facebook
twitter

Наблюдател

Светската власт има отговорности към Църквата

Трябва да се внимава, когато се „подобряват“ законите заради страх от радикалния ислям. Той е проблем, който се решава с помощта на други закони
2105

Още през месец май бяха внесени два проекта за промени в Закона за вероизповеданията, но за тях се заприказва по-активно едва сега, когато наближи да влязат в пленарна зала. И пак не достатъчно активно, защото въпросът за отношенията между църква и държава беше очаквано заглушен от шума около русенския убиец и неговата ДНК, лятното и зимно часово време, участието на България в Евровизия, плочките в градинките и други атрактивни теми.

Накратко промените в закона, както бяха мотивирани и от двамата вносители – ГЕРБ и ВМРО – са насочени към намаляване на риска от проникване на радикален ислямизъм. Това е целта, а средствата – да се наложи строг финансов контрол на всички вероизповедания, държавата да се погрижи за тях, да даде пари, но срещу това да проверява и изисква като истински работодател. ВМРО стигнаха даже и дотам да поискат забрана на богослужения извън „определените за тази цел места“, с което се поставиха в абсурдната ситуация да искат забрана на Гергьовския водосвет и освещаването на бойните знамена – важно патриотично събитие.

Очевидно и двата проекта за изменение на Закона за вероизповеданията са правени от не твърде компетентни в материята хора. Посочиха се сериозни недомислици, но най-горчивото обвинение беше, че не се е състоял истински обществен дебат по тези толкова важни въпроси, както се подчертава в изявлението на Светия Синод.

Стойността на този дебат би била до голяма степен и просветителска, защото още от времето на социализма, а особено днес, в ерата на бързите комуникации и социалните мрежи, по въпросите на Църквата пламенно се изказват трогателно невежи коментатори. Дори когато говорим за такива битови неща като финансирането на вероизповеданията и заплатите на свещениците, трябва да сме наясно с особената природа на Църквата (нека говорим само за Църквата, а не за „църквите“ и вероизповеданията – тези неща са ужасно различни).

Днес малцина се опитват да разглеждат Църквата в нейната цялост.

Нейната природа е съчетание от мистическо, педагогическо, социално, политическо и икономическо начало, а със сигурност дейността ѝ се проявява и в много други измерения. Да почнем отзад напред.

Икономическото начало на Църквата е нейната битност на участник в стопанската общност на областта, държавата, ако щете – човечеството. Тя притежава собственост, която управлява; влиза в икономически и финансови отношения със субекти извън нея – от държавата, която доставя публични услуги на всички, до отделния работник, ангажиран инцидентно срещу заплащане. Дейността на Църквата се нуждае от финансиране и то се извършва в рамките на общата за обществото икономика.

Църквата е незаобиколим фактор и в политиката още от времето на Константин Велики. Нормативно на Църквата е забранено да извършва политическа дейност, но това засяга пропагандата, агитацията и организирането на групи хора за конкретни политически мероприятия. Иначе, когато мерят Църквата заедно с другите институции по рейтинг, тя винаги се оказва на първо място. Колкото и секуларен да е светът, колкото и шумни да са атеистите, агностиците, релативистите и синкретиците, Църквата винаги остава непоклатим авторитет. Достатъчно е да излезе с лаконично становище по актуален вътрешен или международен проблем, и политическата ѝ тежест проличава веднага. Нима не заради тази тежест важна част от борбата за суверенитет на държавите е и борбата за самостоятелна църква още от средновековието та до наши дни?

По-нататък. Педагогическото начало в Църквата се проявява в нейната образователна и възпитателна дейност сред миряните. Чрез образование тя преподава на всички Божия закон, наследството на светите отци и историята на Църквата, която до голяма степен е и история на европейската цивилизация. Познавайки църковната история, вече всеки ще може да участва във обществени дебати по църковни въпроси, ще бъде сравнително компетентен и няма да се излага.

