Музеят на хумора и сатирата в Габрово открива на 20 декември, петък, от 18.00 ч. голяма изложба на Стоян Венев по случай 120-годишнината от рождението на един от най-разпознаваемите наши художници, значима фигура в изкуството ни през миналия век.
"Стоян Венев (верен на собствената си весела, шегаджийска и глумлива природа) осмиваше пороците на своето време или пък се забавляваше с комичните патила на своите "герои", дори когато от чисто социологическо гледище, "смешното" имаше дълбоки драматични измерения", пише преди десетина години изкуствоведът Димитър Аврамов в статията си "Стоян Венев – самобитен художник на примитивното българско село".
В опит да се предложи съвременен поглед към твореца и своеобразен съзидател на българското изкуство, в зала 5 на Музея на хумора и сатирата е подредена изложба, представяща над 200 негови живописни платна, карикатури, сатирични рисунки, етюди и акварели. В експозицията е включена прожекция на 4 документални филма, които предоставят възможност публиката да се докосне до личността на художника. Разказът за творчеството и личността на Стоян Венев е доразвит с литература, каталози и албуми в музейната библиотека.
Под въздействието на характерните произведения на Стоян Венев поколения българи от най-ранната си детска възраст изграждат своите представи и отношението си към околния свят, социалните промени в обществото, историческите процеси и събития. Името му е широко известно и днес. Сънародниците ни над средна възраст разпознават творбите на кюстендилския художник. Колоритните му платна, карикатури и рисунки отдавна са в галерии и в частни колекции и днес определяме с думата „класика“, напомнят организаторите на изложбата.
Преминал през живота си с толкова динамизъм, колкото и в изкуството си, Венев винаги е бил обект на интерес от страна на критика, журналисти, колеги и публика. Новатор, с ярка чувствителност и еднопосочна, безметежна креативност, в произведенията му впечатляват експресивният колорит, интимният реализъм, вмъкването на символистични и алегорични знаци, социалният елемент.
Стоян Венев се изгражда като художник с остър усет към социалните напрежения и изразява възгледите си чрез специфична стилистика. Той е широко популярен още от младите си години, значим изразител на пролетарската линия в изкуството между двете световни войни, последен от големите представители на движението "Родно изкуство".
След деветосептемврийския преврат в продължение на две десетилетия художникът работи за "новата социалистическа култура" и за "представителната ангажирана живопис". През 60-те години своенравният творец обаче "щастливо се завръща" към характерния си предишен стил – към предвоенния модернизъм, субективното, условното и примитива, разчупвайки наложените ограничения – да бъде правдив и реалистичен в общоприетия и очакван смисъл, с предварително зададени идейно-съдържателни и стилово-пластични рамки...
Голяма част от сюжетите на Венев отразяват разбирането му за критиката като функция на изкуството и десетките му сатирични рисунки едновременно възвеличават и осмиват. Те са самобитна смесица между героично и гротескно: "… все същите примитивни селяни – мустакати, ококорени, грозни и смешни; все същите селски веселби и забавни анекдоти", посочва Димитър Аврамов.
Куратори на изложбата, която може да бъде видяна до 30 юни 2025 г., са Маргарита Доровска, Валентин Господинов и Димка Колева. Тя се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата и е съвместен проект между музей "Дом на хумора и сатирата" – Габрово, художествена галерия "Владимир Димитров-Майстора" – Кюстендил, и партниращи колекционери – д-р Румен Манов и Иво Димитров.