Скулпторът Кирил Мескин открива в сряда, 15 ноември, от 18.00 ч. в столичната галерия „Арте“ юбилейна изложба по случай своята 80-годишнина. Творецът ще ни поведе из своите преживявания, организирани в четири цикъла: „Сътворение“, „Деструктура“, „Спомен“ и „Пътя на Светлината“. „Това са вариациите му в камък – неговия камък, открит още за най-ранните му скулптури. Това е природен къс, в който Кирил вгражда своята скулптура, следвайки го. Камък, прорязан от жили и дамари, който може да се полира, за да се постигне пълна изразителност на материала. От първичната му недокосната експресивност до изящна цветност в топла гама – подход използван от Кирил в цялото му творчество“, казва за него друг голям наш скулптор, проф. Емил Попов.
Природните особености на камъка при Мескин се превръщат в пространствена организация на формата след умелата селекция на автора. Така се стига до патента му – форми, които сякаш са „опаковани“ с енергичните линии на прорязвания, напомнящи природните каменни структури. Понякога той се стреми да изрази състоянията на космическата енергия – например в цикъла „Пътя на Светлината“, отбелязва Емил Попов и припомня работата му в същата посока, направена за парка на Юго Вутен в Белгия.
Женските глави от цикъла „Спомен“, които Кирил Мескин идеализира с изящество по свой вкус, понякога „изригват“ като антични скулптури. Новият момент в изложбата е активното, „агресивно“ оцветяване на камъка в чисти цветове, което привнася изненадваща острота, отваряща пътя към непознати за скулптурата му досега преживявания: копнеж, стремеж към жизнерадост. „Динамичен, любопитен, неуморен, Кирил Мескин стои категорично собствен в пъстротата на нашата скулптура днес“, заключава проф. Емил Попов.
Дъщерята на скулптора – Милкана Мескин, която е художничка и цветотерапевт, също изтъква, че цветовете активно участват в последните му скулптури като ярки и отчетливи провокации. „Те присъстват в пластичното изграждане на формата по нов начин и засилват индивидуалното възприятие на една различна, динамична цялост. Понякога деликатни – почти акварелни, понякога активни – наситени и плътни, понякога живописно структурирани спрямо моделирането на формата..., те ни повеждат към непознато усещане, породено от неочакваната комбинация между камък и цвят“, анализира тя.
Милкана смята, че цветовете събуждат приглушени сетивности, натрупвани хилядолетия. Кодирани на дълбоко архетипно и интуитивно ниво, те присъстват у всеки от нас неосъзнато. А това изцяло резонира с вечността, която неизменно присъства в творчеството на Кирил Мескин. Като търсач на съкровища, той провижда в мрамора, кремъка, гранита, оникса, лабрадорита и извайва форми, съхранили в себе си тайните на времето като ехо от дълбоката безмълвна мъдрост на безвремието.
Освен у нас, скулпторът има самостоятелни изложби и в редица градове в Германия – Хатинген, Дюселдорф, Оберхаузен. Негови творби притежават почти всички галерии в страната, както и частни колекции в България и в чужбина: Норвегия, Италия, Гърция, Швейцария, Белгия, Франция, Германия, Япония, Сърбия, Литва и др. През 2000 г. авторът дарява своята композиция „Мадона“ на катедралата в Есен, Германия, а през 2002 г. дарява пластичната композиция „Спиралата на живота“ на Евангелистката църква в град Хатинген. Дело на Мескин и също дарение е и скулптурата на Дева Мария от Фатима в едноименната католическа църква в Плевен.
Настоящата изложба в галерия „Арте“, която може да се види до 28 ноември, се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура”.