Чрез възпитанието Църквата дава морален ориентир. Етиката, тази философия на морала и нравствеността, създава системи за описание на доброто и злото. Християнската етика е забележителна с това, че обективизира доброто и злото, а не ги оставя право на избор за всекиго. Благоденстващите общества, каквото съвременното европейско, включително и нашето, определено са, страдат от кризи на нравствените ценности, моралните им ориентири са разстроени, удовлетвореността им е ниска и са рекордьори по посещения при психоаналитици в търсене на щастието. Църквата възпитава в морал, който помага на хората да надскочат егоизма, да преборят отчуждението, да почувстват отговорност към важните неща и в крайна сметка да станат повече човеци.

Нататък. Социалното начало в дейността на Църквата е онова, което материализира солидарността, състраданието и загрижеността на миряните. Социалното начало е практическа съборност. Съборността е различна от колективизма, доколкото колективът е мравуняк, а Църквата – жив организъм от цялости. Социалното начало безспорно е и милостиня, но е преди всичко е милосърдие, възпитание на любов към Другия, с каквато не всеки се ражда, а е необходимо да я възпита. Грешка на Църквата е, че храмовете, които се грижат за нуждаещи се хора, не бият тъпана, не дават пресконференции и не окачат на стената снимки на нахранени и усмихнати просяци.

 

Но най-важното начало в природата на Църквата е мистическото.

 

То я определя като това, което е. То осмисля съществуването ѝ през осмисляне на съществуването на всеки един човек и на всички заедно. Църквата е богочовешки организъм. Тя е пресечна територия между материалния и духовния свят, а дори и най-върлите атеисти не отричат, че дори и те се състоят от материална и нематериална част – именно в нематериалната им част е и техният атеизъм, защото умът е проявление на душата.

Мисия на Църквата е да пази Писанието и Преданието, но нейна не по-маловажна мисия е да извършва и тайнствата – кръщение, помазание, брак, покаяние, евхаристия, елеосвещение, свещенство. Църквата е жива благодарение на пребиваването на Св. Дух в нея, а Той слиза над апостолите на Петдесетница и тогава е рожденият ден на Църквата. Св. Дух е тайнствената връзка между материалното и духовното и живият път на човека от смъртното към безсмъртното, от мимолетното към вечното, от времето към вечността. Св. Дух действа чрез тайнствата, а Неговата действена сила – благодатта – се предава без прекъсване още от апостолите чрез тайнството Свещенство.

Ето всичко това и най-вече последното е Църквата.

Затова наистина е важно светската власт да осигури необходимите условия за функционирането на Църквата. Да, веднага ще издигнат глас атеистите и ще се провикнат: „Ние в богове не вярваме, на нас църкви не ни трябват!“. Но ако от своя страна анархистите излязат и кажат: „Ние сме против властта, на нас войска, полиция и съдебна система не ни трябва, на нас и държава не ни е нужна!“, значи ли това, че трябва да се спре финансирането на армията, полицията и съда? Значи ли, че трябва да се закрие държавата и вместо чрез институции обществото да се управлява от чрезвичайни комисии?

Разбира се, че свещениците трябва да получават добри заплати. Разбира се, че техните заплати трябва да са съизмерими със заплатите на учителите, защото и делото им е съизмеримо. Нещо повече, трябва да се изгради и финансира система, която да обучава и подготвя свещеници, за да има кой да обяснява ежедневно на хората казаното по-горе.

Но трябва и да се внимава, когато се „подобряват“ законите. Страхът от радикален ислям не е аргумент. Това е проблем, който се решава с помощта на други закони. И когато се пишат законопроекти, заедно с юристите в партийните централи – често специалисти по търговско право или бивши бракоразводни адвокати – добре е да се канят и експерти в съответната област: в случая духовници, преподаватели в духовната академия и специалисти по канонично право. Така наистина ще се стори добро, без да бъде помрачено от невежество. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

45

Влез или се регистрирай за да коментираш

Още

Синджир марката на ДПС олекна с един вицепремиер

Диян Божидаров

19.11.2018

1109 2
Патриотите останаха европейски сираци
Акции много, присъди нула

Коментари

Страници

Главанов

правилно!

Съгласен съм.

