Както знаете, Австрийското председателство подари на Българското председателство изключителния предмет на изкуството, наречен Бронзовата къща. Тя трябваше да се издигне за началото на Българското председателство, но творецът сколаса да я нареди в неговия край и сега символът се пресимволизира - Къщата вече не е символ на Българското и Австрийското председателство, а "символ на предаването на председателството от България на Австрия" - така се изрази австрийският посланик на евродискусия за края на Българското председателство, където Лиляна Павлова разказа емоционално за успехите на председателството, а австрийският посланик говори за предизвикателствата пред неговата държава, която поема тежкия председателски кръст.
Много мило.
С две думи да припомним - австрийският скулптор Пламен Деяноff измами две правителства и Столичната община, че ще издигне огромна сграда от бронз - "най-голямата скулптура от бронз в света". Тя ужким била вдъхновена от Хрельовата кула и Рилския манастир. Впоследствие Деяноff при своя публична изява във Виена разказваше, че това за Хрельовата кула и Рилския манастир било шмент-капела, с която да стане проектът по-привлекателен от политическа гледна точка. Разказа също как български политици му давали съвети за начините да се заобиколят законите и с какви точно врътки проектът може да се осъществи.
В крайна сметка Къщата беше вдигната в размер доста по-скромен от първоначално заявения, а материалът, от който е направена скулптурата, може и да е бронз, но по някаква причина е покрита с нещо черно. Напук на романтичните обяснения на Деяноff за избора му на материал - той разправяше нещо от сорта, че на слънчева светлина бронзът имал златисти оттенъци и това било жестоко. Четох някъде, че основата на съоръжението всъщност е от месинг. Призоваваме отговорните институции да се произнесат - от какъв материал е направена Бронзовата къща? Безопасна ли е?
Според първоначалните фантазми на твореца - Къщата ужким щеше да е подходяща за изложбена зала, където децата да излагат първите си творби, както и той някога сторил същото в град Велико Търново. Размерите и формата на съоръжението със сигурност не са подходящи за изложбена зала, но най-вече ни интересува доколко е безопасно да го доближава човек.
В момента Къщата прилича повече на необезопасено скеле, отколкото на Рилския манастир. Това може да е търсен или случайно намерен художествен ефект, но мен вече художествената част изобщо не ме вълнува, просто не искам никой да пострада. Разбирам, че изкуството иска жертви, но ако може - нека творецът да се жертва колкото си иска, пък да пазим гражданите!
Те не са виновни, че някой е решил да продава пържен въздух и намерил на кого да го продаде.
От случайно изпуснати реплики на Деяноff се подразбира, че проектът е на стойност 1 млн. долара.
Като цяло - след всичко, което се случи, би било лекомислено да приемаме думите на Деяноff за прекалено близки до фактите, но със сигурност пари са похарчени, и то немалко.
Но както казват някои банкери - майната им на парите, важното е да сме живи и здрави!
***
Всъщност от моя страна е дори повече от лекомислено да се обръщам към институциите. "Системата убива", казват майките на децата с увреждания.
Така че - пазете си сами децата и не бъдете безразсъдно доверчиви към сигурността на Бронзовата къща, независимо от какъв материал е направена.