Някои шедьоври на световното изкуство остават с векове недокоснати от катаклизмите на историята, а други - както и техните законни собственици - нямат този късмет. Такъв е случаят с „Адам“ и „Ева“ диптихът на Лукас Кранах Стари, който през размирния ХХ век с насилие и измами минава през Украйна, Русия, Германия и Холандия, за да стигне до един американски музей в Пасадина. Но Украйна се надява, че рано или късно картината ще се завърне в Киев.
Историята започва през 1927 г., разказва "Дойче веле", когато служител в Комисариата по конфискацията на художествени ценности от религиозни институции намира в „културно-историческия резерват“, създаден от болшевиките на територията на Киевско-Печорската лавра, дъска с изображението на две стоящи голи фигури. Натъква се на нея под стълбите към камбанарията на църквата „Света Троица“ в Киев. Картината била почистена и изложена в отдела за култове в музея Лавра като символ на антирелигиозната пропаганда.
Директорът на музея повикал специалистът по западно изкуство и зам. директор на киевския Музей на изкуствата към Украинската Академии на науките (днес - музей „Богдан и Варвара Ханенко“) Сергей Гиляров. Той определил, че работата принадлежи към немското Възраждане и картината била предадена в Музея на изкуствата, където работел Гиляров. По съветско време това бил музеят с най-богата колекция след Ермитажа и Пушкинския музей. Там пристъпили към изучаването и реставрацията ѝ.
В хода на работата се изяснило, че картината е нарисувана не на една, а на две дъски. В един момент под слоя лак в ъгъла на едната от картините било открито изображение на изображение на крилата змия с пръстен в устата - фамилния герб, използван от Лукас Кранах Стари, след което вече не останало съмнение относно авторството на диптиха. През живота си художникът рисува Адам и Ева (заедно или в диптих) поне десетина пъти. Днес тези картини са в Лондон, Лайпциг, Виена, Сан Франциско, Варшава…
През 1929 г. шедьовърът на Кранах Стари е иззет от комисия на Госторг (организация към министерството на външната търговия, която се занимава с антикварни вещи) и отнесен в Ленинград. Тези комисии реквизирали някои от най-ценните експонати от държавните музеи и ги предлагали на търгове в чужбина - СССР имал спешна нужда от твърда валута. Диптих "Адам" и "Ева" е продаден през 1931 г. на търг на аукционната къща „Рудолф Лепке“ в Берлин за 10 000 долара. Купил го холандският колекционер Жак Гаудстикер. За да се прикрие фактът, че бива разпродавано имущество на държавни музеи, което било забранено от правилата на търговете, работата на Кранах Стари била представена като част от колекцията на руските благородници Строганови, разказва зам.-директорът на музея „Ханенко“ Елена Живкова. Тя открила оригиналния каталог от аукциона в Германия.
Преди да стигнат до музея „Саймън Нортън“ в Пасадина, Калифорния, „Адам“ и „Ева“ сменили още няколко собственика - добросъвестни и недотам. В началото на Втората световна война, бягайки от окупираната от нацистите Холандия, евреинът Жак Гаудстикер бил принуден да продаде колекцията си от картини, сред тях и тези на Кранах Стари, на райхсмаршала на Германия Херман Гьоринг. В края на войната американците ги намират в резиденцията на Гьоринг и ги предават по програмата за реституция на холандското правителство.
През 60-те години диптихът е открит от един от наследниците на Строганови, княз Строганов-Шчербатов, който претендира за права върху нея и завежда дело по закона за реституцията. В резултат Холандия му връща диптиха, а той от своя страна препродава на американския колекционер Нортън Саймън - през 1970 г. "Адам", а през 1971 г. и "Ева". През 1974 г. колекцията на Саймън се оказва в Художествения музей на Пасадина, който е преименуван в чест на колекционера. А от десетина години насам съдебни дела срещу американския музей - засега неуспешни - води и един наследник на Гаудстикер…
Предвид начина, по който картините са отнети от Украйна и измамата при първоналната им продажба, украинският изкуствовед Елена Живкова смята, че Украйна трябва да опита да си върне "Адам" и "Ева". Нейната уверенност е подкрепена от завръщането в Киев на няколко картини от кллекцията на Богдан и Варвара Ханенко: през 2013 г. музеят успява да си върне "Аркадски пейзаж" на холандския художник Корнелиус ван Пуленбург, а през лятото на 2020-а - работа на френския художник от XVIII век Пиер Луи Гудро „Любовници“ (известна и като "Блудният син с блудница“). И двете картини са похитени по време на окупацията на Киев от нацистите. Разликата е само, че "Адам" и "Ева" са били похитени първо от комунистите. Но в киевския музей „Ханенко“ вярват, че един ден ще и върнат и тях.