Частните промоутъри в България негодуват. Бг саунд стейдж, Ивентим и Кантус Фирмус се оплакват, че не им се позволява да работят и да провеждат концерти така, както е позволено на някои държавни състави, приравнени с театрите, които имат право да правят представления.
В програмата на зала "България" за януари и февруари има 19 събития - от квартети и камерни състави, до симфонични и хорови концерти (включително на „казашки песни, пляски и казачок“), при които на сцената има над 60 души - брой изпълнители, който трудно може да се забележи в театрален спектакъл.
Затова промоутърските компании питат министър Боил Банов: Защо разделя културата на държавен и частен сектор, музиката - на класическа и друга, защо толерира едни изпълнители и културни организации, защо едни музиканти могат да работят и да излязат на сцените, а други не?
„Знаете, че през 2020 г., отложихме всички наши концерти, спазвахме правилата, претърпяхме големи загуби - морални, емоционални и финансови. Ние и нашата публика“, припомнят авторите на писмото.
"Преди две седмици отправихме запитване до министър Банов за разрешение да проведем концертите на испанския цигулар Ара Маликян, планирани за 12 март в зала 1 на НДК, 13 март в Варна и 15 март – Пловдив, казват от БГ саунд стейдж. Те вече са отлагани два пъти, а зала 1 на НДК беше разпродадена още миналата година. (В същата зала на 14 януари се състоя великолепен концерт на перуанския тенор Хуан Диего Флорес заедно със Софийска филхармония). От БГ саунд стейдж са предвидили как да проведат концертите на Ара Маликян при пълно спазване на епидемиологичните мерки и допустимата за останалите изкуства заетост на залите." Но Министерство на културата не отговаря на питанията на частните промоутъри.
За тях проблемът е един: „В разделението на културата на Наша и Ваша. В двойните стандарти“.
Бг саунд стейдж, Ивентим и Кантус Фирмус са убедени, че всеки концерт е „сценично представление. Тези на Ара Маликян, на Андре Рийо, на Slipknot и на Ерос Рамацоти — също. И се чудят възможно ли е опасността от зараза с COVID-19 за тяхната публика да е по-голяма от тази за публиката на държавните състави, след като и двата случая тя спазва еднакви правила и наблюдава един и същи вид спектакъл?
Писмото завършва с настояването концертните зали да бъдат отворени за всички, и при равни условия, регламентирано със заповед на здравния министър. „Настояваме, както работят държавните състави, така да работим и ние. Искаме да доведем нашите музиканти в България, за които междувпрочем билетите продължават да се купуват. Искаме и музикантите на другите ни колеги също да имат право да стъпят на българска сцена“.