GoDov

Светската власт трябва да накара църквата да плаща данъци, да я изгони от всякакъв допир до образование и деца, и общо взето да държи всички религи ина къс повод и с намордник.

По вредност за човечеството религията няма никаква конкуренция в планетарен план.

чевибара

Според държавния протокол патриархът е под №5 в държавната йерархия.

След президента, председателя на НС, министър-председателя и вицепрезидента.

Освен това патриархът присъства при откриването на всяко едно ново НС. 

Даже Волен Сидеров коленичи ничком пред него и му целува ръка.

Кайзер Созе
снимка на Кайзер Созе

Картаген отдавна е руини.

Памфуций
снимка на Памфуций

Нататък. Социалното начало в дейността на Църквата е онова, което материализира солидарността, състраданието и загрижеността на миряните. Социалното начало е практическа съборност. Съборността е различна от колективизма, доколкото колективът е мравуняк, а Църквата – жив организъм от цялости. Социалното начало безспорно е и милостиня, но е преди всичко е милосърдие, възпитание на любов към Другия, с каквато не всеки се ражда, а е необходимо да я възпита. Грешка на Църквата е, че храмовете, които се грижат за нуждаещи се хора, не бият тъпана, не дават пресконференции и не окачат на стената снимки на нахранени и усмихнати просяци.

👍

 

От друга страна, обаче, требе да решим дали България е светска държава, държава от която Църквата е отделена или Боку е досущ ромейските василевси - помазаник Божи (че и галеник папски ), който в един ден се изживява като ктитор и дарява черкви и манастири, а в друг конфискува църковни земи барабар със златото и среброто от икони и храмове.

чевибара

Всяка власт е от Бога.

Simplicissima
снимка на Simplicissima

властта на суверена най-паче

 

а властта на съвестта е най-отгоре на сичко що е човек

GoDov

'Всяка власт е от Бога.

 

Огромна глупост.

urupuchi

„Ние сме против властта, на нас войска, полиция и съдебна система не ни трябва, на нас и държава не ни е нужна!“, значи ли това, че трябва да се спре финансирането на армията, полицията и съда?

 

Аха, мистика ала-бала и накрая сам си признава, че счита Църквата за един от инструментите на Властта. Ми хубу, ши плащаме от общия кюп, ама го запишете ясно и четливо, без хън-мън и увъртания, че Църквата е институция на властта!

 

 

 

Памфуций
снимка на Памфуций

ъхъ.... въвеждането на длъжността "оберпрокурор" към Св. Синод ще помогне за - как го беше формулирал Сула:

И когато се пишат законопроекти, заедно с юристите в партийните централи – често специалисти по търговско право или бивши бракоразводни адвокати – добре е да се канят и експерти в съответната област:

Борислав Цеков направо ще лепне на тва място .....

buratinob

Борислав Цеков направо ще лепне на тва място .....

 

Това ДА, хареса ми!👍

Памфуций
снимка на Памфуций

под "лепне" имах предвид нещо конкретно - като леке на костюм, например.....

buratinob

Е да де, с толкоз гел все ще лепне.😂

Пехливанов

Темата не може да се разглежда едностранно и в една плоскост. Религиите в "зората на Човечеството" и после във възникналото на тази база Общество са се появили в отговор на търсенията на човеците, после станали селяни и граждани, да си обяснят какво и кои са, откъде идват и накъде отиват. Всеки един и всички заедно като Homo Sapiens-и. Църквата като институция (организация) изпълнява ролята на "преводач" на Божието към човешкото у нас. Но: в тази си роля/функция не всичко е прекрасно, чисто и възвишено. В историята в дълги периоди Църквата е била на страната на Властта срещу миряните, и заедно с нея ги е мачкала и грабила, освен че ги е изтезавала и изгаряла... Т. е. "по-полека" с нейното идеализиране. Към днешна дата куп конфликти, войни, престъпления също се извършват от и в името на религията, а Църквата е помощник и/или активен участник в тези процеси. Да не подхващам темите за педофилията, рязането на глави он-лайн, и т. н. Никой не се спасява, от нито една от религиите. 

otvrat1

Християнската етика е забележителна с това, че обективизира доброто и злото, а не ги оставя право на избор за всекиго.

