Медия без
политическа реклама

Брад Пит и Джордж Клуни са посребрени "Вълци единици"

Звездната екшънкомедия на Apple TV+ тихомълком бе свалена от големия екран в последната минута

Двама мъже отвъд първа младост, които никак не са за изхвърляне.
Apple TV+
Двама мъже отвъд първа младост, които никак не са за изхвърляне.

"Вълци единаци" трябваше да се появи в киносалоните по света и у нас на 20 септември. Дни по-рано на фестивала във Венеция бе бляскавата премиера на филма с участието на Брад Пит и Джордж Клуни - двама любимци на зрителите по цял свят, за които това е седмо екранно партньорство (първото е "Бандата на Оушън" на Стивън Содърбърг, 2001), но първо в игралното кино за изминалите 16 години (последното е в "Изгори след прочитане" на братя Коен, 2008). Дългоочакваният им спаринг бе предшестван от зрелищни фотосесии и интервюта, в които вече посребрените асове, съответно на 60 и 63 години, разказваха за приятелството и за бъдещите си творчески планове.

"Вълци единаци" (Wolfs) е криминалeн екшън, продуциран от компаниите на двете звезди Plan B (Пит) и Smokehouse Pictures (Клуни), но подкрепен с тежък бюджет от стрийминг платформата на Apple. Мултимилиардната компания се опитва да се наложи на пазара за домашно гледане от 2019 г. - по същото време стартира и Disney+ - но оттогава търпи тежки поражения. Абонатите отказват да я припознаят: за един месец Apple TV+ имат по-малко гледания, отколкото Netflix, не че са много стока, за ден. След като през 2022-ра спечелиха първия "Оскар" за най-добър филм, връчван някога на стрийминг платформа, с незабележимия "CODA: Дете на глухи родители", те си повярваха, че освен айфони могат да правят и кино. Груба грешка! Компанията инвестира близо 1 млрд. долара в направата и разпространението на "Наполеон" на Ридли Скот, "Убийството на цветната луна" на Мартин Скорсезе и "Аргайл" на Матю Вон, но всички те се оказаха нещо повече от касов провал: повечето от тях не бяха радушно приети и от критика. Опитите за кинопроизводство продължиха с "Вълци единаци", но изглежда някое събрание на борда в края на лятото е преляло чашата и буквално две седмици преди премиерата филмът бе свален от целия европейски пазар, а прожекциите му на голям екран в САЩ продължиха точно седем дни, без особен шум. От вчера той може да се гледа в платформата Apple TV+.

А сега за филма. В някоя друга година вероятно имената и лицата на Пит и Клуни щяха да привлекат публика в салоните, поне женска. Не и след ковид, стачката в Холивуд и процесите, които текат в киноиндустрията през последната петилетка, почти напълно отблъснали зрителите над 22-годишна възраст от кината. Пък и филмът никак не прилича на нещо, заснето от режисьора на последните три "Спайдърмен"-а - инкасирали общо 4 милиарда долара от билети - Джон Уотс. Това е по-скоро старомодно приятелско крими в духа на 80-те и началото на 90-те години. (Демонстрират го и шлагерните мелодии в саундтрака като Smooth Operator на Шаде и Mr. Vain на "Кълчър бийт".) По-точно, и никой не бива да се обижда, на филмите от този период, разпространявани директно на видеокасети. "Вълци единаци", въпреки звездния си потенциал, не е омесен от тестото за широкоекранен хит: нито като драматургия, ни като операторска работа, нито пък откъм техническа продукция. Говорим за семпъл, неамбициозен екшън за двама "чистачи" от престъпния свят, който е объркал своя жанр - филмът най-добре се гледа като комедия.

Закачките между двамата посребрени "вълци" и надцакването на героите, които се оказват съдружници по неволя, държат над водата доста елементарния сценарий за труп в хотелска стая, торба наркотици и нощ, която се обърква. Някъде към 30-ата минута потенциалът на и без това предвидимия сюжет се изчерпва, Уотс започва да върти на празен ход и нито включването на албанската наркомафия в Ню Йорк (без реплики и лица), нито на хърватска ъндърграунд сватба (неизползван Златко Бурич) не допринасят за цялостния ефект. Със същия успех можеха да оставят героите на онази обляна в неон маса от първата рекламна фотография на филма, да пускат лафчета и непреходен чар - резултатът за зрителя щеше да е съвсем същият. Самите Пит и Клуни не са получили много сложни актьорски задачи и видимо не си дават зор, което в крайна сметка допринася за лековатия чар на "Вълци единаци". И двамата са разкошни, възрастта им отива. Дори да се снимат в реклама на вратовръзки, пак биха стояли добре.

Макар че в началото и края има по някоя инцидентна кървава сцена, "Вълци единаци" е лежерен, кратък, занимателен, извънредно гледаем. Ясно е, че за награди няма да се бори, но може да ви отвори апетит да си припомните по-добри филми, от които е черпил вдъхновение - от Тарантино (чак до правописната грешка в заглавието) до "48 часа", а може би дори "Буч Касиди и Сънданс Кид". 

Що се отнася до качеството на продукциите, в които акостират поостарелите идоли от близкото минало, нека се опитаме да си спомним второто екранно партньорство на Пачино и Де Ниро след магистралния "Жега" (1995)... Това е заснетият в Бояна второразряден "Праведно убийство" (2008), който, убедена съм, и да сте гледали, заслужено сте забравили. "Вълци единаци" не е чак толкова отчаян, нито отчайващ. Брад и Джордж несъмнено се забавляват, получили са добра заплата, а пък срещата им осигурява безметежни два часа на дивана в събота вечер. 

Джордж Клуни и Брад Пит са #ВълциЕединаци и ще се погрижат за проблемите ни от 20 септември само в кината и IMAX.

 

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата