Музей, посветен на една единствена картина, бе открит навръх 24 май в Казанлък. Става дума за "Ахинора", една от най-добрите творби на Иван Милев, а и въобще в българското изобразително изкуство. Музеят, който функционира като филиал на местната художествена галерия, е разделен на две пространства. Едното приютява шедьовъра, предоставяйки информация за историята му, интерпретациите и т.н. Във второто ще гостуват временни експозиции.
Концепцията "Един музей - един експонат" фигурира в различни философски и културологични направления. Идеята е, че пълноценна връзка между публика и произведение се получава само при неговото обстойно съзерцаване, събиране на информация, анализ. Така казанлъшкият музей предоставя още една възможност - чрез мобилния телефон посетителят да чуе разказа "Сказание за Ахинора" на Николай Райнов (глас на Снежина Петрова), който е основа за вдъхновението на Милев - да проследи преноса от едното изкуство в другото, по-широките препратки и т.н. Домакините твърдят, че музей "Ахинора" е единствен такъв у нас. Видно от реализацията, той не е пълно осъществяване на концепцията, но определено е съвсем близо до нея - вероятно в единствения възможен на практика вариант.
Историята на картината, образът в нея и на самия художник идентично са покрити с мистериозен ореол. В едва 29-годишния си живот (1897 г. - 1927 г.) Милев успява да остави богато като стойност наследство. То ту се губи, ту намира във военните и следвоенните години. Липсва голям биографичен материал за Милев, но произведенията го нареждат сред най-ярките представители на българския сецесион. Днес на петолевката е изобразен ликът му. Самата "Ахинора" е нарисувана през 1925 г. (има и по-ранен вариант). Дарена е от Милев на община Казанлък малко преди да почине от инфлуенца. Но коя е нарисуваната жена остава мистерия до днес. Предполага се, че е Анна Орозова, съпруга на местния търговец на розово масло Александър Орозов. В Казанлък се е носела мълва, че тя и художникът - двамата млади, красиви, дръзки - са поддържали връзка; съпругът поръчва да й бъде нарисуван портрет, за да затвори устите на хората - тя посещава често ателието заради портрета, не друго. Но съществува и версия, че Милев е изобразил своята собствена съпруга - оперната певица Катя Наумова. А може би в крайна сметка е единствено Ахинора, жената на Аспарух? Половината лице е покрито, тъжните очи не разплитат загадката.