росина Пенчева. Нулевият брой включва и кратък разговор с Михаил Михайлов директно от българския павилион във Венеция.

 

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата