Големият победител на тазгодишните "Оскари" е „Земя на номади“ на китайската режисьорка Клои Жао. Той взе наградите за най-добър филм, най-добър режисьор и за най-добра актриса в главна роля. Също както миналата година, когато корейският "Паразит" триумфира с четири награди (сред които най-важната), отново във фокуса на вниманието е азиатското кино. Макар че "Земя на номади" е продуциран от американска компания, наградената актриса Франсис Макдорманд (с трети "Оскар" за главна женска роля в последните 25 години - след "Фарго" и "Три билборда извън града") е американка, а и самата Жао живее в САЩ, тя е родена и израсла в Пекин.
Нашата Мария Бакалова също загуби от азиатка - Юнг Ю-Джун, която играе в "Минари". Филмът е също заснет в САЩ, но в него се говори на корейски и се проследява животът на корейско семейство. Поради което той бе включен (също като "Паразит") едновременно в категориите за най-добър филм и за чуждестранна (до м.г. се наричаше чуждоезикова) продукция. Това обаче остана единствената награда за филма на Лий Чънг.
Можем да го кажем и по друг начин - големият победител в 94-ите награди "Оскар" бе разнообразието. Полово, расово, медийно... За пръв път в историята, заради пандемията и затворените кина, за отличията на Академията получиха право да се състезават и филми, които не са били прожектирани никога на голям екран. Въпреки това облекчаващо условие продукциите на "Нетфликс" отново бяха пренебрегнати от гласуващите - "Манк", с най-много номинации (10), заслужено остана само със стауетките за операторско майсторство и сценография, а "Процесът срещу Чикаго 7" получи нула награди от шест номинации в основни категории.
"Оскар"-ът за режисура е печелен от жена само веднъж досега: през 2009 г. го направи Катрин Бигълоу с "Войната е опиат". Клои Жао е втората, а също така първата азиатка и първата цветнокожа с тази чест. Сред петимата номинирани режисьори на годината имаше още една дама - британката Емералд Фенел, която на свой ред не остана без награда. Нейният "Момиче с потенциал" бе отличен за най-добър оригинален сценарий, с което даде оптимистичен старт на вечерта.
В четирите актьорски категории триумфираха представители на три раси и три държави, а късометражният игрален филм, както и пълнометражната анимация са с черни главни герои... А можем дори да кажем, че големите победители на "Оскар" 2021 са британците - 8 златни статуетки, или над 1/3 от всичките 23, отидоха в британски актьори и артисти. Сър Антъни Хопкинс бе избран за най-добър в главна роля за „Бащата“, но не дойде да си получи наградата лично. Това е втори "Оскар" за 83-годишния актьор, който вече е най-възрастният носител на отличието в тази категория: той спечели за "Мълчанието на агнетата" през 1992-ра, а след това има още четири номинации. "Бащата", създаден от режисьора и драматург Флориан Зелер по едноименната му пиеса, грабна и приза за адаптиран сценарий. Това се случи въпреки очакванията, че политкоректният победител при актьорите ще бъде покойният Чадуик Боузман (за "Ма Рейни: Майката на блуса", който облажи с "Оскари" в две по-маргинални категории).
Приза за поддържаща мъжка роля обаче все пак спечели чернокожият (но не афроамериканец, а англичанин) Даниел Калуя, а филмът с негово участие "Юда и черният месия" е отличен и за най-добра песен. Новият на "Пиксар" "За душата" освен очакваната статуетка за анимация спечели за музика. Очакваният победител сред международните филми е датският "Още по едно" на Томас Винтерберг, отхвърлил конкуренцията на силните балкански предложения "Кво вадис, Аида" (Босна и Херцеговина) и "Колектив" (Румъния).
Към големите губещи, условно казано, можем да причислим „Процесът срещу Чикаго 7", който не спечели нито една от 6-те си номинации, и конкурентката на Мария Бакалова при поддържащите женски роли. Ветеранката Глен Клоуз не е успяла да осребри нито една от рекордните си осем номинации досега. "Оскар"-ът отиде при Юн Ю-джун от "Минари“ - 73-годишна актриса, която е едва втората азиатка с награда от Академията в актьорските категории. Първа печели японката Миоши Умеки за партньорството си с Марлон Брандо в "Сайонара" от 1957 г.
Все пак Мария Бакалова привлече вниманието като една най-стилно и красиво облечените участнички в церемонията. Звездата от „Борат”2 беше измислила най-лесния начин да спазва двуметрова социална дистанция, като облече фуста с диаметър шест метра. Младата българска актриса носеше бяла рокля на Louis Vuitton от 100 метра тюл, съчетан с дълбоко V-образно деколте и диамантена огърлица. Би Би Си писа, че номинираната за най-добра актриса в поддържаща роля е изглеждала невероятно на червения килим, и „честно казано, всички се радвахме, че Бакалова най-накрая получи шанса да покаже по-бляскавата си страна“.
Самата Мария обясни по-рано, че е избрала тази рокля, защото след внезапния успех се чувства като Пепеляшка на бала.
Оскари 2021 по реда на връчването им: