Всички искат да я имат, всички говорят за нея, всички се обръщат след нея. Обръщат се така, както преди четвърт век го правеха след Малена на Джузепе Торнаторе, въплътена от Моника Белучи. Сега обектът на желанието се нарича Партенопа – героинята от новия филм на Паоло Сорентино, материализирана от младата актриса Челесте дала Порта. Най-красивата дебютантка на годината в деня преди Рождество навърши 27. Колкото и да изглежда невероятно, тя е родена в Милано – може би град антипод на слънчевия Неапол, чието опоетизиране я превърна в звезда.
Младата италианка е от артистична фамилия. Майка й е художничката и фотограф Мелина Мулас, а баща й – джаз контрабасистът Паолино дала Порта. Дядо й по майчина линия е прочутият майстор на обектива Уго Мулас (1928-1973), световноизвестен с постиженията си в художествената и уличната фотография, автор на иконични портрети на известни артисти. През 50-те години на ХХ той започва да документира живота в предградията на Милано, става част от артистичната общност и често посещава модния бар "Джамайка", където се събират творци и интелектуалци. Именно там среща и онази, която по-късно ще стане баба на Челесте. Кариерата му избухва през 1954-та с първото Венецианско биенале и оттогава до 1972 г. Мулас е оторизиран да снима всяко издание на Биеналето, като публикува безброй фоторепортажи в списания като Domus и Vogue.
В гимназията Челесте се увлича по театъра и посещава театралната лаборатория на Карлина Торта. След това се записва в Арт лицея "Брера", където през 2017 г. получава дипломата си за средно образование. През следващата година открива света на танцовия театър, посещавайки два уъркшопа на големи имена като Джули Ан Станзак и Антонела Бертони. Същата година се премества в Рим, за да продължи обучението си като актриса в Експерименталния център по кинематография (Centro Sperimentale di Cinematografia), където я приемат от втори опит. Учи и в чужбина – прекарва един семестър в Школата за физически театър на Жак Льокок в Париж, а през 2021-ва се дипломира в Експерименталния център. През това време работи и като модел, позирайки за каталозите на колекциите на марките Lisa Corti и Matta.
Филмовата кариера на Челесте дала Порта потръгва с няколко късометражни филма, както и от минисериала "Червено огледало", реализиран за "Кампари". Кратката лента "Слепота" на режисьора Николо Донатини изследва темата за човешката уязвимост чрез историята на млада жена, чийто живот се разглежда в контекста на изолация и самота. Главната героиня, изиграна от Дала Порта, се сблъсква с преживяване на метафорична слепота, което представлява не само физическо състояние, но е и символ на емоционалните и комуникационни трудности, които има. Филмът разкрива как слепотата може да бъде едновременно ограничение и възможност за ново себепознание. Сюжетът на минисериала пък се завърта около София – млада и талантлива актриса, подготвяща се за роля, която би могла да промени живота й, около личните и професионалните предизвикателства, пред които тя е изправена по пътя си. Поредицата успява да привлече вниманието на критиката с увлекателния си разказ и представянето на актьорите, особено това на Челесте дала Порта.
Тя получава първия си ангажимент в голямото кино през 2020 г., когато, още студентка, изпълнява малка роля във филма на Паоло Сорентино "Божията ръка". При монтажа нейната сцена е изрязана. Когато започва да пише сценария на "Партенопа" обаче, режисьорът се сеща за прекрасното й лице… Във фантастичната драма се снимат имена като носителя на "Оскар" Гари Олдман, Луиза Раниери, Силвио Орландо и Стефания Сандрели, която изиграва главната героиня Партенопа на старини. През месец май Челесте дефилира на червения килим в Кан, където филмът е в състезателната програма.
"Тя е способна да изиграе 18-годишна, така както може да изиграе и 35-годишна, без да прибягва до изкуствени спомагателни средства. Освен това притежава някаква неразгадаема болка, каквато излъчваше Стефания Сандрели в класиката "Познавах я добре" на Антонио Пиетранджели", казва за Челесте Паоло Сорентино в скорошно интервю за Corriere della sera.
И ако още с първите рецензии международната критика се разделя на поддръжници и хулители на филма "Партенопа", всички журналисти са единни в оценките за представянето на Челесте. Коментаторът на Variety пише: "Нейното изпълнение е завладяващо. Нейният чар е експлозивен, тя притежава наивното очарование на млада муза или на дебютантка в киното, която съществува преди всичко за погледа на камерата". Не пести добри думи за нея и партньорът й на снимачната площадка Гари Олдман.
На пресконференцията в Кан Челесте споделя: "По време на пътя, който извървях, за да направя този филм, сякаш трябваше да се освободя от една по-млада и безгрижна част от себе си и да вляза в света на възрастните. За да се съсредоточа върху онова, което искам да правя в живота си". Пред италианското издание на списание Elle актрисата обяснява, че този път, който я поставя и на изпитанието на силни еротични сцени, би могъл да се окаже фатален за нея, но той я е оставил "непокътната, ненакърнена, свободна". На снимачната площадка тя се е чувствала естествена и невинна, но страховете започват след това, когато трябва да дава множество интервюта. "В Кан започнах да разбирам силата на представянето на моя образ и да чувствам отговорността да възстановя душата на филма, без да правя грешки. А това е огромно притеснение".
В ролята има нюанси на женствеността, които съвсем не са лесни за интерпретация. "Моята героиня е сложна, балансирана между мистерия, чувственост и лежерност, а всъщност тя таи болка за края на невинността. Не исках погледът на Партенопа да е студен, а любопитен, лишен от предразсъдъци и винаги способен да се дистанцира: той се изплъзва, не позволява да се разбере какво тя мисли. Партенопа е специална жена, защото никой не може да я контролира и притежава. Затова мъжете, заслепени от нейната красота или от гняв, че не могат да я имат, често я обиждат и отблъскват", обяснява актрисата.
Колко модерност има в Партенопа? От 50-те години на миналия век за жените всичко много се е променило – какво ни казва филмът за това? "Във филма няма идеологически дискурс. Харесва ми, че режисьорът не върви по този път. Персонажът ми не е потопен в социалния и политическия живот на годините, през които преминава. И все пак нейният път е път на еманципация: във времена, които все още са трудни за жените, Партенопа избира да няма деца, да не се омъжва, да се посвети на кариерата си (тя е антрополог по професия – б.а.). И това й позволява да е свободна да открие себе си", категорична е Челесте дала Порта.
Със солидна актьорска подготовка и обещаващ талант, Дала Порта е обречена да стане една от новите звезди на италианското кино, за които в следващите няколко години ще се говори. В новия си статус на звезда Челесте се опира на своята майка, която я придружава навсякъде, на двамата си по-големи братя, на Паоло Сорентино и съпругата му Даниела. Красавицата казва, че за момента си няма приятел.