 

Наказателният кодекс също е забележителен с това. Християнската църква с нищо не е забележителна или уникална. Всички религии и идеологии насаждат правила на поведение и морални постулати. 

Предводител на ...

в ерата на бързите комуникации и социалните мрежи, по въпросите на Църквата пламенно се изказват трогателно невежи коментатори

Факт. И колумнисти. Един път и аз да съм съгласен със Сула 👍

Не разбрах целта на текста. Ако трябва да е образователно-просветителски, то таргетната му група е самият автор, който явно пак изяснява сам на себе си някакви неща. Ако трябва да е посочването на слабостите на двата законопроекта, това не е сторено. А те са меко казано абсурдни, като всеки е по-вреден от другия.

Mrx

По-нататък. Педагогическото начало в Църквата се проявява в нейната образователна и възпитателна дейност сред миряните. Чрез образование тя преподава на всички Божия закон, наследството на светите отци и историята на Църквата, която до голяма степен е и история на европейската цивилизация. Познавайки църковната история, вече всеки ще може да участва във обществени дебати по църковни въпроси, ще бъде сравнително компетентен и няма да се излага.

 

Ей туканка авторот настъпа мотиката. Няма абсолютно никакви доказаателства, че съществува някакъв си Бог, въпреки, че милиони вярват и се кланят на него. както и авторът впрочем. Единствено, може да се каже, че Библията е доказателство. Обаче, се оказва, че и това не е така.

Оня ден гледах един филм не си спомням по History channel или world беше. А предните дни завърших четенето на книгата "Библията не е свещенна" на един специалист по иврит. И във филма и в книгата се казва, че в най-старите намерени библии, Ленинградският кодекс (1008г.) и части от Библии (свитъците от Кумран), не се говори за Бог, а за елохим. Ел на акадски език (Вавилон и Асирия) означава Бог, но елохим е множествено число и означава Богове, а не един Бог. Разбира се Йехова се споменава, но според автора той се споменава, като един от елохим. Фактически това е богът на Аврам, на евреите, но не на целият свят. Елохим са боговете  -ануаки  на шумерите. Според една глинена плочка те са дошли от една друга планета, в която е нямало разстителност и са създали хорат чрез генетични манипулации с маймуни. След това, обаче те са почнали да се сношават с хорските  жени (това се споменава и в Библияпта, че звездните мъже се сношавали със земните жени). 

Създателят на монотеизма е египетският фараон Ехнатон.  Той създава град и там се събират негови последователи. Обаче, Египет започва да запада и след смърта му свещенниците му водени от Ай (после фараон) разрушават града и изгонват последователите на Ехнатон в Хаанан. Фактически според едни автори, така се създава еверйската нация. Някъде през средните векове, вместо елохим в Библията започва да се пише повече за Йехова, като единствен Бог.

Кире
снимка на Кире

Църквата винаги остава непоклатим авторитет.

Особено много се повишава авторитетът след педофилските изцепки. Освен тва, Сула, не е лошо да се запознаеш с доктрината на религиозните свободи. Впрочем тя именно ни съобщава, че освен свобода на религията има и свобода от религията. А тва, че ти не правиш разлика между вяра и религия е лично твой проблем. Просто иди при некой поп да ти обясни, или протестантски пастор. Те май са по-добри. Впрочем ти как си обясняваш, че водачите на големите протестантски деноминации у нас са против промени в споменатите закони? 

 

Ех, Сула. Ако наистина можеше да хванеш промените щеше да си наясно как тоя въпрос е решен в Русия.

Памфуций
снимка на Памфуций

Ей туканка авторот настъпа мотиката. Няма абсолютно никакви доказаателства, че съществува някакъв си Бог, въпреки, че милиони вярват и се кланят на него. както и авторът впрочем. Единствено, може да се каже, че Библията е доказателство. Обаче, се оказва, че и това не е така.

