Изложба с рисунки и живопис на Греди Асса се открива утре, 1 юни, от 18.30 ч. в столичната галерия „Райко Алексиев“. По време на вернисажа ще бъде представена и книгата на маестрото „Деца на въображението“. Експозицията под едноименния наслов, определена от автора като „лична история на изкуството“, ще може да се види в пространството на ул. „Раковски“ 125 до 22 юни.
„Тази изложба е отдавна замислена като помагало за напреднали любители на визуалните изкуства. Тя се превърна в своеобразна лична история на изкуството, ако мога да се позова на заглавието на текста на френския историк на съвременното изкуство проф. Бертран Тилие. Безкрайно съм му благодарен за проникновения текст, който той написа въз основа на множеството рисунки, които му показах преди две години. Този текст ме стимулира не само в работата по изложбата – разработването на идеята прерасна в написване на книга“, обяснява Греди Асса.
В предговора към книгата проф. Тилие пише: „При Греди Асса историята на изкуството е съзвездие от бляскави творци и творби, които той свързва така, както ние в летните нощи прокарваме зрителни линии между отделните звезди. Той е построил и подредил пантеон, който не е леден гроб, нито мавзолей, изпълнен с мрак и тишина. Пантеонът му е живо място. Там всичко вибрира, танцува, блещука… Защото за Греди Асса, в чието творчество има много живот, жизнеността на изкуството – на миналото, настоящето и бъдещето – не подлежи на съмнение. Децата, които художникът свързва с някои творби на свои колеги (Бранкузи, Шагал, Баскиа, Гилбърт и Джордж, Хокни или Папазов), отиват по-далече от конвенционалната представа за плодовития и креативен артист, те въплъщават обновителната надежда“.
Рисунките са посветени на една малка част от авторите, които във времето Греди Асса се е опитвал да разгадае като художествено поведение или като морал. „Когато размишлява върху работата на художника в модерната епоха, Бодлер достига до прозрението, че геният е „преоткрито детство“. Така той описва сходството между рисуването и жизнерадостното любопитство на детето, което струпва всякакви находки в играта си“, цитира проф. Асса. В албума му децата са проекции или въображаемите модели на твореца. „Като наблюдавах творчеството на всеки един автор, се опитвах да си представя образа на детето-„послание“ като завършена визия на художника. Така част от рисунките се превърнаха в упражнение по измисляне на деца“, признава Греди Асса.
„Рисунката – освен посланието, което отправя към нас – има и издайническа страна. Понякога е илюстрация, друг път е част от емоция или е декларация, но във всички посоки тя отразява потенциала на художника. Бях писал, че рисунката е магическо езеро на въображението. Сега бих добавил, че е изкристализиран образ на художественото мислене“, завършва авторът на „Деца на въображението“ размисъла си.
Греди Асса е роден през 1954 г. в Плевен. Професор е в Националната художествена академия. За 40 години изложбена дейност той има повече от 100 самостоятелни и общи изложби в България и чужбина. Сред тях са участия във Венецианското биенале (2011), в Биеналето на графичните изкуства в Любляна, Биеналето на изкуствата в Пекин. Негови творби са собственост на музеи, галерии и частни колекции, сред които музеят „Петер Лудвиг“ (Кьолн), колекция на д-р Петер Лудвиг (Аахен), Музеят за европейско изкуство (Ню Йорк), Музеят на паметта за холокоста (Вашингтон), Музеят за еврейско изкуство (Виена) и др.