Йоана Буковска-Давидова възражда своя моноспектакъл „Променяне“ по автобиографичната книга на актрисата Лив Улман, който преди три години спря в апогея си у нас заради коронавирусната пандемия, но преди локдауна успя да стигне и до Скандинавия. Своеобразната втора премиера ще се състои на 29 ноември от 19.30 ч. там, където беше и първата – на сцената на Нов театър НДК. Постановката с режисьор Гергана Димитрова бе проект на „Пловдив – Европейска столица на културата 2019“, но когато домакинството приключи, Йоана влезе в ролята на продуцент, пое менажирането и разпространението на представлението и в момента тя е човекът театър, който се грижи за всичко, свързано с него.
Новият посланик на Кралство Швеция в България Катарина Рангнит е приела да стане патрон на моноспектакъла, подобно на своята предшественичка Луиз Бергхолм, с разбирането, че историята на Лив Улман и нейното забележително творческо и житейско партньорство с големия режисьор Ингмар Бергман е гаранция за високо артистично качество, свързващо културите на двете държави.
Следващото представление на „Променяне“ е планирано за 22 декември в Sofia Live Club, а след Нова година заглавието ще намери постоянна сцена поне веднъж месечно в Центъра за съвременни изкуства „Топлоцентрала“ или в „Theatro отсам канала“. Амбицията на Буковска е да осъществи поне част от онова подготвено от нея и провалено от Covid-19 турне с 30 дати в страната, като посети Велико Търново, Варна, Шумен, Ямбол, Сливен, Бургас, Ловеч, Русе и останалите градове по Дунава, където, вярва тя, има ерудирани зрители с висок критерий за такъв тип театър.
Въпреки пречките моноспектакълът на Йоана натрупа немалка биография и дотук: през ноември 2019-а актрисата го изигра няколко пъти в Дания, Швеция и Норвегия. „В Норвегия съдбата ми направи най-големия подарък – присъствах на моноспектакъла на самата Лив Улман, която по същото време правеше турне с него. Съдбата пожела да се срещнем на нейното представление в Осло и аз успях да получа своите 5 минути радост: да се запозная с нея, да се снимаме и да получа личен автограф върху листовката за моето „Променяне“. Тогава тя ми обеща, че ще дойде специално в България през май, за да го гледа, но пак ковидът опропасти тези планове“, разказва Йоана Буковска-Давидова.
Моноспектакълът на Улман се казва „Лив“, което на норвежки значи живот, и е за целия й път до момента, а не само върху автобиографията й. „Но удивително много приличаше на моя като формулировка и сценична интерпретация, като начин как да се поднесе този материал на публиката. И си казах: „Боже, добре че аз моя го направих по-рано и сега гледам нейния, защото иначе би могло да се приеме за плагиатство“, връща лентата Йоана. Нейното „Променяне“ е по-високотехнологично заради добавената реалност и специално разработеното приложение за мобилните телефони на зрителите, заради по-богатата сценична среда, но родството в най-същественото убеждава българската актриса, че двете с Лив Улман са „на едни и същи вибрации“. „Много вярвам на нейните разбирания за живота и изкуството. Ако има актриса, която да припознавам като възгледи, като начин на работа, като голям мой учител в професията, на когото се възхищавам – това е тя“, доверява Йоана.
Сега поканата към Лив Улман също ще бъде подновена. Преди 4 години връзката на Буковска с нея при преговорите за драматизацията, получаване на авторските права за поставянето на книгата „Промяна“ и т.н., се осъществява чрез Жаклин Вагенщайн, нейното издателство „Колибри“, което публикува томчето, и фестивала „СинеЛибри“. Тогава идеята е Улман да бъде поканена в рамките на кино-литературния фестивал – нещо, което, живот и здраве, може да се случи в следващото му издание през 2024-а и следващия театрален сезон за „Променяне“.
Билети за моноспектакъла на 29 ноември могат да се намерят онлайн на ePayGo и физически – от всички каси на „ИзиПей“ в страната.