Колко бързо любимият мъж, когото сме превъзнасяли, може да се промени в очите ни до неузнаваемост и да се окаже противен тип, чийто физически несъвършенства не можем да понасяме? Как онзи, когото сме обичали и сме вярвали, че е споделено, е станал най-големият ни враг? И толкова ли е лесно да прекрачим всички човешки граници, от които въщане назад няма, че да се превърнем в хладнокръвни убийци?
Подобни въпроси ни връхлитат още в началото на моноспектакъла на актрисата Елена Атанасова „Случаят Лола“, който се играе в клуб "Happy Сатира", а неотдавнашната му премиера бе уважена от автора, испанеца Хосе Варлета - вече добър приятел на Сатиричния театър след влизането на два други негови текста в репертоара му: "Светици и перверзници" и "Луцифер".
Лола на Елена Атанасова споделя със зрителя своята изповед точно след един, предполага се, разтърсващ цялото й същество акт: току-що е убила съпруга си. За жена, извършила преди малко това ужасяващо престъпление, тя е странно спокойна и укорително доволна - но скоро ще разберем защо. Историята й се разгръща пред зрителя не като оправдателна пледоария, а като поредица от куриозни разсъждения за случки и събития, разкриващи логиката в умирането на една любов и зараждането на смъртната омраза…
Елена Атанасова отдавна е доказала, че е актриса, която на сцената може да разказва суперзабавно и за най-сериозните неща и да бъде смешна, дори когато на героинята й се плаче, а тук, в пиесата на Варлета и под режисурата на Николай Младенов тя е в стихията си. Нейната Лола от обикновена "женица" с невзрачна кафеникава пола (навярно за ролята актрисата дори е потъмнила до кестеняво русите си коси) се трансформира в победителка с алена секси рокля. Тя е момиче със скромен произход, влязло по любов и с чисто сърце в едно елитно семейство, където е подложена първо на смазващо безразличие, неглижиране и пезрение, а скоро става и класическа жертва на домашно насилие…
Черната комедия обаче в един момент се обръща в съвременно моралитѐ, за да повярваме, че доброто и здравият разум за щастие все още могат да вземат реванш над безумието и тъмният гняв и от всяка трудна ситуация има достоен изход, стига да сме достатъчно смели, за да го намерим. А в това си качество актрисата Елена Атанасова е обезоръжаващо убедителна. Ще я видите дори да танцува испански танци и да пее андалуски песни... И няма да си тръгне от сцената, преди да е отмъстила и на омразната свекърва, предлагайки й по телефона много изгодна доставка от евтино свинско месо...
Като комедия "Сучаят Лола" е доста схематична и наивна, но това е обяснимо, като се има предвид, че е първата пиеса на вече международно признатия като драматург Варлета. Тя обаче защитава директно и честно социалната си мисия да обърне погледа на аудиторията към един наболял в световен мащаб проблем: растящото насилие над жените. В тези си функции "Случаят Лола" се доближава до посланието на един друг нашумял в последните сезони театрален факт: моноспектакъла на Весела Бабинова "Пистолет в торнадо". И колкото повече се дискутират пдобни неприемливи модели на поведение, вкоренени все още дълбоко в човешката психика - насилието и търпимостта към него, толкова по-добре…
Преводът на пиесата е дело на Мариана Манолова. Изчистената сценография на спектакъла е на Чавдар Гюзелев, музиката - на Мартин Каров. Следващите представления на "Случаят Лола" са на 20 февруари, 7 и 26 март.