Един от най-големите шедьоври в света и със сигурност най-краденотото произведение на изкуството за всички времена, „Поклонението пред мистичния агнец“ на братята Хуберт и Ян ван Ейк, известно още като Гентския олтар, има нов дом от бронирано стъкло за 30 милиона евро, съобщава Би Би Си
През вековете олтарът е преместван няколко пъти в катедралата Св. Бавон и сега е разположен в един от най-големите параклиси, близо до първоначалното му място. След години на консервационна работа, която разкри много загубени детайли и блестящия цвят на оригиналната повърхност на боята, сега той е изложен в кутия от бронирано стъкло с височина 6 м, обем от 100 кубически метра и с контролиран климат.
Огромната витрина позволява автоматично да се отварят крилата на олтарната част от 12 панела всяка сутрин и да се затварят отново вечер, а посетителите да виждат както лицата, така и по-приглушените изображения на обратната им страна с фигури от Стария Завет и дарители. Витрината ще предпазва панелите от нестабилните температури в неотопляваната сграда, които могат да паднат до 2° през зимата, а през лятото — от нахлуващите през цветните витражи слънчеви лъчи, пише „Гардиън“.
В новия посетителски център в криптата посетителите ще могат да научат за създаването на олтара, сложните алегорични сцени и по-късната му история, богата на събития, чрез шлемове с добавена реалност, преди да се преместят в главната катедрала, за да го видят отблизо.
Експозицията и посетителският център, които отварят за посетители в понеделник, са част от проект за 30 милиона евро, който също така осигурява за първи път пълен достъп за инвалиди до четирите нива на катедралата чрез ново стълбище и асансьорна кула.
Разбираемо, основен приоритет в изпълнението на проекта е била сигурността на шедьовъра. По време на 588-годишната си история Гентският олтар е почти изгорен от бунтуващи се калвинисти, отнасян на части в Париж от Наполеон, разделян на две, след като попада в ръцете на краля на Прусия, пожелан от Херман Гьоринг и отмъкнат от Хитлер, преди да бъде спасен от екип командоси-двойни агенти от солна мина в Австрия, където е трябвало да бъде да бъде взривен. Последната история е разказана в филма на Джордж Клуни „Пазители на наследството“.
Оцелял е, но не е останал цял. Два от 12-те му вътрешни панели („Праведните съдии“ и „Христовото войнство“) изчезват през нощта на 10 април 1934 г. Единият е върнат от похитителите му почти веднага като знак на добра воля. Другият не е намерен. Кражбата обърква полицейските детективи, води до отчаяние нацистките агенти, от които Гьобелс иска да го намерят, за да го подари на фюрера и озадачава любителите на криминални загадки вече близо 90 години. Днес на мястото на „Праведните съдии“ е поставено копие.
За да се позволи достъп на посетителите, като същевременно се поддържа ниво на висока сигурност, е извършено значително разрушаване и препроектиране на някои от древните каменни стени на катедралата, което е вдигнало значително сметката, изплатена от фламандското правителство и другите спонсори. Самата витрина от бронирано стъкло, в която се намира олгарът, струва 5 милиона евро.
На официалното откриване в четвъртък Ян Ямбон, министър-председателят на Фландрия, заяви, че се надява скоро туристите да могат да се върнат и да бъдат повече от всякога. „Ян ван Ейк беше гений, който изумява света повече от пет века с иновативните си техники“, каза Ямбон. „Разкошът на цветовете, детайлите, осветлението: всичко е перфектно. Това ни кара да се гордеем. Радваме се, че фламандското правителство успя да допринесе за това и че можем да покажем този шедьовър на нашите деца и внуци, а надяваме се скоро — и на много туристи."