Медия без
политическа реклама

Сорентино пак преследва великата красота

Макар и естетически безукорен, "Партенопа" е един от по-слабите му филми

Челесте дала Порта като героинята, символизираща Неапол.
СинеЛибри
Челесте дала Порта като героинята, символизираща Неапол.

"Партенопа" бе подходящ избор за откриването на десетия "Синелибри", минаващ под мотото "Поезия безкрай". Е, не е адаптация по съществуваща литературна творба, както повелява формулата на фестивала, но в същността си е чиста визуална поезия. 

След няколко разпродадени фестивални прожекции, десетият филм на Паоло Сорентино вече може да се гледа на спокойствие в киносалоните. За почитателите на италианския режисьор, които познават предишните му работи "Великата красота", "Младост", "Младият папа", "Божията ръка", той няма как да бъде изненада: същите теми (ефимерността на красотата; безпощадността на времето; патриархалните и религиозни окови; отчаянието да си застаряващ интелектуалец; величието, вървящо ръка за ръка с декаданса), същата естетика. Същото превъзходство на аудиовизуалното съвършенство и ярка кинематографична пластика над смисления, свързан разказ. Същата претенция и самоцелност, същото подражание на Фелини. 

"Партенопа" е томително красив: не само заради джакпота от генетичната лотария, който е изтеглила дебютантката Челесте дала Порта. Всеки кадър от него може да се сложи в рамка. Тъй красив е, че стават поносими прекомерната му дължина, липсата на повествователна логика, случайно подхвърляните от персонажите мъдрости а ла Коелю и две откровено вулгарни сцени, маскирани като изявления върху неаполитанската народопсихология.

По заявка "Партенопа" е митологично-антропологичен разказ за родния град на Сорентино, обяснение в любов и прошка към Неапол и неговите "грозни, мръсни, зли" обитатели. Самото заглавие на филма е име на една от древногръцките сирени, "онази с девичия глас". Като не могла да съблазни Одисей с песни, тя се хвърлила в морето, а тялото й изплувало край Неапол - и днес поетичното име на града е нейното. (Има и друга, римска версия на мита, в която Везувий бил вулканично влюбен в Партенопа.)

Но мистиката, фолклорът и алегориите, щедро разпилени из кадрите му, са комай само камуфлаж върху воайорството на попреминал мъж, който си умира да снима млада жена полугола. Няма съмнение, че гледката е поразителна и за публиката. Просто не очаквайте от "Партенопа" нещо по-дълбоко от: може ли една красива жена да е и умна, и чувствителна? Можело. Това накратко е целият сценарий, в който прелъстителната героиня се ражда от водите на Тиренско море през 1950 г., за да премине през драмите и еротичните предизвикателства на младостта, през дворците на Капри и бордеите на Неапол, а после да стане професор по антропология. Красотата й отваря всички врати, дори заключените - каква изненада! Понеже, както казва един от героите, антропологията е "да виждаш", затуй всички достойнства на "Партенопа" са в сферата на визуалното, на повърхностното. Поезия, ала не за душата, а за очите. 

Участват още Гари Олдман и Стефания Сандрели; сред персонажите дефилират именити писатели, изпаднали кинозвезди, похотливи свещеници, богаташи с хеликоптери, кабинетни учени, футболни запалянковци... Всичко е пищно, бароково, завладяващо, скучно. Може би ще е хубаво Сорентино отново да направи филм с истинска история, ясна идея и стегнат наратив, каквито бяха по-ранните му "Последствията от любовта", Il Divo, "Приятелят на семейството"... Пак да е по неговия си стъписващо красив начин, който ни отвя главите във "Великата красота", но без днешната маниерност и съдържателна кухост. Дотогава, както писа Питър Брадшоу от "Гардиън" за "Партенопа", ще снима "двучасова реклама на много скъп парфюм".

ПАРТЕНОПА на Паоло Сорентино в кината от 29 ноември. Италия, Франция, 2024, 136 мин.Жанр: драма, фентъзиРежисьор: Паоло СорентиноСценарист: Паоло СорентиноВ ...

 

Последвайте ни и в google news бутон