Медия без
политическа реклама

Руси Чанев е носителят на „Аскеер 2024“ за принос към театъра

Путин на актрисата Радена Вълканова е номиниран за най-добра водеща женска роля

30 Апр. 2024ИРИНА ГИГОВА
Булфото
Председателят на "Академия Аскеер" Георги Къркеланов и проф. Владимир Атанасов от комисията за излъчване на номинациите.

Именитият актьор Руси Чанев е тазгодишният носител на голямата награда „Аскеер 2024“ за цялостен принос към театралното изкуство. Актрисата от военната трупа Мимоза Базова пък е удостоена с почетен „Аскеер“ за дългогодишната си кариера. "Руси Чанев е в полезрението на колегите още отпреди три-четири години. Решението за него беше категорично и единодушно. Той е толкова скромен и притеснен от това, че сме се спрели на неговата кандидатура, че направо не иска да приеме наградата, но това е решение на цялата трупа, така че ще се наложи да я получи... За всеки режисьор, за всеки екип появата на Руси Чанев е поява на нова творческа вселена“, коментира председателят на „Академия Аскеер“ Георги Къркеланов.

На пресконференция по-рано днес в театър „Българска армия“ бяха обявени и номинациите за престижните статуетки в 11-те спектаклови категории и в категорията за съвременна българска драматургия. Най-често споменавани сред евентуалните отличници бяха младата режисьорка Анастасия Събева и опитната й колежка Веселка Кунчева. Също така доста от онези, които преди месец зарадва „Икар“-ът, са и сред фаворитите на „Аскеер“. Явно този път критериите на Съюза на артистите и на комисията, излъчена от Театъра на армията, съвпадат, или просто някои от постиженията на сезона (1 април 2023 – 31 март 2024) се оказват безспорни.  

В категорията „Изгряваща звезда“ за „Аскеер“ са номинирани Калоян Желев с изпълнението си в „Странна случка с куче през нощта“ на Русенския театър с режисьор Боян Иванов, сдружение „Шум и бяс“ за „Кино „Лента“ на Мария Страшилова и кино „Влайкова“ и Теодор Ненов за ролята на Грегор Замза в „Преображението“ по Кафка – постановка на Веселка Кунчева в Благоевградския театър. Калоян и Теодор бяха номинанти и на „Икар“, а Желев в Световния ден на театъра 27 март си тръгна и с първа статуетка.

За „Аскеер“ за поддържаща женска роля са номинирани Александра Василева за превъплъщенията й в „Петрови в грипа и около него“ с режисьор Боян Крачолов в Народния театър, които вече донесоха на актрисата „Икар“ в същата категория, Илиана Коджабашена за образа на Маргарита Симонян в „Хага“ на Галин Стоев, също в Народния, и Маргита Гошева – Пития от „Едип и пророците“ по Софокъл, постановка на Диана Добрева в Драматичен театър – Пловдив.

При актьорите за „Аскеер“ за поддържаща роля ще спорят Иван Николов за изявите си в „Петрови в грипа“ и в „ПЛАТОНoff“ по Чехов – проект на Маргарита Младенова и Иван Добчев, реализиран в „Сфумато“, Нено Койнарски – също за ПЛАТОНoff“, и Недялко Стефанов за ролята си в „Ботушът“ от Лило Петров във Варненския театър, постановка на Стоян Радев Ге.К.

Носителката на „Аскеер 2024“ за най-добра водеща женска роля ще бъде излъчена между Климентина Фърцова – Алис в „Отблизо“ от Патрик Марбър, постановка на Елица Йовчева в Даматичен театър – Пловдив, достолепната Мария Стефанова от „Оскар и розовата дама“ от Ерик-Еманюел Шмит с режисьор Стефан Спасов в Театър 199 и Радена Вълканова – Путин в „Хага“ на Саша Денисова. Последната като нищо би могла да бъде номинирана в категорията за водеща мъжка роля, но там посочените от комисията са Александър Тонев за образа на Платонов от едноименния спектакъл, Йордан Ръсин – Принцът в „Кулата“ от Борис Кръстев под режисурата на Съни Сънински в Театър 199, и Константин Соколов от „Ботушът“.

В съществуващата от две години категория за най-добър моноспектакъл спорят Димитър Ангелов за изпълнението му в „Докато смъртта ме раздели“ от Дъг Райт – постановка на Надя Панчева за SPAM Studios, Боян Арсов за „Луцифер“ от Хосе Варлета с режисьор Николай Младенов в Сатиричиния театър и Елена Телбис за Prima Facie от Сузи Милър с консултант в режисурата Светлана Янчева в „Топлоцентрала“.

Тежката артилерия в категорията за най-добра режисура тази година се състои от Анастасия Събева, номинирана за „Крали Марко – последната балканска легенда“ от Владимир Левчев – спектакъл, реализиран в Русенския театър, Валерия Вълчева – за „Замъкът“ по Кафка в музей „Земята и хората“, и Веселка Кунчева – за „Преображението“, също по Франц Кафка. Най-доброто представление ще бъде определено измежду „Крали Марко…“, „Преображението“ и „Красива птичка с цвят зелен“ по Карло Гоци – отново постановка на Анастасия Събева, реализирана от ДТ „Гео Милев“ и Държавна опера – Стара Загора.

За „Аскеер“ за драматургия ще се борят пиесите „Кулата“ от Борис Кръстев, която през 2022 г. спечели конкурса на Театър 199, „Кино „Лента“ на Мария Страшилова и „Боже мой“ от Теа Денолюбова – текстът на втория моноспектакъл на Христо Мутафчиев в Народния.

За да излъчи номинациите, комисията е гледала над 120 представления, а в някои категории състезанието е било толкова оспорвано, че са разглеждани по десетина и повече кандидатури, съобщи председателят на фондация „Академия Аскеер“, актьорът Георги Къркеланов. Прави впечатление продължаващата тенденция за разширяване на географията на стойностния театър: 20 от спектаклите с номинации са осъществени в извънстолични театри.

„Тези номинации са отражение на вкуса, на това, което си представя театър „Българска армия“, като стойностен, класически, хубав театър. Театър с послание, театър с визия за бъдеще, театър за случване и, за голяма радост, за удоволствие на публиката. Защото театър без публика не е театър“, отбеляза  заместник-директорът на театъра Йордан Алексиев.

33-тата церемония за връчване на наградите „Аскеер“ с режисьор Борис Радев ще бъде посветена на магьосника на словото Йордан Радичков. Тя ще се състои на 24 ма от 20.30 ч. в театър „Българска армия“. С всички номинации „Аскеер 2024“ можете да се запознаете на сайта на театъра.

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?