Медия без
политическа реклама

Теодор Ушев за Мария Бакалова: Тя вече победи

„Но това няма да ни се случи никога отново“, казва първият българин, номиниран за „Оскар“

25 Апр. 2021
Теодор Ушев и Мария Бакалова, първите двама българи с номинации за „Оскар“, стигнаха до този успех с чужди продукции.
БГНЕС
Теодор Ушев и Мария Бакалова, първите двама българи с номинации за „Оскар“, стигнаха до този успех с чужди продукции.

Мария Бакалова. През последните 6 месеца, като изключим няколко политици, това беше най-срещаното, най-обсъжданото и вероятно предизвикалото най-много усмивки, радост и тук-там други чувства, име в българските медии, форуми и социални мрежи. Имаше и критични мнения, включително и грозни думи.  Но тя не коментира нито едно от тях. 

Младата актриса замина за Лондон и спечели  ролята на дъщерята на главния герой в продължението на комедийно-сатиричния хит „Борат 2“ на Саша Барон Коен. Засне филма в условията на пандемия и полунелегалност. За разлика от конкурентите, на снимките си тя нямаше право на втори дубъл. 

Бакалова вече взе над 60 номинации и награди за повечето най-престижни отличия в света на киното. Заслужи 99% положителни отзиви в световните медии, а с поведението и думите си си в студиата на най-известните спечели и възхищението на милиони обикновени зрители.

На 15 март, когато американски водещи произнесоха за първи път фамилията Бакалова с ударение на правилното място, дойде и номинацията за „Оскар“ — втора за български артист, след тази на Теодор Ушев за „Сляпата Вайша“. „Поздравления, България!! Ти ни даде невероятно талантливата и смела Мария Бакалова, която е туптящото сърце на „Борат: Последващият кинофилм“, написа в Туитър Саша Барон Коен.

На 24 години Мария e най-младата от петте актриси, номинирани в категорията за най-добра поддържаща роля. Останалите четири са Глен Клоуз, Оливия Коулман, Аманда Сейфрид, Ю-юнг юн. Всички са с далеч по-голям опит и играят в сериозни драми.   

Решението на членовете на Академията ще стане известно след няколко часа. Прякото излъчване на церемонията по връчването на златните статуетки от Лос Анджелис започва по Нова телевизия от 03:00 часа тази нощ.  

Накрая, с разрешението на Теодор Ушев, публикуваме няколко думи за Мария Бакалова, написани от него днес следобед във „Фейсбук“. Първият българин, номиниран за "Оскар", говори за втория, но се обръща повече към всички нас:

Няма никакво значение дали Мария Бакалова ще спечели Оскар тази вечер, или не. Това момиче постигна нечуван успех и пробив. Преди това да се случи, бях сигурен, че български актьор няма никакъв шанс някога да бъде номиниран за Оскар, Бафта и всичките други признания и награди, които тя взе. Но ето - едно момиче от Бургас го направи и то по най-зашеметителния начин. Държа се достойно, направи блестяща кампания, позиционира се добре в изключително трудния и жесток кинобизнес, поне за няколко години напред.

Това няма да се случи никога отново. Поне в близките 50-ина години. Няма да се случи не само защото граничи с чудото. А защото начинът, по който публиката, обществото в България реагира на това нечувано постижение за български актьор, беше нездравословен. От махленските спорове, през патриотарските изхвърляния или неглижиране, до обикновената провинциална завист.

Не, в България няма как да има голямо, значимо световно изкуство (в частност кино) . Няма как да се случи филм като босненския "Quo Vadis, Aida", нито полския "Студена война", нито ливанския "Човекът, който продаде кожата си", нито македонския "Медена земя". Защото няма смели творци, които да забият пръст в стотиците кървящи рани на тази страна, и с риск да бъдат обругани, да разбият стигмите, лъжите и фалшивите идоли и митове.

Затова културата ни е обречена на сурогати, имитации, кич, и санирани соц-темели.

75 г., българското изкуство е задушено от страшното и неизличимо бездарие на страха. 

Страх от силния на деня, от институциите, от общественото мнение, от хейтърите, от конюнктурата, от забраната, от пандемията, от глада. Страх, страх, страх. В българските театри се играе "страх", в кината се прожектира "страх", художниците рисуват "страх".

Страх и от изговарянето, честно и откровено - защо българската култура, въпреки наличието на индивидуални таланти, не успява да създава важни, вълнуващи, мащабни произведения.

Една нация е велика не с историята, миналото и легендите си. А със съвремията си. С онези стотици хиляди величествени "сега", които се случват и в този момент на хиляди места по света, докато коментираме в захлас поредното махленско амбициозно политическо нищожество. 

Няма я смелостта на група хора да се опълчат срещу задушаващата тиня на институциализираната и възпроизвеждаща се посредственост. Няма кой да попита защо Морфов, Бакалова, Ралица Петрова, Санчо Финци и много други радикални артисти се оказаха забранени, обругавани и недолюбвани у дома. 

Оскарите ще минат, във вторник никой няма да помни кой е спечелил, кой загубил, мнозина от победителите ще бъдат забравени. Това са нормалните процеси, в нормалната културна индустрия. В този нормален свят има моди, вълни, нови звезди. И много падащи такива. Това, което няма, са фосилизираните величия и крепеното с десетилетия бездарие. Идваш, вършиш си работата и си отиваш. Малцина са тези, които успяват да се задържат повече от 5-6 години.

Затова — едно голямо браво на Мария за куража и глътката надежда.

Тя вече успя в най-важната категория - категорията за достойно поведение. Там е категоричен победител!

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата