В навечерието на Хелоуин неизбежно кината по света и у нас програмират нещо с ужаси. Тази традиция продължава с "Нощна смяна във "Фреди", макар че в този ден салоните обикновено се надпреварват да прожектират (с намаление, за да привлекат повече тийнейджъри) всичко страшно, което е излязло в последната година. Голяма част от тези филми, от хита в началото на 2023-а "Меган" до излезлия преди няколко седмици катастрофален нов прочит на "Екзорсистът", са продуцирани от вездесъщото студио Blumhouse. Паралелно с ужасите Джейсън Блум финансира и успешни драматични филми като "Камшичен удар" и "Черен в клана", но тук думата не е за тях. "Нощна смяна във "Фреди" е представител на един от най-жизнеспособните жанрове в киното, с ниски бюджети, лесна възвращаемост и непретенциозна публика.
Филмът е екранна адаптация по играта Five Nights at Freddy's, създадена през 2014 г. от един-единствен програмист, Скот Каутън. След успеха на първата той продуцира поне една игра от поредицата всяка година. Каутън се завръща на борда като съсценарист и копродуцент, а режисира Ема Тами. Резултатът е нескопосана кръстоска между детски филм и хорър, между комедия и ужаси, а Асошиейтед прес не без основание го нарече "един от най-жалките филми, в който да е жанр, тази година". Не е съвсем преувеличено - това е филм, в който убийците са гигантски аниматронни зайци, пилета и мечки в стила на 80-те, а един от най-свирепите е... робот мъфин в реални размери.
Джош Хъчърсън ("Игрите на глада") е млад мъж без особени житейски перспективи, преследван от една картина всяка нощ: когато е на пикник в гората като дете, по-малкото му братче е отвлечено от непознат с кола. Похитителят никога не е разкрит и в трескавите си сънища героят Майк се опитва да разгадае самоличността му, с надеждата така да преодолее травмата. Междувременно той се нуждае от нова работа, защото иначе ще му отнемат попечителството и над малката му сестричка Аби. Лелята на двамата (Мери Стюарт Мастерсън в шокиращо плосък образ) само това и чака.
Затова Майк приема работата като нощен пазач в отдавна затворена пицария, обитавана от странни създания. Още трейлърът разкрива, че аниматронните животни всъщност крият духовете на убити в миналото деца. Тъй че филмът не разчита на този сюжетен обрат, за да привлече вниманието на публиката. Не знам и аз на какво разчита, като актьорската игра е незабележима, сценарият - претоплен полуфабрикат, а страшното в него е всъщност смущаващо и нелепо.
Обладаните мечки, зайци и лисици се движат с походката на Терминатор и има една (единствена) сцена с кървави убийства, която идва преди средата на филма; както и неуспешни опити за шеги.
Но младата публика изглежда не мисли така: "Нощна смяна във "Фреди" се оказа една от най-доходоносните премиери на годината, с по-високи резултати в премиерния си уикенд от хитове като "Опенхаймер" и концертния филм на Тейлър Суифт Era's Tour. При това постижението му е още по-забележително, тъй като отвъд океана той беше пуснат паралелно в кината и в стрийминг платформата Peacock. Във време, когато по-възрастните зрители все по-явно предпочитат комфорта на собствения си дом за гледане на филми, "Нощна смяна във "Фреди" спечели 80 милиона долара от билети в САЩ и общо 132 млн. - в световен мащаб. Това е гигантско постижение за филм, който струва едва 20 милиона. Огромна е и пропастта между критическото одобрение (което липсва) и интереса на публиката. Анализаторите на кинопазара отчитат, че филмът дължи част от този успех на допускането на по-млади зрители, отколкото на средностатистическия хорър - над 30% от аудиторията в първия уикенд е под 17 години. 62% от всички зрители в американските киносалони през почивните дни са гледали именно него, въпреки конкуренцията на суперзвездата Тейлър Суифт и "Убийците на цветната луна" на Мартин Скорсезе.
За сравнение - другият актуален хорър на студио Blumhouse - "Екзорсистът: Вярващият", който се върти в кината, е спечелил 59 млн. долара за четири седмици, въпреки заявката на култовото си заглавие; а "Хелоуин: Краят" (2022) - 104 млн. за цялото си киноразпространение.
"Нощна смяна във "Фреди" оглави боксофиса и в България, като за премиерния си уикенд е гледан от над 26 хиляди души и събира 302 хил. лева.