За нов скандал с фалшиви картини, много подобен на поредица предишни, съобщи изкуствоведът Пламен В. Петров в сайта Kultura.bg. Четирите графики, която щяха да участват в търг на „Аполон и Меркурий” на 11 май, но вече са свалени, са от колекцията на бизнесмена Красимир Дачев.
Ще припомним, че през октомври 2019 г. в галерия „Оборище 5” бе представена изложбата „Никола Танев в колекцията на Красимир Дачев“, за която специалисти твърдяха, че съдържа фалшификати. Комисия от трима изкуствоведи – доц. Ружа Маринска, Николай Ущавалийски и Анелия Николаева бяха написали под почти всички произведения „неизвестен автор”. Пред „Площад Славейков” тогава Дачев изрази несъгласие със специалистите от Националната галерия и каза:
„Проблемът на пазара на българското изкуство е, че ако един галерист види, че купуваш от другия, [ще каже:] „О, това е менте!”. Други две изкуствоведки – Доротея Соколова и Бисера Йосифова (автор на текста в каталога) твърдяха, че произведенията са излезли изпод ръката на Никола Танев.
Новите ментета от колекцията на Дачев бяха в каталога на търг №118 на аукционна къща „Аполон и Меркурий”. Става дума за 4 четири сериграфии върху хартия – „Портрет на Богомил Райнов“ (38 х 29 см), „Портрет на Христо Минчев“ (40 х 29 см), „Портрет на Стела Райнова“ (40 х 29 см), „Портрет на Николай Райнов“ (40 х 29 см)., за автор на които е посочен Боян Райнов - известен скулптор, брат на Богомил Райнов и син на Николай Райнов, който от 1946 г. живее и работи във Франция. На както посочва в текста си Пламен В. Петров, те не са на Боян Райнов, а на Пабло Пикасо.
Първото, което усъмнило изкуствоведа било, че от една страна четирите изображения нямат нищо общо със стила на Боян Райнов, от друга - липсвало и сходство с портретуваните личности. И от трета - на сериграфията, обявена като „Портрет на Стела Райнова”, стоял образът на Дора Маар, нарисуван от Пикасо. Петров знаел това, защото имал в библиотеката си книга за тази муза на Пикасо, самата тя художник и фотограф. А на корицата ѝ била въпросната рисунка.
Всяка от четирите сериграфии на Пикасо може да бъде открита в интернет за по-малко от 5 минути. Това е втори такъв случай (поне в близките години), когато творби на световно известен автор, които могат да бъдат открити с лекота, се представят за произведения на български художник. Това много напомня за скандала с изложбата „Модернизъм и авангард. Българската перспектива” в галерия „Структура” през 2019 г., където неизвестен фалшификатор беше използвал същия подход. Сега обаче произходът на въпросните фалшификати изглежда по-лесен за проследяване. Красимир Дачев се е сдобил с тях директно от дъщерята Боян Райнов - Диана Райнова.
Веднага след излизането на разобличителната статия Игор Марковски благодари публично на Пламен В. Петров за посочената грешка и обяви на сайта на „Аполон и Меркурий”, че сваля въпросните произведения от търга. Красимир Дачев се възползва от правото си на отговор, за да благодари на автора за „изключително подробната и аргументирана статия по повод търг на мои колекции от рисунки!"
„Нямам никакви аргументи, с които да поднеса моите извинения!”, признава бизнесменът и уточнява, че е злепоставен поради своето незнание и доверие, което е гласувал, купувайки от дъщерята на „автора“. „Как мога да предположа, че купувайки от наследниците, ще ми продадат фалшификат?!”, чуди се той.
За търга на 11 март (без четирите сериграфии) засега 44 души са заявили писмено участие (рекорден брой), а 9 - по телефона. Столовете за присъстващите ще бъдат на метър разстояние един от друг.
Пред „Сега” Игор Марковски обясни, че не е имал никакви съмнения, защото тези така наречени „рисунки на Боян Райнов” са участвали многократно в различни изложби у нас след 2005 г., когато Райнов умира в Париж и дъщеря му връща архивa му в България — без никой досега да е изразил каквито и да е подозрения.
„Този случай ще има продължение”, каза колекционерът Красимир Дачев, когото потърсихме за коментар. „Дъщерята на Боян Райнов, от която ги купих, твърди, че има оригинални тетрадки и това не е вярно. Тя сега започва да пише по въпроса. Очаквам всеки момент да получа от нея допълнителна информация и документирано опровержение. Тя подготвяла аргументиран отговор, че това, което излезе, не било вярно. Какво ще напише нямам представа”. Пред него Диана Райнова е казала, че има тетрадки, в които баща ѝ и Пикасо една година са рисували заедно.
Свързахме се по телефона и с Диана Райнова, която след като разбра за какво я търсим, помоли да се чуем пак след два часа, но повече не вдигна.
Едно от най-тревожните неща в този случай е, че в продължение на години 4 работи на Пикасо се представят за произведения на Боян Райнов. Присъстват в изложби, в тв репортажи и в печатните медии. И няма изкуствовед, художник, галерист или любител, който да забележи, или да сподели. Да очакваме ли утре някой да представи „Крал Лир” за новооткрита пиеса на Яворов?
В репортаж на БНТ от изложба през 2017 г. се вижда един от въпросните отпечатъци на Пикасо, под който пише, че автор е Боян Райнов. Изправена пред този фалшификат, изкуствоведката Бисера Йосифова, казва: „Пред произведението на художника, независимо кой е той, трябва да се застане като пред цар”. Това е вярно, но само ако художникът, създал произведението и името, написано отдолу, съвпадат.