До 15 септември
София, ул. „Оборище“ 16
Под лаконичното заглавие "Рисунки от колекцията на Иван Радев (1921-2009) столичната галерия „Лоранъ“ представя изложба с творби, събирани от художника, който ни е завещал една от най-стойностните сбирки на произведения на изобразителното изкуство. Експозицията е в памет на напусналия ни преди 10 години творец, който неуморно издирва хиляди рисунки от български и световни автори и приживе натрупва най-голямата подобна селекция в страната.
Преди две години „Лоранъ“ закупи от наследниците на Иван Радев над 200 рисунки и сега за втори път експонира част от тях. Този път изборът включва над 30 етюда, скици, графики, илюстрации и проекти. Всичките произведения се показват за първи път и по същество са най-ценните от наследството на колекционера, които галерията притежава. Между тях преобладават творбите на Илия Петров - разбираемо предвид това, че Иван Радев е негов студент, помощник при изпълнение на монументални проекти, а след години е и негов приятел и съсед. Младият художник е респектиран от умението на преподавателя си да улови момента и състоянието в рисунката. Самият Радев пише, че макар Илия Петров да е известен с картините и монументалните си творби, „голямата му любов е рисунката“. Това до голяма степен повлиява върху колекционерския му интерес. Затова в изложбата комбинацията от рисунки на Илия Петров е разнолика, към тях принадлежат особено ценните проекти за монументалните исторически творби „Аспарух“ от 1941 г. и „Аспаруховата конница“, 1936 г. Към тях кураторите са добавили илюстрации, актови рисунки и любопитен портрет на художника Ненко Балкански. В салона са изложени също така и рисунки на Владимир Димитров-Майстора. Сред тях са няколко бързи пейзажни скици, проекти на тема жътва и жътвари и портрет на художника Слави Генев.
От галерията признават, че самите те са били изненадани от оформилата се по време на селекцията на творбите "серия от портрети и автопортрети на художници". В колекцията влизат Дечко Узунов, портретуван от Панайот Панайотов, Преслав Кършовски, изобразен от Цено Тодоров през 1947 г. и „надраскан“ набързо върху цигарена кутия. В друг портрет Майстора е обект на Преслав Кършовски, а в обратния вариант Преслав Кършовски е рисуван от Панайот Панайотов и т.н. Любопитно заиграване има в работата на Христо Нейков, който си прави хумористичен автопортрет върху собственоръчно подписано писмо от Съюза на българските художници като негов зам.-председател: изобразява се в ролята на футболист от отбора на ЦСКА в края на 70-те години. Сред работите от периода преди 1944 г. са няколко интересни карикатури като творба на Кирил Буюклийски и непоказвани досега шаржове от Иван Славов.
През април шуменската художествена галерия "Елена Карамихайлова" също организира изложбата „Колекцията на Иван Радев“ с живописни, скулптурни и графични творби, дарени от Иван Радев на родния му град. Колекционерът е роден през 1921 г. в Шумен. Завършва Художествената академия в София. Отдава се на работа в различни области на дизайна, преподавател е по оформление на книгата в академията и е главен художник на столицата. Дълги години изпълнява едни от най-авторитетните проекти в областта на пространственото оформление в страната и при български участия в чужбина. Опитва се да събира рисунки още като студент, не обича да продава произведенията си, дори с огорчение говори за хората, които продават от колекциите си, като ги нарича „комерсанти“.