Художникът Илиян Лалев открива на 25 март изложба „Черни рисунки“ в столичната галерия „Стубел“ на ул. „Коста Лулчев“ 2В. Вернисажът е в понеделник от 18.00 до 20.00 ч., а произведенията могат да бъдат видени до 12 април.
„Черни рисунки“ се опитва обективно да отрази и едновременно с това да фокусира вниманието на зрителя върху негативното – случващо се в настоящето онтологично, при което противоречията между метафизика и диалектика губят значение.
Свидетели сме на войни, масови мигрантски потоци и земетресения, често завършващи със загуби на човешки животи, експлоатация и тежък физически труд, посочва авторът. Право на всеки артист е да избере дали да реагира на всичко това директно, или да даде воля на въображението си, като създаде свой собствен субективен свят, подобни на l‘art pour l‘art (изкуство за изкуството) и да заживее в него. „Аз избрах първото, като веднага искам да кажа, че вдъхновението за това идва не само от бруталното настояще, но и от Франсиско Гоя с неговите „Черни картини“. Винаги съм се възхищавал не само на майсторството му, но и на факта, че той еволюира от „придворен художник“ до свободен артист, сочен от изкуствоведите като яростен критик на своето време и същевременно като основоположник на съвременното изкуство. Какъв избор! Да се откажеш от себе си, за да бъдеш още повече себе си!“, коментира Илиян Лалев.
В експозицията си той е включил творби, които условно е нарекъл рисунки, въпреки че са изпълнени върху платно, с акрилни бои и въглен, и между тях има такива в доста големи формати. Преобладават монохромните тонове от най-ниския регистър, а тежкият черен контур на въглена допълва драматичното, на моменти тягостно чувство от факта, че за голяма част от хората светът днес не е добро място за живеене. „И ако не мога в този контекст и в този момент да ви пожелая „Приятно гледане!“, то нека, гледайки, се замислим как можем да го променим към по-добро“, призовава художникът, чувствителен като струна към негативните феномени в съвременната действителност.
Илиян Лалев е роден през 1962 г. в Нова Загора. През 1987 г. завършва НХА в класа на проф. Найден Петков. От средата на 90-те години участва активно в процесите, свързани с осъвременяването на българското изкуство и в частност на живописта. Автор е на повече от 15 самостоятелни изложби, инсталации, пърформанси, акции, голяма част от които са със социална и политическа насоченост: аудиовизуалната структура „Очакваме включване“ (1998), пърформансът L’protest pour l’protest (2013), акцията „Не на Подмяната, не на художествената олигархия“ пред СГХГ (2015). В тази посока има два Life art проекта, отразяващи въздействието на променящата се политико-икономическа инфраструктура върху културата в контекста на посткомунистическото общество у нас. През 2015-а Илиян Лалев създава и е куратор на проекта „Мащаби в...“, който се оформя като единствения по рода си организиран форум за социално и политическо визуално изкуство у нас и има четири издания.