Тцъ. Библията не е доказателство за Бог. Никой никога не е претендирал за подобно нещо. Тя е сбор от Боговдъхновени книги с адресат човеците и общо взето е ориентир за ВЯРАТА. А това, че милиони вярват, милиони не вярват, милиони са "агностици" е точно въпрос на вяра.

Meto_ot_Interneto

"Чрез възпитанието Църквата дава морален ориентир. Етиката, тази философия на морала и нравствеността, създава системи за описание на доброто и злото. Християнската етика е забележителна с това, че обективизира доброто и злото, а не ги оставя право на избор за всекиго."
---
Не е ясно за коя християнска етика става дума. Защото има ранна, пасторална християнска етика, основаващa се на десетте Божи заповеди, както и църковна християнска етика, зависеща от християнската деноминация/секта. Втората включва морални кодекси и доктрини, които значително се различават.

otvrat1

Не е ясно за коя християнска етика става дума.

 

Християнски етики, морални кодекси и доктрини с лопата да ги ринеш. Всяка деноминация си има свой набор от такива, защото, в края на краищата, църквите паразитират върху местните традиции, нрави и обичаи. Ако не се беше адаптирало към езическите специфики на всеки народ и политическата конюнктура на деня, християнството никога нямаше да стане световна религия. 

Памфуций
снимка на Памфуций

Не разбрах целта на текста. Ако трябва да е образователно-просветителски, то таргетната му група е самият автор, който явно пак изяснява сам на себе си някакви неща. Ако трябва да е посочването на слабостите на двата законопроекта, това не е сторено.

 

 

В тая връзка - един доста по-добър текст:

https://www.pravoslavie.bg/%d0%ba%d0%be%d0%bb%d0%b...

чевибара

Ех, Сула. Ако наистина можеше да хванеш промените щеше да си наясно как тоя въпрос е решен в Русия.

Назначават се едни владици с пагони и проблемът е решен.

mick

А църквата има отговорност към народа. Вместо да се откриват поредните църкви и параклиси и в същото време да няма пари за поддръжка на съществуващите храмове..  нека се откриват сиропиталища и кухни за бедните. Църквата трябва да излезе от храмовете и да се сближи с хората, така както едно време апостолите са действали. Трябва да се говори и на нормален език.. да не се чете само. а да се обсъждат и проблемите на хората на разбираем език.

 

 

дъртреалист

Няма абсолютно никакви доказаателства, че съществува някакъв си Бог

...уникално твърдение, принос към философията?

Че, в този план, скоро гледах един ютуб... 

The Four Great Discoveries of Modern Science That Prove God Exists

https://www.youtube.com/watch?v=LRZaBLQJ_ag

А още по-интересен беше този 

What You Aren't Being Told About Astronomy

https://www.youtube.com/watch?v=CzyQbOQ0dv0

Ку-Ку
снимка на Ку-Ку

Не виждам нищо абсурдно в забраната на Гергьовския водосвет и освещаването на бойните знамена. В края на краищата България е светска държава. Според мен абсурдно е намесването на религиозни ритуали във функционирането на държавните институции, сред които е и армията.

Ку-Ку
снимка на Ку-Ку

"The Four Great Discoveries of Modern Science That Prove God Exists"

 

Слаба работа. Доказателствата, че Земята е плоска са хиляди!

Кайзер Созе
снимка на Кайзер Созе

Библията е продунт на комисия, назначена от Император-със статут на полубог, и продукт на компромисен консенсус на Първият Нимейски Събор. Аллах акбар-както е пропуснал да каже Конфуций за Гаутама.

Gautama
снимка на Gautama

Прав си що се касае за Новия завет.

Стария завет е съставен от "съчинения", писани повече от десет века - от автори с различна стилистика и  с различна представа за Бога. От маркетингова гледна точка крайният резултат е добър - това е най-успешния сборник от разкази за всички времена.

Кайзер Созе
снимка на Кайзер Созе

Само отбелязвам, че ако консерватизмът търси корените в отминалото, един прозелит додекамероновец или некакъф униат-католик правят краш-тест шибвайки се челно в богомилските ми корени, от преди Схизмата .

Страници

Влез или се регистрирай за да коментираш