За пръв път от 2013 година насам скулптурите на Андрей Николов (1878-1959) ще се върнат там, където са изваяни - в къщата-ателие на столичната улица "Любен Каравелов" №15. На 1 септември в 17 ч. е откриването на изложбата, която ще може да бъде видяна в продължение на два месеца в Червената къща. Организатор е Националната художествена галерия, дните за достъп до пространството и скулптурите са вторник-петък, а от гражданите ще бъде събиран вход 3 лева.
Временната изложба включва общо 17 творби на прочутия български ваятел (от общо 22, изложени в "Квадрат 500), създадени между 1902 и 1931 г., както и една от неговия учител в първия випуск на Държавното рисувално училище - Борис Шатц. Сред изложените творби са мраморният портрет на цар Борис III, позирал на Андрей Николов на 36-годишна възраст през 1930 г.; гипсовата отлива на бронзовата пластика "Чочара", създадена в Рим (оригиналът е в "Квадрат 500"); гипсовият етюд на лъва за Паметника на незнайния воин, както и макет на паметника; мъжки, женски, детски портрети, бронзовият щраус от 1915-а и др.
"Червената крепост" е построена през 1929-а година не само за семеен дом, но и като творчески оазис. Далеко от шума на централните софийски улици може да се изгубиш сред лабиринти от входове, изходи и множество стълби, които те възкачват към тераси с красиви гледки. Самата атмосфера провокира създаването на изкуство – големи салони, ателиета и леярна. Скулпторът създава къща, носеща неговия темперамент в стил, както самият той отсича: "Никакъв. Мой. Естествено повлиян от Италия", това се казва в прессъобщение на Националната галерия за предстоящата изложба.
Завръщането на скулптурите обаче
не вещае светло бъдеще или край на скандалите
за "Червената къща". И в момента нейният статус и собственост са не напълно изяснени. Държавата притежава само 4/14 от къщата, а останалите са реституирани на частен собственик, обаче това не попречи на Министерството на културата да пусне вътре - без наем! - одиозната личност Яков Джераси, известен със съсипването на къщата на Георги Фингов на улица "Шипка" и подкрепата си за Пеевски при избирането му за шеф на ДАНС. Неговата фондация "България 2002" уж трябва да възстанови щетите по къщата и изплати част от дълговете, натрупани от предишния дългогодишен наемател - фондация "Гъливер клиринг хаус", но подробните разследвания по темата на Пламен Петров - изкуствовед, бивш уредник в СГХГ и докторант в катедра "Нова и съвременна история" на СУ разкриват плашещи неща.
През февруари т.г. Центърът за култура и дебат (както бе известна "Червената къща" през последните близо две десетилетия) окончателно напусна сградата на ул. "Любен Каравелов", уж за да остане тя отново в ръцете на държавата. Обещанието бе знаковата сграда да стане Къща музей и галерия на скулптора, живял и творил там в средата на XX век, като този път бъде стопанисвана и управлявана като част от Националната художествена галерия.
Мястото бе познато като сцена на над
450 спектакъла, 270 изложби, 650 дебата, 700 филмови прожекции,
350 публични лекции, 150 представяния на книги и литературни дискусии в годините 2000-2019, когато бе стопанисвано от "Гъливер клиринг хаус" - първоначално срещу ремонт, а по-късно срещу наем. Скулптурите на Андрей Николов бяха експонирани в пространството на къщата - в рамките на постоянната експозиция "Духът намира тялото" - през по-голямата част от това време: от 2004-а, когато завърши ремонтът на заварената преди това в окаяно състояние сграда, до 2013-а, когато НХГ реши да ги прибере. Яра Бубнова, директор на НХГ, припомня пред сайта "Площад Славейков", че това е лично решение на куратор на "Квадрат 500" Светлин Русев. Той дава обещание един ден те да се завърнат в къщата музей, но то не е изпълнено до смъртта му.
Едва сега, на 1 септември, това ще се реализира времето. Но изложбата ще бъде камерна, разположена в т.нар. Малко ателие, тъй като Голямото ателие и още един етаж от знаковата червена сграда са частна собственост.
Междувременно това е и първото събитие в "Червената къща" от февруари насам, когато държавата заяви присъствието си в нея. Оправданието, разбира се, е корона-кризата. Музеите у нас обаче отвориха врати още в началото на май, така че пандемията не оправдава бездействието. Точно в началото на май избухна и скандалът, в който действителният частен собственик на по-голямата част от къщата предлагаше под наем през агенция голямата зала на първия етаж.
От февруари до края на годината трябваше да е и договорът за безвъзмездно ползване на фондация "България 2000",
уж с цел в къщата да бъде създаден 3D филм за Андрей Николов
с помощта на режисьора и продуцент Димитър Гочев. И да има нещо заснето, не се чува. В началото на периода председателят на фондацията Яков Джераси обеща да държи вратите отворени за "млади творци с интереси в областта на театъра, музиката и изкуството, както и за артисти от малцинствата", но те останаха затворени в продължение на повече от половин година.
На два пъти през пролетта НХГ покани народни певици да изпеят по нещо на покрива - и с това се изчерпиха културните събития в бившия Център за култура и дебат, където в миналото кипеше ежеседмична дейност. А междувременно Яков Джераси се хвалеше пред медиите, че е украсил "Червената къща" с огромен полилей и луксозен порцеланов сервиз, домъкнати от къщата на Фингов...
Така от големия български скулптор Андрей Николов е останала къща със статут на музей, в която музей няма (и скоро няма и да има), но от 1 септември поне ще има негови произведения.