С бой с възглавници започва спектакълът на Василена Радева "Бебе на борда" в Народния театър и като бой с възглавници продължава – закачлив, приповдигнато предизвикателен и на пръв поглед безобиден, но всъщност удрящ по уязвими места, които човек не разкрива пред всеки: хрупкавостта на индивидуалната душа и междуличностните връзки, липсата на разбиране, емпатия и обич.
Когато се появява "бебе на борда" (житейския), мнозина се оказват неподготвени. Точно една такава двойка е взела на мушка и превърнала живота им във фарс пиесата на американския комедиограф Кристофър Дюранг с оригинално заглавие Baby with the Bathwater (нещо като заигравка с известната поговорка "Заедно с мръсната вода да изхвърлиш и бебето"). Определян като един от най-смешните съвременни драматурзи, подигравчията Дюранг, автор на двайсетина пиеси, някои от тях събрани в сборника "Дюранг/Дюранг", е създал в случая шеметна черна комедия с елементи на фантасмагория. А Василена Радева и нейният екип с видимо удоволствие са й придали цвят, блясък и фойерверки.
Мартина Пенева и гостът от Сатирата Боян Арсов – тук по-пестелив откъм обичайния си бъбрив чар и почти неузнаваем под шапчица или перука, са младите Хелън и Джон, които току-що са станали родители. Но са така неадекватни в ситуацията, с толкова абсурдни реакции, приписани им от Дюранг с неговото парадоксално чувство за хумор, доразкрасено от Радева, че обикновената житейска действителност придобива формата на сън, сънуван от някой психопат: едновременно карнавален и стряскащ. Тя и той ту се обичат, ту се мразят, не знаят какъв е полът на отрочето: той смята, че е момче, тя – че е прекалено рано да се определи и биха могли да решат по-късно (не, не е това, което си мислите с днешна дата – пиесата е от 1983-та все пак). По магичен начин се появява и Бавачката, донякъде порно версия на Мери Попинс, в искрящото комедийно превъплъщение на София Бобчева. Междувременно, докато тя отпраща Хелън да работи по бъдещия си албум с хитове, а предлага на Джон да му врътне една бърза…, се материализира и странната героиня на Илиана Коджабашева – нейната немска овчарка е изяла бебето й и сега жената иска да се снабди с друго…
В следващите сцени – фрагменти от живота на бебето Бебо през годините, актьорите имат и по още една роля. Халън и други две майки обсъждат в парка странното поведение на момченцето, което има навика да се хвърля пред идващите автобуси. В гимназията дистанцираната и безчувствена директорка Уилоби, атрактивно изиграна от Илиана Коджабашева, не чува вика за помощ в есето на Бебо за ежедневието му – оценява само стила, и единственият "човешки" глас в негова полза – този на учителката по литература (Бобчева) остава нечут. После порасналият Бебо (отново Арсов) лично прелита през години психотерапия, за да си отговори какво се е случвало с него. На финала той, подобно на баща си в началото, се готви да става родител. Дали с избраницата си ще повтори грешките на своите родители, или спиралата на отчуждение и неразбиране ще бъде прекъсната?!...
Текстът е съзвучен с въпросите и настроенията на самата Василена Радева, която неотдавна стана майка на трето момченце, както и на актрисата София Бобчева – също с бебе отскоро. Спектакълът е като анти-учебник по родителство, с възможно най-големите печатни грешки. Но той е и много повече от сборник със ситуации, показващи какъв не трябва да бъде съвременният родител. Той е зов за вглеждане в човека до нас, дори вече да не е уязвим юноша. Всички психически и екзистенциални проблеми, казват, са с корени в детството, но няма срок, отвъд който те стават нелечими. Така че – опитвайте: добротата, разбирането, емпатията спасяват животи.
Сценограф и костюмограф на постановката е Борис Далчев, композитор е Емилиян Гацов-Елби, хореограф – Марион Дърова. Преводът на пиесата от анлийски е на Любов Котова. Следващите представления на спектакъла "Бебе на борда" на Камерна сцена в Народния театър са на 9 и 29 октомври, 10 и 16 ноември (от 15.00 и от 19.00 ч.).