Голяма изложба под наслов „Ре/-Еволюция на жените. Смяна на ролите“ се открива на 30 април, вторник, от 18.00 ч. в столичната галерия „Васка Емануилова“ – филиал на СГХГ.
Изложбата, която ще може да бъде разгледана в уютното арт пространство на бул. „Янко Сакъзов“ 15 до 20 юни, включва 22 произведения на български художници от фондовете на Софийска градска художествена галерия, сред които Анета Дръгушану, Боряна Росса и Олег Мавроматти, самата Васка Емануилова, Мариела Гемишева, Севда Шкутова и други, обхващайки широк времеви диапазон. Селекцията представя употребата на „женския образ“ в българското изкуство от втората половина на ХХ век до наши дни и подчертава нейните нетипични роли, например идеологическата й употреба в изкуството след 1950 г. Същевременно представя жената и като творец, илюстрирайки обръщането на традиционните позиции художник (мъж) – модел (жена).
В българското изкуство женският образ като символ на траура, съпротивата, устойчивостта активно присъства и преди Втората световна война. Фигурата на скърбящата майка е една от най-разпространените метафори на рефлексията върху световните революции и тяхната човешка цена. Повечето автори от Дружеството на новите художници, към които спада и Васка Емануилова, работят с този аспект на женската фигура в своето вече натоварено с нова социална мисия творчество. През първите десетилетия на социализма (50-те и 60-те) синтезът между народната традиция и влиянието на парижката школа се изразява в един политически верифициран език, който извлича темите и сюжетите си от класиката и християнската традиция. „Майката“ става емблема за паметта и травматичните исторически събития, но и за новата социална роля на жената, която й отрежда нови, дотогава присъщи на мъжете функции.
Като резултат от активната работа с биографията на Васка Емануилова изложбата представя жената като активен участник в социално-политическите процеси от втората половина на ХХ век и се фокусира върху интерпретацията на художниците или художничките на женския образ в неговия антиеротичен и антиестетизиращ аспект. Васка Емануилова ползва почти изключително жени модели и повечето й творби са посветени на един отделен от контекста на времето женски архетип („Овчарка“, „Пастирка“, „Почивка“ и др.). В експозицията нейният поглед е допълнен с примери на жени, равностойни участници в „социалистическото строителство“, в произведенията на Стоян Венев, Вера Лукова, Стоян Сотиров и други автори от поколението й.
Актуализация на темата предлагат някои съвременни произведения от фонда на СГХГ. Out of myself на Мариела Гемишева и „Робот, революция, онанизъм!“ на Боряна Росса и Олег Мавроматти например са емблематични за тази широко застъпена в съвременното българско изкуство тема, която изложбата в галерия „Васка Емануилова“ не претендира да изчерпва.
Куратори на експозицията са Галина Декова и Галина Димитрова, уредници на галерия „Васка Емануилова“.