"Котка в стената" - игралният дебют на Весела Казакова и Мина Милева, е сред първите 32 европейски филма, попаднали в селекцията на Европейските филмови награди за 2020 г. На кинофестивала в Котбус, Полша, бяха обявени заглавията, които получават шанса да се борят в 33-тото издание на европейските "Оскари". Предстои да бъде обявена и другата половина на селекцията на ЕФА за 2020 г., в която за пръв път ще попаднат и филми, чиято премиера е била онлайн.
Над 3800 членове на Европейската филмова академия, сред които и шепа български кинематографисти, ще изберат измежду тях най-добър филм, режисьор, актьор, актриса, сценарий. Номинациите ще станат ясни на 7 ноември на фестивала в Севиля, а наградите се връчват на 12 декември в Рейкявик.
"Котка в стената" попадна в елитната компания на номинирания за "Оскар" полски филм "Тялото Христово"; отличниците от "Берлинале" "Ундине" на Кристиян Пецолд и "ДАУ. Наташа" на Иля Хржановски; наградения във Венеция "Атлантида" на украинеца Валентин Васянович; "Падане" на Виго Мортенсен и "Личната история на Дейвид Копърфилд" на Армандо Янучи; "Шарлатан" на Агнешка Холанд и "Мартин Идън" на Пиетро Марчело (могат и в момента да се гледат онлайн на "София филм фест"), "Заключителен доклад" на Ищван Сабо, "Възрастни в стаята" на Коста-Гаврас, испанската сензация в "Нетфликс" "Платформата" и др.
Мина Милева и Весела Казакова започват като аниматорка и актриса, днес са утвърден режисьорски тандем с документалните филми "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС" и "Звярът е още жив". Смелото и "некоректно" говорене от предишните им два проекта прозира и тук. С привидната си наративна и визуална непретенциозност, зад които се крие остра критика на обществото, филмът провокира сравнения с новия социален реализъм на Кен Лоуч и братя Дарден. И преди още някой да се оплаче, че в българското кино и без това имаме достатъчно песимистични сюжети, "Котка в стената" го неутрализира със своя неполиткоректен хумор и пълна непочтителност към пропагандните мантри. Нека си позволя този банален комплимент - той и не изглежда като български със своите жизнени и колоритни герои, залутани в лондонската мъгла.
"Котка в стената" се движи по ръба на документалното. Постановъчната работа е почти невидима, а част от случките и персонажите са почерпани от личния опит на Мина Милева, която от години живее в Лондон. Там си търси късмета и дебютантката Ирина Атанасова - рядко органична актриса, завършила преди повече от 15 години НАТФИЗ при покойния проф. Азарян, а в Англия изкарваща си прехраната в йога студио.
Сцена на действието е работническият квартал Пекъм, където героинята - прилично интегрирана българка (Атанасова), живее с малкия си син и с брат си, който още няма легални документи и се хваща на каква и да е работа. Блокът, в който си е купила апартамент, е пълен с обитатели на помощи - изразителни, будещи жал или гняв персонажи, сякаш излезли от филм на Майк Лий. Катализатор на интернационалния конфликт са един гальовен риж котак, шляещ се по стълбите, и плановете на общината да предприеме абсурдно скъп ремонт за сметка на малцината собственици в сградата.
Филм за разделенията и тяхното преодоляване; сатиричен, но и емоционален прочит на процеси от новинарските емисии, зад които - каква изненада! - и този път стоят живи хора, които обичат котенца. У нас "Котка в стената" още може да се гледа в малките салони като G-8 и Дом на киното, в Европа - по HBO, а в САЩ филмът е в каталога на стрийминг платформата Amazon.