Медия без
политическа реклама

Белите и черните българи

Разслоението на обществото у нас расте толкова бързо, че вече доближава границата на търпимостта, отвъд която нямащите ще хванат сопите

04 Яну. 2020
За разлика от други страни, в които религията или политиката разделят обществото, тук разломът минава през доходите.
За разлика от други страни, в които религията или политиката разделят обществото, тук разломът минава през доходите.

Няма бели и черни българи, разбира се. Това е термин, който не се използва у нас, а в Турция и е формулиран от френската социоложка от турски произход Нилюфер Гьоле. Там говорят за "черни турци" - силно консервативните, религиозни, бедни и необразовани жители на Анадола, които пазят ревниво ценностите си и се разграничават от всяко "нездраво" влияние на Европа. Срещу тях са "белите турци" - хората от големите градове - военни, лекари, учители и т.н., които живеят в този динамичен век и се чувстват част от западната цивилизация. Реджеб Ердоган винаги се е самоопределял като "черен турчин”. "Аз съм един от вас", обича да казва той пред електората си от Анадола, ясно разграничавайки се от "белите" си събратя, които още при бунтовете в парка "Гези" бе обявил за "маргинали”, „негодници” и „пияници".

Деленето на "черни" и "бели" турци се е превърнало в

 

класически пример за разделено общество 

 

В Турция това разделение е концептуално. И донякъде географско - при южните ни съседи тече същото обезлюдяване на провинцията каквото и тук, а урбанизирали се, попаднали в Истанбул, Анкара, Измир, "черните турци" започват да губят консервативните си устои. Избеляват. Това не става бързо и поддръжниците на Ердоган в Истанбул и Западна Европа са пример за бавната, но неизбежна трансформация.

Подобно нетрадиционно за нас обществено разделение има и в съседна Северна Македония - там разделителната линия обаче не минава през религията, а през отношението към ЕС. Този разлом бе използван от Макрон, за да отложи поканата към Скопие за старт на преговорите - ако една страна няма единна позиция за интеграцията в ЕС, по-добре да не тръгва по този път - това бе казал и нашият премиер Борисов.

Въпреки всички налични дебати подобни фактори у нас не действат. Ние сме битово религиозни, т.е., религията ни не е фактор за разкол в обществото. Нашата причастност към Европа също е такава - битова, т.е. харесваме ЕС, но няма да се избием в защита на съюза. Караме се, сега за това кой е либерал и кой е консерватор, но в разни епохи сме спорили и за други работи - републиканци срещу монархисти, граждани срещу селяни, леви срещу десни. Няма да се разделим по тези линии сега.

 

Но България е разделена страна не по-малко от Турция

 

Опасно разделена страна. Неравенствата днес в България са далеч от всякакви средни европейски показатели и са толкова дълбоки, че в тях пропадат всякакви опити за обединение на нацията. Подобни наблюдения през годините споделяха и Румен Радев, и Бойко Борисов, и кой ли не.

Нашите неравенства обаче са традиционни, разслоението на обществото се върти около парите. При капитализма разслоението на обществото е необходимо и търсено - защото то стимулира развитието на индивида, полагането на труд, ако щете. Всеки иска да е по-добре, по-богат, по-умен, по-имащ.  Ако няма голямо разслоение - така, както беше при социализма у нас, тогава няма стимул за полагането на труд, за растеж. След 1989 г. тук ножицата между бедни и богати рязко се разтвори и вместо да спре в някакви нормални позиции, продължи да се разтваря. Така заживяхме в две различни Българии - и едната няма представа как живее другата. 

Има един коефициент - на Корадо Джини, който измерва средния доход на домакинствата като процент от общото благо, което се приема за показател за разслоение на обществото, неравномерно разпределение на блага или накратко - съотношението между бедни и богати. Колкото е по-голям индексът на Джини, толкова повече парите са в ръцете на отделна група хора. Там има някакво отлично, здравословно равнище - около 22-25. България влезе в ЕС с индекс 29 и веднага стана рекордьор по този показател в съюза. Оттогава коефициентът на Джини у нас само расте и вече премина 40. Рекордьори в това отношение (към 60) са Хаити и някои африкански страни - ЮАР, Намибия, Замбия, ЦАР, Лесото - индекс 63.2, където просто има не различни съсловия, а различни общества. В ЕС нещата стоят така - Белгия - 25.9, Германия - 27, Франция - 29.3, Холандия - 30.3

Колкото и условен да е индексът на Джини, коефициент над 40 означава, че

 

ние сме прехвърлили здравословната граница,

 

която стимулира търсенето на добра работа, и сме влезли в зоната, в която започва да се проявява вътрешно социално напрежение. Това означава, че границата на търпимостта е близо, а след нея нямащите ще хванат сопите. Бедността в преобладаващата територия на страната е зверска. Тя е минала всякаква цивилизована норма. Огромна част от населението - пенсионерите - са обречени на бедност независимо от положения труд. Безумно е, че от същата страна на ножицата са т.нар. работещи бедни. 

Това е български феномен, той няма нищо общо с останалите източноевропейски страни, които също идват от хомогенно общество. В момента европейските страни, в които има най-малко неравенство, са Словения, Словакия и Чехия -23. Такава пропаст, каквато има в България, няма в Унгария и Хърватска. В Македония например се наблюдава обратният процес - спада неравенството.  

Неравенството тръгва от доходите, но то засяга всичко - няма равенство в достъпа до здравеопазване, няма равенство в достъпа до образованието, няма равенство в достъпа до информация.

 

И това са осъзнати неравенства

 

Затова у нас все по-често се чуват коментари за "тия, дето ограбиха държавата", "те съсипаха всичко" - т.е. същите коментари, които се чуваха преди 20 г., в късните 90-те, когато социалистическата уравниловка започна да избледнява. Разбира се, българинът,който си остана социалистически по манталитет човек, днес отново мечтае за пълно равенство - да няма много хора над него и като власт, и като пари, и вини за неравенството държавата, която в неговите очи трябва да даде, а не дава. Той е свикнал с немотията, наясно е, че демокрацията е свят на неравенство и това го кара да бъде по-тих в протеста си. Но не се примирява, готов е да последва първия по-креслив политик, който заговори за промяна. Точно тази мечта за промяна, за премахване на диспропорциите, включително и чрез въздаване на справедливост, бе умело засечена от политиците и вкарана в предизборните им програми. Сега няма българска партия, която да не говори за промяна. Единствено Борисов говори за "стабилност", което е изключително нелепо на фона на мизерията от едната страна на обществения разлом. 

Нашето разделение не е като турското, най-малкото защото тук ние имаме общ старт. За разлика от турското общество, което вече е белязано с дълбок разлом, нашите съсловия са леко изкуствени - те се разграничават по банкнотите, но не и ментално. Това се дължи не само на социалистическата уравниловка, но и на бързата смяна на позиции в началото на 90-те, когато за броени дни свинар ставаше милионер, а професор подкарваше такси. Преди да се появят затворените комплекси, и двамата все пак са живеели в панелния квартал. 

И все пак защо "белите" и "черните" българи? Коефициентът на Джини у нас е точно такъв, какъвто е в Турция. Абсолютно същият - 40.2. Разделението на обществото в двете страни е съвсем еднакво. Различни причини, еднакви резултати. Което означава едно - няма никакво значение дали на власт е Бойко Борисов в България или неосманист в Турция и дали хората се разделят заради религия или политика. При некадърно управление има обществени пропасти и буксуващи държави, в които потъват декласирани хора.

Последвайте ни и в google news бутон