Легендарният „изгубен шедьовър“ на Леонардо да Винчи „Битката при Ангиари“ не е скрит под други творби в Палацо Векио във Флоренция, защото той всъщност не го е нарисувал, е изводът от ново изследване, за което съобщава италианската агенция ANSA.
„Леонардо никога не е рисувал битката на тази стена", казва преподавателката по история на изкуството във Вирджинския университет Франческа Фиорани в нова книга. Книгата не казва къде е фреската, известна от копия на други художници - и дали изобщо е нарисувана. Но Фиорано твърди, че ако съществуването на скици и подготвителни рисунки за „Битката …“ е доказано с документално, съществуването на работата не е.
През 2012-а екип изследователи под ръководството на Маурицио Серачини - арт историк и инженер, дори обяви, че най-вероятно фреската „Битката при Ангиари“ е в двореца Палацо Векио във Флоренция, скрита под друг стенопис - „Битката при Марчано“ на Джорджо Вазари. С помощта на ендоскопска апаратура през малки дупчици, пробити в стена бяха открити пигменти, използвани от Леонардо, които според изследователите били същите като тези в „Мона Лиза“.
За „Битката при Ангиари“ се знае, че е била поръчана на Да Винчи през 1503 г., за да се отбележи победата на република Флоренция над Милано през 1440-а, и че той е започнал да работи по нея. Отттам нататък мненията се разделят. Сподели едни историци Леонардо е започнал работата, но не я е завършил по технологични причини, според други фреската е била унищожена през 1560 г., а според трети - все още е скрита под стенописите на Вазари в Залата на петстотинте в Палацо Векио.
Съществуват много подготвителни скици на Леонардо, но основната информация за централната част на произведението идва от рисунката на Питър Пол Рубенс от 1603 г., която се намира в Лувъра в Париж. Тя пък се основава на гравюра от 1553 г. от Лоренцо Закия, която е взета от самия стенопис или евентуално от подготвителна рисунка на Да Винчи.
Сега други експерти казват, че търсенето никога няма да приключи успешно, защото творбата изобщо не съществува, съобщава ArtNews. На кръгла маса, организирана от галерия „Уфици“ във Флоренция, артисториците Роберта Барстанца, Джанкула Бели, Емануела Ферети и Сесилия Фросини са представили изследвания, свидетелстващи, че работата на Леонардо не е зад стената в Палацо Векио. Те твърдят, че начинът, по който е била подготвена фреската - с техника, включваща използването на гипс и масло, е направил невъзможно нейното изпълнение – Леонардо не успял да създаде изображението, защото боята не се е задържала.
„Този процес, който винаги е бил смятан за част от картината, всъщност е бил предназначен за подготовка на стената преди полагането на боята", казва Франческа Фиорани, чиято нова книга "Сянката: как науката научила Леонардо да рисува“, включва подробната предистория на ненарисуваната картина. „Тъй като процесът на подготовка на стената е неуспешен, Леонардо никога не рисува върху нея. Това означава, че „Битката…“ на Леонардо е съществувала само като предварителна рисунка“.