Медия без
политическа реклама

"Дърво без корен" – свеж глас в хора на моноспектаклите по Хайтов

Илиян Марков не се опитва да прилича за Мариус, което само по себе си е постижение в жанра

16 Дек. 2023
Илиян Марков разиграва ситуацията как се краде опърничава мома за булка на комшия.
Илиян Марков разиграва ситуацията как се краде опърничава мома за булка на комшия.

След добилите култов статус моноспектакли на Мариус Куркински „Сътресение“ и „Черното пиле“ по текстове на Николай Хайтов и „Караконджул“-ът на Валери Йорданов някак изглеждаше, че скоро друг актьор едва ли ще дръзне да посегне към разказите на „родопския властелин“ за свой пробив във висшия пилотаж на соловото актьорско майсторство. И някак си не ни беше и нужно. Но се оказа друго: познатият литературен материал може да зазвучи с нов глас. На сцената на Нов театър НДК един огромен чувал от зебло се раздвижва, разтърсва се в подобие на кукерски танц и от него се появява (почти) непознат образ. Той е младият актьор Илиян Марков и вече е притежател на награда за най-добра мъжка роля от фестивала Друмеви театрални празници в Шумен за превъплъщенията си в своя първи моноспектакъл „Дърво без корен“. Разбира се – по разкази на Хайтов. При това – без ни най-малко да се опитва да прилича на Мариус, което само по себе си е постижение в жанра.

„Дърво без корен“ на Марков се гради на 3 разказа: „Мъжки времена“, „Изпит“ и далия името на целия проект „Дърво без корен“. Точно те не са използвани в моноспектаклите на Мариус и Валери, но пък… са екранизирани, ето защо са още по-популярни. В „Мъжки времена“ на режисьора Едуард Захариев забележителна роля в разцвета на силите си създава Григор Вачков, в „Изпит“ на Георги Дюлгеров силен дебют прави прохождащият Филип Трифонов, а в „Дърво без корен“ на Христо Христов сърцата ни тъгуваха с ветерана Никола Дадов – трима герои от различни поколения и трима актьори с напълно различно излъчване. Сега тази различност Илиян Марков трябва да я постигне с малко реквизит, изкуствени мустаци и шапка, но най-вече с мощта и повратливостта на актьорското превъплъщение. И сякаш не му пука от възможните сравнения, затова му се получава.

В „Мъжки времена“ актьорът го раздава юнак и мачо не без доза самоирония – навярно съзнавайки, че произведението по` приляга на човек, натрупал повече години и житейски опит. Той прави героя „свой“ с хиперактивност, хумор и находчивост: а-ха сценичното действие да заоре в инерцията на познатото и той ще стресне публиката я със залитане от моста, я ще гръмне с пищова. Краденето на момата за булка на комшията ще му даде повод да се вмъкне и в кожата на женски персонаж, и изобщо доста народ през Илиян ще мине пред очите ви, докато героят му стигне до христоматийния извод за драматичното разминаване между желано и осъществимо: едно е да ти се иска, друго е да можеш, а пък трето и четвърто – да го направиш.

След това актьорът сваля бутафорните мустаци и няколко десетки години възраст, за да влезе в предизвикателствата на „Изпит“ – една смешно-страшна история за изпитанията на младия майстор кацар Лию, решил да докаже на клиентелата си, че дървените обръчи държат по-здраво от железните, а иначе – метафора за съмненията и изстрадания триумф на творчеството. Последната част и емоционална поанта на моноспектакъла е отредена за „Дърво без корен“ – изповедта на един възрастен човек, откъснат от селските си корени и пресаден в градския апартамент на сина и снахата. Тук актьорът е вече по-обран и пестелив в ефектите, трогателен в потреса на героя си сред отчуждението и претенциите в модерния свят, в който една селска дума – „шибучица“ (тънка пръчица), може да стане повод за сериозно притеснение да не увреди лексиката на внучето, та я произнася шепнешком… Загубил своите отколешни житейски ориентири, но не и остроумието си, неговият Игнат/Гатьо има едно-единствено желание: да се върне в оня познат свят, който говори на душата му. Затова и не се прекършва.

Безвъзвратно ли си е отишъл тоя свят, в който корените са важни, изчезнал ли е, подобно на героя, който на финала на триптиха потъва сред театралния дим надолу с главата в огромната каца на сцената? Аплодисментите на зрителите, преобладаващо млади и възторжени, подсказват, че той все още има своето очарование – дори за онези, които са родени прекалено късно, за да са го живели. Силата на словото на Хайтов, актьорският талант на Марков плюс тяхната носталгия – ето я формулата за дълголетие на това представление.   

„Дърво без корен“ е продукция на театър „Оз“, създаден през 2019 г. от Илиян Марков, актрисата Савина Бързева – негов житейски и творчески партньор в други проекти, и художничката Бояна Бъчварова – сценограф и костюмограф на моноспектакъла. Хореографията е на Асен Павлов. Марков е завършил актьорско майсторство в клас на проф. Красимир Спасов в НАТФИЗ, защитил е магистратура по режисура при Николай Ламбрев-Михайловски. Следващите представления в Нов театър НДК са на 26 януари и 9 февруари.

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

Ще гласувате ли на предстоящите парламентарни избори?