В психологията съществува термин неделна депресия. Тя се развихря през втория ден от уикенда, когато, вместо да се радваме на „опашката“ на почивката, неволно пренастройваме вътрешния си сензор за тегавия понеделник и напрегнатата следваща работна седмица. Неделната депресия се изразява в тревожност, подтиснато настроение, пристъпи на паника и плач. Е, участниците в спектакъла „Неделя сутрин“, който преди дни имаше своята премиера в „Theatro отсам канала“, не са били подвластни на това страдание, добрите им хрумвания ги хвърлят в еуфория на сцената, а героите им, макар и препатили, не се поддават на униние. Нещо повече – преживелиците им са като хапче антидепресант за всеки склонен към оклюмване зрител в залата, където сълзите биха могли да бъдат само и единствено от неконтролируем смях.
Може би сте се досетили: те са четиримата актьори от играната вече над 50 пъти хитова комедия „Петък вечер“ – Христо Пъдев, Филип Буков, Павел Иванов и Стоян Дойчев (познати и като партньори в тв сериала „Татковци“) плюс техният добър приятел – световният шампион по бийтбокс Александър Деянов-Скилър. „Неделя сутрин“ е логичното продължение, което „чете“ като разтворена книга мъжката психология в деня за разпускане. Автор на пиесата обаче е една дама – Ваня Георгиева, която така е написала текстовете на момчетата, сякаш са естествено родени в техните мъжки разговори. Пък и то си е вярно донякъде, защото актьорите са й споделяли свои реално случили се истории. Или истории на приятели, или на приятели на приятелите…
На кого следва да посветят сакралната неделя - на себе си или на близките? Ще могат ли да защитят личното си пространство, или то ще бъде пробито от чуждите нужди и желания? Ще има ли какво да си спомнят от петъчните "подвизи"? Актьорите влизат в по няколко персонажи, но всеки си има и по един основен. За Стоян Дойчев това е маминото синче, което за пръв път прекарва любовно денонощие извън дома; за Христо Пъдев – семейният мъж с две деца, който поне веднъж в неделя се надява да може да изгледа цял мач по телевизията; за Филип – младежът с вълчи апетит и 8 стомахчета (всъщност „плочките“ на скулптирания му торс); за Павел – смотаният пишман-сваляч с книжката „101 вица“, нито един от които не може да изкара докрай, нито пък да се „престраши“ да имитира президента Румен Радев… Четиримата млади актьори са просто шеметни във всяко от превъплъщенията си, особено пък когато със съвсем условна визуална трансформация преминават в женски образи – в досадните половинки на героите или в група приятелки, свързани в общ чат, които от фалшивата любезност много бързо преминават към злост и обиди. В тъканта на представлението са вплетени и две-три случки от първата част „Петък вечер“, една от които носи неочакваното откритие на финала колко изненадващо може да се окаже някое незапомнено любовно денонощие…
Хореографията на Александър Манджуков е фундаментална за спектакъла: танците на четиримата са преднамерено тромави – почти като мъжките мисли в неделя сутрин, а сцената, в която играят футбол с топка, прикрепена към дълъг прът, носен от един от тях, е без преувеличение виртуозна. „Саундтракът“ на спектакъла – от различни музикални инструменти до стрелба и птичи песни, се твори на живо от Скилър, който в един момент се намесва в действието и като актьор. Сценографията е на Мирела Василева.
Майстор на цялата тази очарователна сплав от лекокрили актьорски изпълнения, интелигентен (но не и „интелектуален) хумор и позитивни послания за смисъла на това да сме заедно в неделя, е дело на режисьора Ивайло Ненов. Възпитаник на проф. Красимир Спасов в НАТФИЗ и на Националния университет за театрално и филмово изкуство „Йон Лука Караджале“ в Букурещ, той е работил и като асистент на Теди Москов в Русенския театър. Ненов е носител на наградата на името на Слави Шкаров за най-добър млад театрален режисьор за 2019-а, както и на „Златен кукерикон 2020“.
Следващото представление на спектакъла е в Theatro на 14 октомври. Нека да идва „Неделя сутрин“. А ние ще очакваме от този екип още и „Понеделник сутрин“, вторник, сряда, четвъртък, петък…