Помните ли испанската пенсионерка, която през 2012 г. доброволно се нагърби със задачата да реставрира фреска от 1890 г. с образа на Исус и направи Божия син на маймуна? Подобен случай сега предизвиква изумление в (и извън) Белгия. Само че вместо пенсионерка-доброволка, тук е действал цял екип скъпоплатени реставратори. И вместо по фреска от края на XIX век в местна църква, те са работили върху „Поклонението пред Мистичния агнец“ от 1432 г. - централната част на най-значимото произведение на Ян ван Ейк, прочутия олтар в Гент.
Резултатът от реставрацията на една от най-прочутите творби на изящните изкуства е описан като “шокиращ за всички”, вгледали се в „изключително човешките очи“ на овцата, пише „Гардиън“. Той стана обект на присмех и в социалните мрежи по цял свят.
Олтарът в Гент, рисуван от Ян ван Ейк - евентуално под ръководството на по-големия му брат Хуберт - през 1432 г. за катедралата "Сен Баво", е един от шедьоврите на световната живопис и се смята за първото голямо произведение на изкуството, в което са използвани маслени бои. От векове неговият централен панел, озаглавен "Преклонението пред Мистичния агнец", представя скромна овца (агнецът Божий), принасяна в жертва като символ на Исус Христос.
Но както съобщава изданието Smithsonian, през 1550 г. втора група художници са рисували върху овцата и нейният първоначален, проникващ директно в душата поглед, е останал скрит за близо пет века. Сегашната реставрация на стойност милиони евро разкрива оригиналното изражение на чифтокопитното. И то е "тревожно хуманоидно", както съобщават медиите - новото агнешко лице има по-големи, по-жизнени очи и по-отчетлив розов нос.
"В ранната нидерландска живопис не сме виждали нищо подобно”, казва ръководителката на реставрацията Елен Дюбоа.
Специалистите от Кралския институт за културно наследство в Белгия са използвали хирургични скалпели и микроскопи, за да премахнат старата боя „милиметър по милиметър“, за да разкрият още по-старата оригинална овца.„Няма думи, които да изразяват резултата“, казаха те в изявление на уебсайта на кралския институт. „Освободени от дебелите слоеве на пожълтелия лак и по-грубите покрития, можем да открием майсторството на художника в пълната му виртуозност.
Институтът заяви, че реставрацията е върнала на агнеца оригиналната жизненост, богатството на детайлите и блестящите цветове, на на чиято изключителна красота всички ще могат да насладят“. Били са изгубени само 5% от първоначалната боя, твърдят специалистите.
Централният панел с агнето бе върнат в катедралата и изложен на показ днес. Събитието е озаглавено „Завръщането на Агнеца“.
БУРНА ИСТОРИЯ
Олтарът, с широчина 443 см и височина 350 см в отворено състояние, е едно от най-често крадените произведения на изкуството за всички времена. След като е почти унищожен от пожар при бунтове на калвинисти, той е бил разбиван, разграбван, разглобяван, цензуриран, обиран от Наполеон, издирван през Първата световна война, продаван от духовник-ренегат, краден многократно през Втората световна война... Гьоринг го е искал за частната си колекция, а Хитлер - като център на неговия супер музей. В края на войната го спасява специален отдел на американската армия (известен от филма „Пазители на наследството“ с Джордж Клуни), миньори и екип от командоси-двойни агенти. И всичко това го прави още по-известен.