Медия без
политическа реклама

Apple ще харчи 1 млрд. долара годишно, за да пробие в кината

Първите ѝ големи премиери ще бъдат филми на Скорсезе и Ридли Скот

27 Март 2023
Леонардо ди Каприо в "Убийците на цветната луна" - първият филм, с която Apple ще атакува кината.
Leonardodicaprio/Instagram
Леонардо ди Каприо в "Убийците на цветната луна" - първият филм, с която Apple ще атакува кината.

През 2022 г. Apple стана първата стрийминг платформа, която спечели "Оскар" за най-добър филм (с "CODA: Дете на глухи родители"), задминавайки дори хегемоните в бранша Netflix. Тази година нямаха подобен успех, но компанията планира да харчи 1 милиард долара годишно за продуциране на филми, които ще бъдат пускани в кината, съобщи Блумбърг. Това е част от амбициозните ѝ усилия да повиши репутацията си в Холивуд и да привлече абонати към услугата си за стрийминг.

Apple се е обърнала към няколко филмови студиа, за да ѝ партнират в разпространението на няколко филма в кината тази година и занапред. Списъкът включва "Убийците на цветната луна" на Мартин Скорсезе, в който участва Леонардо ди Каприо; шпионския трилър Argylle от режисьора на "Кингсмен" Матю Вон; и "Наполеон", историческа драма на Ридли Скот за френския завоевател. 

Инвестицията е значително увеличена в сравнение с минали години. Повечето от предишните оригинални филми на Apple са разпространени само в онлайн платформата Apple TV+ или са били показани в ограничен брой кина. Сегашните планове на компанията са да пусне продукциите си в хиляди кина поне за един месец, преди те да могат да се гледат онлайн. 

Apple TV+ има между 20 и 40 милиона абонати, много по-малко от конкурентите си Netflix и Disney+. За нея кинопремиерите ще бъдат и шанс да популяризира стрийминг услугите си. 

Компанията няма вътрешен опит в това как се пускат филми в хиляди киносалони по света наведнъж, поради което се е обърнала към дистрибутори. Но първо ще трябва да се договори с потенциални партньори относно таксите за разпространение и маркетинговите бюджети. Филмовите студиа могат да похарчат 100 милиона долара или повече, за да лансират на пазара най-големите си заглавия - много повече, отколкото услугите за стрийминг харчат за популяризиране на нови предавания или филми.

Засега има яснота само за филма на Скорсезе - Killlers of the Flower Moon ще бъде разпространен в кината от Paramount, които първоначално са развивали проекта, и студиото ще прибере 10%-на такса дистрибуция. Слуховете са, че неговият път на големия екран ще започне от фестивала в Кан през май, но до обявяването на официалната селекция през април това все още не е сигурно. 

Както и останалите стрийминг платформи, досега Apple TV+ инвестираше основно в сериали, като най-големият ѝ успех до момента бе комедийният "Тед Ласо". Тя продуцира и кино от самото начало на съществуването си, но досега филмите й не са получавали широко разпространение и отзвук в кината - "CODA: Дете на глухи родители" например спечели по-малко от $ 2 млн. от билети въпреки трите си награди "Оскар".

Въпреки че напоследък технологични гиганти като Apple и Amazon съкращават бюджетите си (включително уволнявайки хиляди служители - в случая на Amazon), те постоянно увеличават инвестициите си в развлечения. Решението на Apple да стъпи на кинопазара е радостно за киносалоните, които така и не успяха да се възстановят след коронавирусната пандемия. В САЩ продажбите на билети остават с около 1/3 под нивата от 2019 г., а двете най-големи вериги в страната - AMC и Cineworld, са в тежко финансово положение.

В тяхна полза работи и Amazon, която наскоро придоби за 8,5 милиарда долара едно от най-старите филмови студиа - Metro Goldwyn Mayer, и неговото най-доходно притежание - Джеймс Бонд. Компанията планира да продуцира между 12 и 15 филма за големия екран годишно. 

Традиционните играчи като Paramount, Disney и Warner Bros. Discovery също планират да се върнат в по-голяма степен към традиционното киноразпространение, сред като няколко години експериментираха с премиери за дома. 

Единственото изключение е Netflix, която настоява нейните филми да излизат едновременно в кината и онлайн. Филмовите вериги, както и част от фестивалите (най-вече Кан), отказват да работят по този модел. Засега обаче Netflix е главният инвеститор в оригинално филмово съдържание в кинопродукция, повече от Amazon и Apple.

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата