Голяма изложба графичен дизайн представя един от първомайсторите в тази сфера на изкуството у нас – художникът Вилиам Китанов. Експозицията се открива във вторник, 21 януари, от 18.00 ч. в галерията на СБХ на ул. „Шипка“ 6 (зала 1С) и може да бъде разгледана там до 4 февруари.
Ако вземем предвид дългата и богата творческа биография на Вилиам Китанов, може би ще ни се стори необичайно, че това е първата му самостоятелна изложба въобще. Но както той казва, „графичният дизайнер рядко прави изложби – вероятно защото неговата работа достига до зрителя по други, по-бързи пътища“.
Независимо за каква област на графичния дизайн работи, Вилиам Китанов признава, че има слабост към запазената марка и графичния знак изобщо. „Обичам тази интелигентна лаконичност и пестеливост на графичната култура. И хумора, който винаги е добавена стойност. Предпочитам добрите идеи пред декоративността. Графичният дизайн е емоционална рационалност, той възпитава така, както привидно несериозната игра. Да предадеш емоция без думи е по-лесно, отколкото да предадеш послание към ума“, разсъждава художникът.
Съществената част от тази изложба на Китанов, съвпадаща със 75-годишнината му, включва, освен запазени знаци, и 120 графични страници от списание MD International (излиза от 2005 г.), на чиято графична концепция и рубрики той е автор. Тези предимно черно-бели страници съдържат някакъв графичен виц и са начало на представянето на всеки дизайнер, казва той.
Представени са и близо 70 запазени марки от периода от 1978-а до днес, 20 пощенски марки, както и корици на книги и списания, глави за печатни издания и заглавки.
„Във времето на своето съзряващо развитие като приложен график Вилиам Китанов имаше великолепната възможност да работи в първото в България професионално студио за приложна графика в Центъра по промишлена естетика (70-те години на миналия век). Атмосферата за работа там беше колкото ентусиазираща (всички бяха току-що завършили Художествената академия), толкова и респектираща с отговорни задачи по графичен дизайн с национално значение и разпространение“, посочва известният колега на Китанов проф. Иван Газдов – друг голям специалист в тази област.
Още тогава художникът успешно се концентрира в една територия на полезност, яснота и графична чистота, която далеч надскача редовата необходимост. Раснал обграден от произведения на приложната графика (като син на известния художник Борис Китанов), той осъществява творчески възможността за издигане от основата на един стабилен пример към собственото си качествено ново развитие. За това е необходима дарба, много труд и най-важното – усет за съвременност, който придвижва и най-обикновения проект към сферата на изкуството. Талантът на Китанов за естетика в графичната форма се подкрепя от мощна визуална фантазия и като плод на тази лична симбиоза се раждат запазени марки и знаци, заглавки и пощенски марки, форми и пиктограми с характерен образен виц, при разчитането на който зрителят остава удивен, коментира творчеството му Иван Газдов.
Всяка негова графична форма има поне две нива на комуникация: едното се открива в индивидуалния визуален виц, при което зрителят ахва от удоволствие, второто ниво е високата проба естетика, поразяващият вкус, който не може да се разкаже, а само се усеща и респектира с благородната езотеричност на изкуството.
Днес Вилиам Китанов е в своята зрелост на майстор график от световна величина, отдавна наравно, а понякога дори и по-високо от великия Стефан Кънчев (основоположника на приложната графика в България – б.р.), смята Газдов. Според него Китанов е истински съвременен художник и значим график, което дори не е за вярване, като се знае в какъв „естетически бульон“ живеем. Но когато талантът се усъвършенства непрестанно и добросъвестно, той става непоклатим стожер, превръща се в мярка и коректив, щастливо изключение като един връх в изкуството на приложната графика…
Вилиам Китанов е роден през 1949 г. в София. През 1973-та завършва Националната художествена академия, специалност „Дизайн“. От 1976 до 1991 г. работи като дизайнер в Централния институт за промишлена естетика, където е привлечен в бюрото за графичен дизайн. В този период участва във всички общи изложби на графичния дизайн в България, Полша, Мексико, Куба, Русия. В края на 90-те е в ръководството на секция „Приложна графика“ на СБХ, а по късно – два мандата член на Съвета по маркоиздаване. Няколко години е дизайнер на списане „Жената днес“. През 2003 г. участва в изложба с Иван Газдов, която включва илюстрации и заглавки за списание „Жената днес“. От 2005-а до днес е творчески директор и дизайнер на списание MD international. Носител е на множество национални и международни награди, сред които Сребърна награда от най-големия конкурс за дизайн A design award – Милано (раздел печатни издания).