Медия без
политическа реклама

Участник в гол пърформанс съди музея МоМА за сексуален тормоз

Случаят е от голямата изложба през 2010 г. в Ню Йорк, посветена на Марина Абрамович

26 Яну. 2024
Оригиналът: Марина Абрамович и Улай в пърформанса Imponderabilia в Болоня през 1977-а.
Galleria d’Arte Moderna - Bologna
Оригиналът: Марина Абрамович и Улай в пърформанса Imponderabilia в Болоня през 1977-а.

Артист, участвал гол в инсталация на Марина Абрамович за голямата изложба в Музея за модерно изкуство в Ню Йорк (МоМА) през 2010 г., посветена на основоположничката на пърформанса, ще съди музейната институция. Той я обвинява, че не е направила нищо, за да предотврати сексуалния тормоз, на който той е бил подложен от страна на посетителите.

Както съобщава Artnews, жалбата на Джон Бонафеде е подадена в съда в Манхатън благодарение на законодателна мярка на щата Ню Йорк, позволяваща на предполагаеми жертви на сексуални престъпления, за които е изтекъл срокът на давност, да инициират граждански искове. Чрез този инструмент са докладвани много случаи на сексуално насилие на работното място, в някои от които са замесени и известни личности като певеца и музикален продуцент Шон Диди Кумс, комика Бил Козби и телевизионния водещ Ръсел Бранд.

Живеещият в Ню Йорк художник и пърформър Джон Бонафеде е участвал през 2010-а в изложбата, реактивираща емблематичния пърформанс Imponderabilia. Арт акцията е представена за първи път през юни 1977 г. в Общинската галерия за модерно изкуство в Болоня от Марина Абрамович и тогавашния й партньор, художника Улай. Тя включва посетители, преминаващи между двамата голи артисти, разположени на около 45 см разстояние един от друг фронтално от двете страни на врата, което води до триене между участниците и публиката. Всеки посетител, който преминава през тясното пространство между двамата артисти, трябва да избере към кого от тях да бъде обърнат с лице и към кого – с гръб. Това описва самата Абрамович в книгата си The Artist Is Present („Артистът присъства“), публикувана по повод на изложбата в MoMA.

В обвиненията си Бонафеде заявява, че е претърпял многократни сексуални посегателства от посетители и че музеят е бил напълно наясно с това. „Въпреки това, неглижирайки го, те не предприеха никакви коригиращи действия, за да предотвратят следващи актове на агресия“, изтъква Бонафеде.

В изложбата, организирана от MoMA, която представлява първата ретроспектива, изцяло фокусирана върху изкуството на пърформанса, са участвали 38 артисти – жени и мъже, които на смени от по осем, ротирайки се на 2 часа, е трябвало да пресъздадат най-известните работи на Марина Абрамович.

В очакване на изложбата, за да се подготвят за физическите и психическите предизвикателства, всички артисти са били включени в обучение, проведено в студиото и духовно убежище на Абрамович в долината на Хъдсън. В продължение на пет дни те са водели аскетичен живот, постели и мълчали, докато изпълняват различни упражнения за развиване на самоконтрол, включително къпане в замръзнало езеро, бавно ходене с броене на оризови зърна и др. Но контактът с публиката се оказва дори по-трудно изпитание. Още по онова време New York Post и други издания съобщават за инциденти, при които артисти жени са били опипвани, блъскани и удряни от посетители. От музея отговарят, че са запознати с предизвикателствата, пред които са изправени артистите, но че контролират ситуацията, а нарушителите биват извеждани от охраната.

Хората, които са проявили агресия към Бонафеде, са били предимно възрастни мъже. Един от тях е бил част от корпоративната управа на музея и впоследствие е отстранен от нея, предава агенция АП, позовавайки се на жалбата на артиста. Той се е оплакал на администрацията и на охраната за общо четири случая, а при петия случай на агресия даже е присъствал служител от охраната на институцията. Бонафеде е бил свидетел и на сексуално посегателство срещу партньорката му в спектакъла – тя е била целувана без нейно съгласие. Музеят обаче не е предприел действия да защити артистите, като например да предупреждава зрителите, че не е разрешено да докосват участниците в пърформанса.

Сега в жалбата си Бонафеде твърди, че сексуалният тормоз, на който е бил подложен, докато възпроизвежда пърформанса на Абрамович в MoMA, му е причинил „години на емоционален стрес“, увреждайки не само психическото и физическото му здраве, но и неговия имидж и кариера. Художникът е поискал от музея изплащане на обезщетение за претърпени щети и унижения, възстановяване на съдебните разноски и други компенсации, които да бъдат определени в съда.

Самата Марина Абрамович не е ответник по делото и до момента не е коментирала. 

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата